Kolikk når baby er 8-9uker?

Kisskine

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Min baby har di siste dagene hatt noen forferdelige skrikebøyer. Det kan skje når som helst på dagen egentlig, ikke noe spesielt mønster, men som regel på kvelden i tillegg. Hun har helt siden fødselen vært urolig og hatt litt problemer med å finne roen, men det er nå i det siste hun har hatt slik utrøstelig gråt. Helt grusomt å se at hun har vondt og ikke klarer å trøste henne:( Så det jeg lurer på: kan dette være kolikk som kommer så sent? Burde jeg få henne sjekket om det kan være noe annet?

Lillegutt her fikk også sånne tak til alle døgnets tider, Han ble helt utrøstelig og hysterisk. Ingen ting hjalp. Det var helt klart værst på kvelden. Vi fikk tips om å gi han minifom før vært måltid, noe vi har gjort siden, og det har hjulpet helt utrolig. Han er mye roligere og gråter sjeldent mer enn når han er sulten eller veldig trøtt :)

Høres litt seint ut om hun ikke har hatt det før, men så vet mann jo heller ikke hva kolikk egentlig er. Definisjonen er at ungen er utrøstelig og gråter minst tre timer hver dag, minst tre dager i uka i minst tre uker...så det er ut fra dette du må avgjøre om det kan kalles kolikk. Kanskje det er bare midlertidige mageproblemer. Vår skreik hysterisk og utrøstelig de fleste kvelder i en periode, mellom uke to og uke 6. Etter det har det vært mye bedre. Hun skriker men går som oftes å trøste litt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Høres litt seint ut om hun ikke har hatt det før, men så vet mann jo heller ikke hva kolikk egentlig er. Definisjonen er at ungen er utrøstelig og gråter minst tre timer hver dag, minst tre dager i uka i minst tre uker...så det er ut fra dette du må avgjøre om det kan kalles kolikk. Kanskje det er bare midlertidige mageproblemer. Vår skreik hysterisk og utrøstelig de fleste kvelder i en periode, mellom uke to og uke 6. Etter det har det vært mye bedre. Hun skriker men går som oftes å trøste litt.

Ut ifra den definisjonen er det vel ikke kolikk fordi det er nok ikke så mye som 3t på en dag. Men det er helt utrøstelig gråt som plutselig kommer og kan nok vare i 2 gode timer. Hun kan i det ene øyeblikket smile og være storfornøyd for så å plutselig begynne å hylgrine. Kjempe vondt å se på når man ikke klarer å trøste :(

Ut ifra den definisjonen er det vel ikke kolikk fordi det er nok ikke så mye som 3t på en dag. Men det er helt utrøstelig gråt som plutselig kommer og kan nok vare i 2 gode timer. Hun kan i det ene øyeblikket smile og være storfornøyd for så å plutselig begynne å hylgrine. Kjempe vondt å se på når man ikke klarer å trøste :(
Ja, det er helt forferdelig :( men du får klamre deg til at det sikkert går over. Hun har trolig magevondt sånn som vår har vært plaga med en del (går vi ut fra).

Fikk vite av helsesøster at mageknipen vil plutselig gå over av seg selv innen de e 3 mnd.

Godt å høre at det forhåpentligvis går over. Man blir jo bekymret over den minste ting og jeg syns det var så rart at disse kolikklignende skrikebøyene kom så sent.

Fikk vite av helsesøster at mageknipen vil plutselig gå over av seg selv innen de e 3 mnd.
Tja, det kan ikke helsesøster love. Kjenner de som har hatt kolikkbaby i 4 mnd. Mange barn får visst også magevondt ifm at de får tenner så mageknip kan vel ungen ha senere også men heftig kolikkskriking er mest vanlig 3 første mnd.

Min skriker intens slik noen kvelder, men jeg tror det skyldes at han er overtrøtt.. Hvis du tror det er magevondt går d an å gi litt sukkervann, og starte med litt minifom.. Her må jeg knyte på meg sjalet og gå og gå og gå.. :p

Ang minifom. Ville vært kritisk. Vi gav det til første men aldri igjen. Den inneholder konservering som man ikke skal gi til barn under 3 år (er ikke lov med det i babymat Bl.a).

Ang minifom. Ville vært kritisk. Vi gav det til første men aldri igjen. Den inneholder konservering som man ikke skal gi til barn under 3 år (er ikke lov med det i babymat Bl.a).
Leste et sted at det ikke inneholder noe tvilsomt lenger. Men hos oss hadde det uansett ikke virkning.

Leste et sted at det ikke inneholder noe tvilsomt lenger. Men hos oss hadde det uansett ikke virkning.

Nei det er noe annet de har tatt ut, noe hormongreier eller noe. Sjekka på felleskatalogen. Men er fremdeles skeptisk, synes det er ganske teit, de sier alltid at noe er trygt å bruke og plutselig er det ikke trygt lenger. Her pirker jeg litt i rompa og masserer magen litt på stellebordet, da kommer alt lufta

Ang minifom: trodde det står på pakningsvedlegget at det virker lokalt og tas ikke opp i kroppen?

De anbefaler jo minifom på helsestasjon og hos legen.. Kan vel ikke være noe farlig i det da? Forøvrig kan jeg sikkert finne en rapport på alt i hele verden som enellerannen mener er farlig.. :p

Back
Topp