Koke frosne bær!?

alltidrosa

Betatt av forumet
Husker at for noen År siden var det plakater ol. I alle butikkene hvor de oppfordret til å varmebehandle frosne bær. Gjelder dette ennå eller er det bare tull?
Har dilla på smoothie ol. Men blir liksom ikke det samme om man må koke bærene først.

Her er nå oppfordring i den boken om mat og trening man får fra jordmor (screenshot fra matportalen), om bl.a smoothie...så jeg vet ikke helt jeg:)
ImageUploadedByBV Forum1460746720.374787.jpg

Hjelpes meg, har da spist masse både frukt og bær (som selvsagt ikke er norske på denne tiden av året):o Skyller (og gnikker) godt før jeg spiser da...

Jeg gjør det selv, og leste på matportalen etterpå at frukt og bær er ok så lenge man skyller og vasker :)
Frosne bær finner jeg ikke mye info om annet enn det som sto på FHI sine sider.
Man blir jo anbefalt å spise variert inkl frukt og grønt, så jeg tenker at vi fortsetter med det :)

Jeg gjør det selv, og leste på matportalen etterpå at frukt og bær er ok så lenge man skyller og vasker :)
Frosne bær finner jeg ikke mye info om annet enn det som sto på FHI sine sider.
Man blir jo anbefalt å spise variert inkl frukt og grønt, så jeg tenker at vi fortsetter med det :)

Ja, d er så mye motsigende ting som står overalt...må nesten spise frukt og bær, hvis ikke blir d veldig ensformig her hvertfall:p

Huff . Må man koke bærene i ett minutt for å så fryse dem igjen blir det utrolig tungvint . Skikkelig skuffa .
Men heldig vis er det snart norske jordbær på markede om noen mnd

Obs! For noe år siden var det som noen nevner et problem med noe importert frossen bær. I den forbindelse ble det sakt at all bær da måtte kokes.

Artikkelen det er klippet i er i fra 2013 (mener det er samme år som det var problemer med import bær) og gjelet for institusjoner hvor man jobber med risikopasienter.

Jeg spiser frossen frukt i smoothie, blandet med fersk frukt. Synes det er best.

Ellers blir det en hel del frukt av ymse slag (antar det meste er import) og ananas på boks (i egen juice).

Varmebehandler man bærene så blir det jo syltetøy av det. Jeg koker syltetøy av slike bær ca 1 gang PR uke. Opplever bærene (Rema 1000 sine) som gode på smak og av god kvalitet

Obs! For noe år siden var det som noen nevner et problem med noe importert frossen bær. I den forbindelse ble det sakt at all bær da måtte kokes.

Artikkelen det er klippet i er i fra 2013 (mener det er samme år som det var problemer med import bær) og gjelet for institusjoner hvor man jobber med risikopasienter.

Jeg spiser frossen frukt i smoothie, blandet med fersk frukt. Synes det er best.

Ellers blir det en hel del frukt av ymse slag (antar det meste er import) og ananas på boks (i egen juice).

Varmebehandler man bærene så blir det jo syltetøy av det. Jeg koker syltetøy av slike bær ca 1 gang PR uke. Opplever bærene (Rema 1000 sine) som gode på smak og av god kvalitet

Det sto at det var for forskjellige risikogrupper, deriblant gravide :) men at den er gammel kan nok stemme.

Beklager, det sto noe om institusjon og ja!
Jeg må slutte å bruke Google :p

Nei! La oss spise frukt, grønt og drikke smoothie med god samvittighet !:)

Veldig greit å kjøpe friske bær og ananas og bananer. Kan bare skylles og fryses og veldige enkelt å ordne :) Vår blender gikk i stykker nettopp, så blir lite kalde forfriskninger på oss :( :( Får ny på garanti da, siden motor skulle vare minst 5år og den blir det ikke før nå i juni :D

Kjøp en god stavmixer så vips kan man lage deilig hjemmelaget baby og barnemat samt smoothie i årene som kommer ❤️

Jeg har drukket kjempemye smoothie på frosne bær :o håper ikke dette fortsatt gjelder :o

Spurte jordmor om dette idag, og hun sa at det ikke var noen problemer! Vi skulle bare kose oss med smoothien vår og nyte den med god samvittighet :)

Jeg har drukket kjempemye smoothie på frosne bær :o håper ikke dette fortsatt gjelder :o
Bare følg med på om de skriver noe i avisene eller på butikken om koking. Da jeg ble syk så sto det skilt på butikken at de anbefalte koking. Jeg ignorerte det :p norovirus og hepatitt overlever frysing. Det kommer fra de menneskene som plukker og renser bærene. Ganske ufyselig.

Back
Topp