Helene_her

Andre møte med forumet
Hei!

Har en jente på 3 uker som er veldig urolig på formiddagen og kvelden. Særlig på kvelden gråter hun mye uten at vi skjønner hva det er. Prøver selvfølgelig pupp, noe som roer litt men bare for en stund. Prøver også å skifte bleie og bysse/trille/bære + synge. Det roer henne ofte, men hun faller ikke helt til ro og gråter seg fort opp igjen. Sovner kanskje 5 min, for så å våkne skrikende igjen. Jeg har begynt å grue meg til kl.21, for da starter det... Og er stressa på formiddagen for å ikke få roet henne.

Dette har pågått en ukes tid, og er bl.a. vanskelig i forhold til storesøster som gjerne også vil ha litt oppmerksomhet (på formiddagen da).

Er det noen som har erfaringer med lignende? Lurer på om det kan være kolikk, men leser at babyen da ofte er helt utrøstelig - og vi får jo roet henne noe...

Kanskje for tidlig å si noe om dette er sånn det kommer til å være, men har litt angst for at dette skal pågå i ukesvis... Tar imot alle tanker og råd med stor takk!
 
Hei!

Har en jente på 3 uker som er veldig urolig på formiddagen og kvelden. Særlig på kvelden gråter hun mye uten at vi skjønner hva det er. Prøver selvfølgelig pupp, noe som roer litt men bare for en stund. Prøver også å skifte bleie og bysse/trille/bære + synge. Det roer henne ofte, men hun faller ikke helt til ro og gråter seg fort opp igjen. Sovner kanskje 5 min, for så å våkne skrikende igjen. Jeg har begynt å grue meg til kl.21, for da starter det... Og er stressa på formiddagen for å ikke få roet henne.

Dette har pågått en ukes tid, og er bl.a. vanskelig i forhold til storesøster som gjerne også vil ha litt oppmerksomhet (på formiddagen da).

Er det noen som har erfaringer med lignende? Lurer på om det kan være kolikk, men leser at babyen da ofte er helt utrøstelig - og vi får jo roet henne noe...

Kanskje for tidlig å si noe om dette er sånn det kommer til å være, men har litt angst for at dette skal pågå i ukesvis... Tar imot alle tanker og råd med stor takk!
Kan være litt sensitiv i magen? mine var det, måtte i samråd med lege rense litt opp i mitt kosthold
 
Hos min eldste begynte kolikken omtrent slik, men jeg tror mange babyer er litt utrøstelige om kvelden uten at det nødvendigvis er kolikk. Kanskje det bare er en fase, eller kanskje hun trenger litt hjelp til å skjønne at det er kveld (min eldste hadde også helt snudd døgnrytme de første ukene, og vår våken fra 23-3 hver natt. Han sov bare i bevegelse den første tiden, og klarte etterhvert å sove i seng fra kl 18 :) lykke til!
 
Kan det være luft? Prøvd magemasasje og sykle med bena? Kan hjelpe å få der ut om det er luft. Det hjalp litt på jenta mi. Lykke til!
 
Høres ut som kveldsuro, veldig normalt og går over. Tøft når det står på. Kolikk er når de skriker flere timer hver dag i flere uker, da blir de «diagnostisert» med kolikk
 
Takk for svar, alle sammen! Men kan kveldsuro komme på formiddagen også...? Det er liksom to runder med uro pr. dag...

Godt å høre at det er flere som har opplevd det samme, og at det kan bli bedre av seg selv.
 
Begge mine hadde kveldsuro. De første mnd. Nr 1 var også urolig om dagen. Roet seg kun i bæresele. Han hadde ikke kolikk, men trengte nærhet og gyngebevegelse på dagtid for å sove. Gikk pluttselig over når han var ca 3 mnd.
 
Var slik kolikken startet med nr 1 her. Begynte smått når hun var ca 2 uker og økte på frem til hun var 4-5 uker. Da var det skriking og vondt hver natt fra kl 22.00 ( ja vi kunne omtrent stille klokken etter hun) til kl 05.00 ca. Varte frem til hun var nesten 4 måneder. Gikk over nesten over natten og vi satt å ventet på at hun skulle begynne :hilarious: startet ca kl 22.00 uansett, men plutselig gav seg seg kl 03.00 så 01.30 osv til det ikke var mer. Gikk fra 7 timer til ingenting på 1 uke. Men som nevnt over kan det være kveldsuro også, så krysser fingrene for det!
 
Back
Topp