Koking av fruktmos og smakstilsetting av middagsmat

FintFerdig

Betatt av forumet
Jeg tenkte å lage opp rikelig med lapskaus og fruktmos til min baby 11 mnd og fryse i porsjoner. Lurer da på om dere pleier å koke frukten som moses, eller mose den rå?
og når det gjelder lapskausen (potet, linser, gulrot, blomkål, løk, kylling); hva anbefaler dere av smakstilsetting/krydder for at det ikke skal bli s «tamt»?
 
Hvis frukten skal moses så kokte jeg den først, unntatt banan og avokado, for da er det lettere å mose den.
smakstilsetning i lapskaus er det bare å bruke det samme som til voksne unntatt salt
 
Jeg brukte litt forskjellige urter som smakstilsetning i middager jeg lagde, av fruktmos så kokte jeg pærer fordi det også hjelp mot hard mage.
 
Jeg bruker forskjellige urter og hjemmekokt kraft som smakstilsetning.
 
Kommer an på hva barnet er vandt til. Vår har spist mye krydret og sterk mat siden han var 6 mnd så han er vandt til det
 
Har ofte i litt gurkemeie. Det gir ikke så mye smak men det gir farge, og er dessuten veldig sunt :) Lager ikke ris så ofte, men når jeg lager det har jeg alltid i gurkemeie og lager gul ris :D
Har også gurkemeie i omeletter osv
 
Bruker alltid samme krydder som vanlig, utenom salt. :)
Tenk på barn i typ India, de får nok mat med masse smak helt fra de begynner med mat.
Jeg hr dog ikke kjørt på med masse chili og pepper. Men bruker gjerne litt pepper i maten, sammen med andre krydder.

Det er ikke så lett å mose frukt før det har kokt litt, så alt annet enn banan og avokado har jeg isåfall kokt.
 
Har ikke så mange tips, men vet at frosne bær bør varmebehandles før de spises. Så hvis du skal ha det i smoothie så bør du koke de først :)
 
Ville kokt frukten først. Ville ikke lagd opp og fryst akkurat lapskaus, eller i hvert fall ikke med poteter! Har du smakt poteter som har vært frosset etter koking før? Melent og IKKE godt... Snakker av erfaring, da jeg selv prøvde å fryse lapskaus og annet med poteter i.. Lag resten og frys, og kok poteter evt utenom. Kan ha i feks pepper, hvitløk, litt løk, purre, oregano, basilikum, paprika osv..
 
Fryser ikke ned poteter, men tenker at et barn som er såpass stort fint kan spise potetmiddag med familien. Fiskeboller i hvit saus f.eks ;)

Til frysing lager jeg ofte med kylling eller kjøttdeig, masse gulrot, søtpotet, andre rotgrønnsaker (tar det vi har i kjøla). Bruker gjerne makaroni og hermetisk tomat. Hender jeg bruker pizzakrydder for smak.
 
Takk for gode tips alle sammen. da har jeg kokt og most massevis av frukt slik at jeg har rikelig i frysen. Kokevannet blir base for grøt :)

jeg har så vilt mye potet på lager at det var derfor jeg gjerne ville lage noe å fryse. Men om det ikke er etandes så får jeg lage lapskaus uten potet og heller ha flere andre grønnsaker i..
jeg har typisk bare haugevis av krydderblandinger som er basert på salt, men jeg skal kjøpe litt friske urter og hvitløk som forhåpentligvis gir litt smak på maten.
 
Takk for gode tips alle sammen. da har jeg kokt og most massevis av frukt slik at jeg har rikelig i frysen. Kokevannet blir base for grøt :)

jeg har så vilt mye potet på lager at det var derfor jeg gjerne ville lage noe å fryse. Men om det ikke er etandes så får jeg lage lapskaus uten potet og heller ha flere andre grønnsaker i..
jeg har typisk bare haugevis av krydderblandinger som er basert på salt, men jeg skal kjøpe litt friske urter og hvitløk som forhåpentligvis gir litt smak på maten.

Potetlefser er jo supert å lage, og de kan fryses :) en på 11 mnd kan jo spise det også :)
 
Takk for gode tips alle sammen. da har jeg kokt og most massevis av frukt slik at jeg har rikelig i frysen. Kokevannet blir base for grøt :)

jeg har så vilt mye potet på lager at det var derfor jeg gjerne ville lage noe å fryse. Men om det ikke er etandes så får jeg lage lapskaus uten potet og heller ha flere andre grønnsaker i..
jeg har typisk bare haugevis av krydderblandinger som er basert på salt, men jeg skal kjøpe litt friske urter og hvitløk som forhåpentligvis gir litt smak på maten.
Lapskaus går helt fint å fryse, også potetene :) jeg syns det er best å varme opp i gryte etter det har vært fryst, får den nylagde smaken igjen, føler jeg:p
 
Back
Topp