Koking av vann og flasker!

Vi kokte vann og steriliserer flasker til ca rundt 5-6 mnd alder. Etter det putter vi de i oppvaskmaskinen.

Fant dette her på BV:)

4. Hvor viktig er hygiene?

Riktig rengjøring er ekstremt viktig, da slurv med dette i verste fall kan føre til sykdom hos barnet.

Bruk bare kaldt vann fra springen som du så varmer opp. De første månedene koker du vannet, og kjøler det ned til det har passelig temperatur (ca 37'C). Etter hvert holder det å varme opp vannet til det når passe temperatur. Bruk aldri lunkent vann fra springen, da det kan inneholde bakterier fra varmtvannstanken.

Etter hver bruk, vasker du flaskene og smokkene i såpevann (flaskene kan evt gå i oppvaskmaskinen, men smokkene vasker du for hånd). Flaskene skal så koke i 10-15 minutter. Du kan også bruke en egen flaskesterilisator til å ha i mikrobølgeovnen, dette selges i barneutstyrsforretninger. Vask hendene før du tar på de rene flaskene og flaskedelene, sett delene på et rent håndkle og la dem lufttørke.

Når barnet er rundt tre måneder trenger du ikke lenger koke flaskene hvis du vasker dem i oppvaskmaskin. Smokkene må fremdeles håndvaskes.

Flaskene kan oppbevares på kjøkkenbenken eller der du vil, straks de er rengjorte. Det viktigste er at melkebakteriene er drept gjennom vasking og koking.

vi kjøpte mikrosterilisator, så da var det ingen stress å få de sterile.. Her er hun 9 mnd nå, men det er ikke så veldig lenge siden vi pakket den bort. Siste tiden vasket vi flaskene, men kokte de i mikroen ca en gang i uka. Nå har hun bare ei flaske som hun få melk i til måltid og den bare vasker vi.

her fikk hun også kaldt vann fra springen rundt 6 mnd alder tror jeg.. varmer det i mikro til grøt og melk :)

Er det ikke anbefalt til hverfall 6mnd? Mener å ha lest det et sted... Vi kokte og steriliserte til storesøster var ca året tror jeg....

Til 3 mnd alder har jeg lest og hørt. Etter dette kommer jeg kun til å vaske flaskene i oppvask maskinen (høy temperatur) samt koke vann til mat i vannkokeren.

Med første kokte eg så lenge han fekk melk eg. Til han var ca 1 år. Kunne nok ha stoppa med det før, men da var det så rutine på det, at eg gjorde det likevel. :-)

Med første kokte eg så lenge han fekk melk eg. Til han var ca 1 år. Kunne nok ha stoppa med det før, men da var det så rutine på det, at eg gjorde det likevel. :-)
Hehe her også holdt vi på til hun var nesten 1,5år, tenkte ikke over det før svigerinna mi begynte å mobbe meg:p

Jeg skal sterilisere til 6mndr. Så gidder jeg ikke mer!!!

Med første kokte vi flasker til hun var omtrent 6 mnd. Nå har vi sånn pose som steriliserer i mikro.

Her steriliseres det til 6 mnd og en gang i uka etter det. Da regner jeg med at han begynner å bli såpass mobil at han farter litt rundt på gulvet, og det er ikke akkuratt sterilt :p Da tåler de fort litt mer.

Back
Topp