Koke bunadskjorta?

Julenissen

Betatt av forumet
Min bunadskjorte blir ikke ren. Den er litt gul med en flekk
jeg ikke får av.

Så, er det noen som har prøvd å koke den? Har googlet litt,
men trenger andres erfaringer. Synd hvis den skulle bli ødelagt
av kokinga=p

(har forresten prøvd vanish og div andre kjerringråd, klor
har jeg ikke, så får ikke kloret den)

Bestemor brukte å koke lin skjortene før og det gikk kjempe fint.

Selv har jeg ei gammel lin skjorte som har hvert kokt før, men nå går den i marskina på 40-50 grader. Fuker bra det også.Håper du får den ren.

*Prinsessa skrev:
Bestemor brukte å koke lin skjortene før og det gikk kjempe fint.

Selv har jeg ei gammel lin skjorte som har hvert kokt før, men nå går den i marskina på 40-50 grader. Fuker bra det også.Håper du får den ren.

Takk for svar:) Da prøver jeg det. Kan umulig bli værre enn den er nå!

hehe nei den kan kanskje ikke det, det blir som en litt grovere håndvask. får liksom ut møkka. får jeg flekker på klær som vin eller andre vanskelig ting så sprayer jeg på jiff vindus spray med en gang, dynker flekken også hiver det i vask...flekkene blir borte vekk :)

vil sjå svar...

jeg hadde ikke tatt sjansen på å koke skjorta. Det er for sent nå, men til neste gang kan du prøve å skylle skjorta i sitronvann, og så henge den ut i sola til bleiking - sitronen er ikke nødvendig, sola bleiker godt den, men sitronen gjør den enda mer effektiv

lenemor skrev:
jeg hadde ikke tatt sjansen på å koke skjorta. Det er for sent nå, men til neste gang kan du prøve å skylle skjorta i sitronvann, og så henge den ut i sola til bleiking - sitronen er ikke nødvendig, sola bleiker godt den, men sitronen gjør den enda mer effektiv

Jeg ombestemte meg ang kokinga :p Turte ikke. Så ble
å hive den i vaskemaskinen med blenda og vanish. :)
Skulle gjerne hengt den i sola, men ble overskyet før jeg rakk å se at det
er et bra triks. Men prøver neste gang! Takk:D

Mora mi sa at om jeg fikk strøket linskjorta mi gul så måtte jeg kokvaske den, heldigvis så strøk jeg den bare glatt ikke gul;-) Men altså linskjorter kan kokes tydeligvis:-D

min bunad skjorte som er av lin blir bare håndvaska, med bleda hvitt!! får den ligge en stund i blenda vann så blir den hvit.

Back
Topp