Kolikk..

ssilje

Betatt av forumet
Hei! Mini her er straks 3 mnd, og hun sliter med kolikk.. har vært til kiropraktor og får oppfølging der, skal også til helsesøster til fredag (28). Men den siste uken har hu vært ekstrem! Hun kan faktisk skrike i opptil 4(!) timer i strekk! Da har jeg prøvd alt fra byssing, bæring, uro-leker, trilletur på humpete veier, vugging, vippestol, mat/pupp og mer! Noen som vet hva annet som kan prøves? ( kan også nevne at hun og er plaget med atopisk eksem).

Har og begynt med en flaske mme om kvelden siden hun da sover bedre og lengre slik at jeg og får hvile. Men etter at jeg gjorde det i noen dager har hun begynt å like flaske bedre enn pupp, og jeg har jo selvfølgelig veldig lyst til å amme.. noen tips der?

Setter pris på alt av svar! :-)

Jeg gjetter vildt og sier melkeallergi.
Er typisk med eksem i tillegg til fryktelig magevondt.
Skal ikke si det sikkert. Men jeg ville vurdert dette.
Litt malt i mme eller mm kan hjelpe om han er litt forstoppa.

Det med amminga kan jeg lite om (har mme barn selv) så der må nesten noen andre råde.

Har du sjekket om hun har stramt tungebånd?

På sykehuset sa legen at det som var "galt" med henne var at hun hadde for lang tunge.. mens alle andre sier den er lang, men ikke noe galt med det, og tungebåndet hennes er ikke stramt, jeg spurte om det, da jeg og lurte på det samme

Jeg føler virkelig med deg. Mellomste her skrek fra kl 17 til midnatt hver eneste dag fra han var 3,5 uke til han var 4 mnd. Vi prøvde ALT! Og jeg tror det var det som holdt oss gående, at vi hele tida hadde troa på at noe kunne funke! det gjorde det dessverre ikke, men plutselig var det over! Så det er det eneste tipset jeg har.. husk hele tiden på at det kommer til å gå over! Trolig Ganske snart også[emoji6]

I fht flaske/amming har jeg best erfaring med å bare kutte flaska! Mange barn synes det er lettvint flaske på kvelden, for da har vi mødre ofte mindre (men fetere) melk som de må jobbe litt mer for. Begynner man da å gi flaske så vi produksjonen vår gå ned, siden kroppen ikke tror at babyen trenger så mye mat. Da må de jobbe enda mer for det, noe som plutselig ikke er så interessant siden de er vant til å få så mye de vil på flaska[emoji6]

Jeg føler virkelig med deg. Mellomste her skrek fra kl 17 til midnatt hver eneste dag fra han var 3,5 uke til han var 4 mnd. Vi prøvde ALT! Og jeg tror det var det som holdt oss gående, at vi hele tida hadde troa på at noe kunne funke! det gjorde det dessverre ikke, men plutselig var det over! Så det er det eneste tipset jeg har.. husk hele tiden på at det kommer til å gå over! Trolig Ganske snart også[emoji6]

I fht flaske/amming har jeg best erfaring med å bare kutte flaska! Mange barn synes det er lettvint flaske på kvelden, for da har vi mødre ofte mindre (men fetere) melk som de må jobbe litt mer for. Begynner man da å gi flaske så vi produksjonen vår gå ned, siden kroppen ikke tror at babyen trenger så mye mat. Da må de jobbe enda mer for det, noe som plutselig ikke er så interessant siden de er vant til å få så mye de vil på flaska[emoji6]

Gikk det bare plutselig over, eller var det litt etter litt? Ja, forhåpentlig veldig snart!

Ja, jeg begynte fordi jeg har for lite melk(tror jeg), siden hun blir så veldig urolig ved puppen.. ikke bare på kvelden, men gjennom hele dagen, om natten er det lettere å amme..

På sykehuset sa legen at det som var "galt" med henne var at hun hadde for lang tunge.. mens alle andre sier den er lang, men ikke noe galt med det, og tungebåndet hennes er ikke stramt, jeg spurte om det, da jeg og lurte på det samme

For en merkelig ting å si av en lege... De kan få tungen ut av munnen selv om de har stramt tungebånd, og det er dessverre få leger som er flinke på dette... Anbefaler deg å melde deg inn i gruppen "norsk støttegruppe for stramt tunge/leppebånd". Der finner du dokumentasjon rundt stramt tungebånd, og flere erfarne mødre kan hjelpe deg med eventuelle spørsmål.

Prøvd Minifom dråper? Og tilbakelent amming? Det var redningen her når storebror slet med kolikk [emoji846]

Hvor lenge har du prøvd melkefri? Noen merker ikke bedring før etter 3 uker. Vi hadde det samme som du beskriver. Hun reagerer også på ting med soya, egg og spor av melk. Ganske lik reaksjon på de ulike matvarene. Til og med kjøtt stekt i vanlig smør ga like ille reaksjon som mye melk. Holdt på i 2 mnd å eliminere ting hun reagerer på. Og enda er ikke ting helt bra.

Gikk det bare plutselig over, eller var det litt etter litt? Ja, forhåpentlig veldig snart!

Ja, jeg begynte fordi jeg har for lite melk(tror jeg), siden hun blir så veldig urolig ved puppen.. ikke bare på kvelden, men gjennom hele dagen, om natten er det lettere å amme..

Vettu, jeg var litt i ei boble akkurat på den tiden der.. gikk litt på autopilot. Så rundt nyttår (han er født i august) kommenterte Søstern min hvor mye roligere han var på kvelden! Og det var da vi tenkte over det. Så det må nok ha gått litt gradvis kanskje.. Han er nå verdens roligste, fornøyde 2,5 åring. Og jeg har ofte hatt dårlig samvittighet for at han måtte få en sånn start på livet, men da forsvarer jeg det (for meg selv) med at jeg virkelig prøvde alt jeg kunne..

lillebror begynte akkurat på samme måte, etter 2 uker bestilte jeg time hos osteopat og det har gjort underverker! Han var stiv i hele skrotten pga styrtfødsel og skulderdystoci [emoji53]

Håper dere snart får rolig baby[emoji173]️

Minifom brukes ja! [emoji1]
Hva er tilbakelent amming?
Du sitter tilbakelent i sofa seng og har babyen liggende oppå deg med hodet opp på puppen, og bena ned, mage mot mage [emoji846] Babyene greier ofte å ta puppen selv, men hjelp gjerne litt til [emoji2] Da får de rapt underveis i måltidet når de selv trenger det og får mindre luft i magen [emoji4]
Du kan prøve semper dråper om ikke Minifom har funket [emoji846]

Sniker fra februar :)
Det som ble redningen vår var å sitte på en (stor) pilatesball og humpe opp og ned, da gikk det bare 10-15 min før knøttet her ble rolig, pakket han inn i ei dyne da vi satt på ballen. Ble veldig sliten i ryggen til å begynne med men det var supereffektivt :)
Det går også an å prøve noe som heter Semper dråper, funket ikke hos oss men ei venninne syns det funket på barnet sitt.

Back
Topp