Kokende vann

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Er det ikke typisk da??? skulle bare ha litt nattmat og skulle akuratt dra kjelen av ovnen der jeg kokte egg...
Problemet var vel at jeg dro litt hardt i kjelen og det sprutet kokende vann rett over armen. Det boblet fortsatt i kjelen [&:]. Under kaldt vann en god stund, men måtte legge over vått klede mens jeg løp for å hente egga.. de måtte jo kjøles de og. Vann altså... heeelt kaldt en stund og så litt mindre iskaldt. Gikk så over til å smøre med aloe vera som jeg har god erfaring med.

Et område på 7x10cm ble brent og er helt rødt. Sist gang jeg brant meg på kokende vann forsvant all huden på flekken og det ble åpent brannsår etterhvert...... Dette kan jo bli et innmari svært sår å passe på da.....
Det har ikke åpnet seg enda... så håper det går bra. Blir det værre til i morgen må jeg på apoteket ......
Noen tips til behandling av brannsår?

huff...høres vondt ut...aloe vera skal jo være det beste..spes hvis du har aloe vera plante.åpne bladene å legg di rett på såret å la di ligge så lenge som mulig..du kan jo feste det med bandasje eller noe lignende.lykke til:)

har bare 98% gele desverre. Men smører hver gang det tørker ut... for da begynner det å svi igjen.

viktig å ikke bruke FOR kaldt vann...
brant meg nettopp selv ( 3 fingre ) og det eneste som hjalp var å sitte med handa i en balje med lunka vann...

håper det blir fort bra!

Lunka vann gjør jo VONDT..... [8D]
nei, bruker ikke helt kaldt, gjorde det bare første halve minuttet for å bedøve helt. Så har jeg brukt mindre kaldt vann... men regnes som kaldt.. men ikke kaldt nok for å drikke f.eks.

Vi bruker FLAMACINE på sykehuset.
Er ikke sikker på om du må til legen for å få resept, men det fungerer veldig bra
Du trenger i tillegg bandasje som absorberer væske, men ikke kleber seg til såret, dette har de på apoteket.[:)]
God bedring og lykke til!

Ja.. nå er jo dagen derpå her og blemmene har kommet... kom over dette på nett.... og visste virkelig ikke at man skal ta hull på blemmene??? Har lært at man aldri skal tømme blemmer på brannsår jeg [&:][8|]

Ved 2. gradsforbrenning kan du vaske såret forsiktig med ren såpe og vann. Du kan også bruke Pyrisept eller Klorhexidin, kjøpt på apotek. Stikk hull på brannblemmen, bruk gjerne en nål som er varmet opp over en brennende fyrstikk. Fjern ikke huden. Legg en steril vaselinkompress på såret. Smertene vil som regel forsvinne ved nedkjøling

Jeg har også lært at man IKKE skal punktere blemmer, ofte punkterer de av seg selv og tømmer seg men det er jo en annen sak... Anbefaler flamazine slik en annen nevner her - men du må nok til legen for å få resept (har ikke sett det tilsalgs på apoteket). Evt kan du ha på steril vaselin + absorberende bandasje som ikke fester seg i såret..

Har hatt brannskade før altså, men ikke så stort... har brent meg på kokende vann før, og det er fortsatt arr faktisk.

Har fått tips av en som har drevet med førstehjelp i mange år og få tak i burnshield på apoteket.

Er bare det at når det er såpass stor plass er det ikke lett å bare dekke over når man skal dusje [&:]

Back
Topp