Kolikk og søvnvansker

Fru Riskorn

Forumet er livet
Jeg har en teori om at dette hører sammen. Blant annet vet vi at det er ca 1/3 av alle barn som har søvnvansker og det samme tallet gjelder for kolikk. Derfor lurer jeg på; hdde ditt/dine barn søvnvansker, kolikk, begge deler eller ingen av delene? Definer gjerne hva du mener med kolikk og/eller søvnvansker for jeg tror vi som foreldre har ganske ulikt syn på hva som er en søvnvanske f.eks Når jeg snakker om søvnvansker her, så mener jeg ikke bare under kolikktiden (da det er naturlig), men spesielt senere når kolikksmertene var borte.

ORIGINAL: Tøsa

mener du på forskjellige tidspunkt nå eller?
at barnet har søvnvansker når kolikkenperioden er over liksom?
for det er vel ganske logisk at en baby som har kolikk sover dårlig...

hadde forresten hverken søvnvansker eller kolikk han her da, men måtte bare spørre likevel[;)]

Mente søvnvansker etterpå. Spør fordi jenten vår slet med søvnvansker i 13 - 14 måneder og hun hadde ganske heftig kolikk. Og så har jeg opplevd at mange andre som skriver her inne som har hatt barn med søvnvansker også legger til: og da han/hun var liten hadde han kolikk.

nr 1 hadde ingen av delene.Men nr 2 og 3 hadde søvn vansker,men ikke kolikk.Kolikk i mine øyne er når de skriker uavbrutt i timer i strekk. Er det ikke det som er kolikk?

Min 2 hadde søvn vansker. Var til kiro med de begge 2,og de ble helt fin etter 1 behandling. De var stive i nakken noe somgjorde at de fikk luft i magen.men de skrek ikke.De var bare veldig urolig.Fant aldri roen når de skulle sove.

Søvnvansker etter kolikken ga seg også. Vi hadde ikke noen gode rutiner eller vaner som ga barnet ro. Dessuten har et velig urolig barn ikke fått noen mulighet til å nyte roen i sengen, eller kosen med å ligge litt for seg selv.

Dytt[:)]

Frida hadde kollikk. Vi har sliti med søvn på henne.. hun har liksom ikke funnet roen.. Men nå går det greit[;)] Men det tok mange mnd husker jeg.. kollikken gav seg rett over 3 mnd og hun hadde problemer med å finne søvnen i mange mnd etterpå

ORIGINAL: Fridasinmamma

Frida hadde kollikk. Vi har sliti med søvn på henne.. hun har liksom ikke funnet roen.. Men nå går det greit[;)] Men det tok mange mnd husker jeg.. kollikken gav seg rett over 3 mnd og hun hadde problemer med å finne søvnen i mange mnd etterpå

Akkurat sånn var det her og.

Dytter opp siden det er lørdag[;)]

Vår sønn hadde kolikk de 3-4 første månedene, var fortsatt ganske ille frem til han var 6 måneder hvor det kunne oppstå flere timer med skriketokter.  Utrolig urolig søvn.
Han sliter enda med magen (Refluks), og har fortsatt søvnvansker. han er 14 måneder nå.

Tror nok også at kolikk og søvnvansker hører sammen.

ikke kolikk, ikke søvnvansker[:)]

Simen hadde kolikk. Han hadde søvnvansker på dagen frem til han var 10-11 mnd. Har sovet fint på natta.

Hadde problemer medå sove på dagen den første tiden, men aldri på nettene. Har ikke hatt problemer i ettertid, sovet hele natten (20-8) fra han var ca 2 mnd..

Back
Topp