Koffeinavhengig- sliter no jævlig

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Jeg er koffeinavhengig og klarer ikke å holde meg innenfor grensene. Har overskridet med en liter (ofte), brus altså.

Er jeg alene?

Ingen dømmende kommentarer er dere snille, jeg er fullstendig klar over alt men jeg sliter no jævlig.

Det er vel ca 15 mg koffein pr dl cola, altså kan man drikke opp til 1,3 liter cola og likevel være under max-grensen på 200 mg daglig.

Har du prøvd å trappe gradvis ned? Ta et halvt glass der du vanligvis ville tatt et helt? Og trappe ned med et halvt glass dagen eller så? Det var sånn jeg trappet ned kaffeinntaket, fra 3 kopper daglig til ingenting. Og du trenger jo ikke trappe ned til ingenting engang, du kan fint drikke noen glass daglig uten at det er galt.

Om du bruker mindre glass, kan du lure hjernen din til å ikke merke at du drikker mindre. Det har jeg også med hell gjort (men da med kopper).

Har du prøvd å bytte det ut med brus som ikke inneholder koffein? Om du bytter til Boble eller annet mineralvann, får du litt av samme brus-følelsen i munnen, men uten koffeinet.

Selger de kanskje koffeinfri cola ennå? Det gjorde de da jeg var liten (og mormor kjøpte alltid det, av en eller annen grunn... hun refererte til det som "sånn svart brus som ungdommene liker"...).

Husk at mengdene koffein i brus osv er mindre enn i kaffe, men over en liter er vel fortsatt formye.
Men har du prøvd å drikke farris i tillegg? Eller bytte over til en anna brus.
Aller best om du klarer å bytte ut litt med vann, men det er nok ikke gjort på dagen.
Nevn det for lege/jm, de kan hjelpe deg :)

Får du i deg noe vann i løpet av dagen da? Kan prøve å ha med ei flaske vann over alt, når du er tørst drikker du vann og når du har lyst på brus så drikker du brus, kanskje du klarer å ta knekken på litt av inntaket slik :)

Jeg drikker nok godt over kvoten når jeg legger sammen kaffe og cola light, og har gjort det i alle svangerskap. Har vært mer forsiktig i første trimester. Det kan vel føre til lavere fødselsvekt. Mine har veid 3-3.8 kg. Skal prøve å skjerpe meg selv!

Haff, følger denne. Syntes det var brutalt selv, drakk store mengder kaffe og pepsi max før graviditeten. Har klart å holde meg til en kaffe på morgenen til nå, men sliter mye med hodepine og enorm tretthet, så mottar gjerne tips jeg også....

Og angående om du er alene: det tviler jeg veldig sterkt på at du er ;) Jeg holder meg til en kopp te i ukedagene, det er bare ca 26 mg/dl, og altså godt innenfor grensen. Men i helgene drikker jeg pepsi max, og da kan det hende jeg går over maxgrensen når jeg er på søndagsmiddag hos moderen som fyller på glasset mitt i det jeg snur hodet vekk et par sekunder. Om lørdagen spiser jeg mye sjokolade, og det inneholder også koffein.

Men hovedsynden min er nok alt for stor porsjon lørdagsgodt, går nok godt over sukkerkvoten den dagen, ja.

Haff, følger denne. Syntes det var brutalt selv, drakk store mengder kaffe og pepsi max før graviditeten. Har klart å holde meg til en kaffe på morgenen til nå, men sliter mye med hodepine og enorm tretthet, så mottar gjerne tips jeg også....

Har du prøvd koffeinfri kaffe? Jeg begynte nedtrappingen min med å bare fylle halve koppen med vanlig kaffe, og så toppe opp med å tilsette kokende vann og koffeinfri pulverkaffe. Både på morgenkaffen og etter-lunsj-kaffen, så da ble det koffeinmengden av 1 kopp, mens kroppen trodde den fikk 2. Placeboeffekten lenge leve...

Samboeren min brukte også dette på svigermor da hun var på besøk i sommer, og hun klaget over at hun fikk vondt i hodet om hun ikke drakk kaffe om kvelden, og samtidig klaget på at hun ikke fikk sove. Han byttet ut kaffen hennes med koffeinfri i smug, og hun merket det ikke :p Bare sov plutselig mye bedre som ved et mirakel.

Har du prøvd koffeinfri kaffe? Jeg begynte nedtrappingen min med å bare fylle halve koppen med vanlig kaffe, og så toppe opp med å tilsette kokende vann og koffeinfri pulverkaffe. Både på morgenkaffen og etter-lunsj-kaffen, så da ble det koffeinmengden av 1 kopp, mens kroppen trodde den fikk 2. Placeboeffekten lenge leve...

Samboeren min brukte også dette på svigermor da hun var på besøk i sommer, og hun klaget over at hun fikk vondt i hodet om hun ikke drakk kaffe om kvelden, og samtidig klaget på at hun ikke fikk sove. Han byttet ut kaffen hennes med koffeinfri i smug, og hun merket det ikke :p Bare sov plutselig mye bedre som ved et mirakel.

Ja, etter-lunsj-kaffen er koffeinfri - synes det hjelper NOE, mest emosjonelt; er noe betryggende ved å ha den koppen der ;) Men skulle gjerne kutta helt...Tror dog ikke at jeg vil klare meg uten skikkelig kaffe på morgenen, altså. Har prøvd et par ganger, og hodepinen er helt jævlig :/

Det er vel ca 15 mg koffein pr dl cola, altså kan man drikke opp til 1,3 liter cola og likevel være under max-grensen på 200 mg daglig.

Har du prøvd å trappe gradvis ned? Ta et halvt glass der du vanligvis ville tatt et helt? Og trappe ned med et halvt glass dagen eller så? Det var sånn jeg trappet ned kaffeinntaket, fra 3 kopper daglig til ingenting. Og du trenger jo ikke trappe ned til ingenting engang, du kan fint drikke noen glass daglig uten at det er galt.

Om du bruker mindre glass, kan du lure hjernen din til å ikke merke at du drikker mindre. Det har jeg også med hell gjort (men da med kopper).

Har du prøvd å bytte det ut med brus som ikke inneholder koffein? Om du bytter til Boble eller annet mineralvann, får du litt av samme brus-følelsen i munnen, men uten koffeinet.

Selger de kanskje koffeinfri cola ennå? Det gjorde de da jeg var liten (og mormor kjøpte alltid det, av en eller annen grunn... hun refererte til det som "sånn svart brus som ungdommene liker"...).

Koffeinfri cola er jo drømmen! Jeg skal undersøke dette. Jeg må prøve med mindre glass. Takk!

Takk for tips. Kan prøve dette :)

Koffeinfri cola er jo drømmen! Jeg skal undersøke dette. Jeg må prøve med mindre glass. Takk!
Måtte sjekke det selv, for det hadde vært så greit :p

Det ser ikke ut til at de selger sånne 1,5 liters flasker med det lenger i Norge. De gullfargede cola-boksene er koffeinfrie, men det er visstnok også vanskelig å få tak i i Norge. Jeg så en facebook-side nå som sier at Jacobs på majorstua selger det (til blodpris), men det hjelper jo lite for oss som ikke bor i Oslo.

Jeg merker koffein nå virker mye sterkere på meg enn ellers. Halvveringstiden i kroppen dobles til tredobles når man blir gravid, så jeg merker at nå får jeg ikke sove om jeg har drukket pepsi max for sent på lørdagskvelden. Det har jeg aldri slitt med før, knapt merket at det er koffein i det.

Eg kan ha fleire dager der eg er i grenseland/overskrider men tenker det er greit. Føler meg ikkje bekymra, og prøver heller ver bedre neste dagen. Har koffeinfri Earl Grey te og koffeinfrikaffi så det holder meg gående. Og når eg drikker cola ein dag (meir enn ei lita flaske) så drikker eg heller ikkje kaffi/te. Får og veldig hodepine uten, men er nok ikkje sånn kjempeavhengig, for min gir seg med kun 1 kopp per dag. Men! Du er ikkje aleina.

Jeg kjenner i veldig pepsimax-avhengig som syntes det hjalp å gå over til annen lettbrus. Aner ikke selv, da jeg ikke er så glad i det. Men, jeg har aldri vært særlig glad i cola/Pepsi, og synes plutselig det er kjempegodt nå! Så kan tenke meg det blir ille for dere som allerede drakk mye av det..

Ellers kan jeg tenke meg at isbiter i brusen kanskje kan hjelpe på å minke mengden. Litt som mindre kopper..

Jeg er veldig glad i cola uten koffein pga smaken og vet at de selger det på enkelte meny butikker sammen med andre brus på boks som et importert.

Du er ikke alene:happy:

Mitt beste tips ble å slutte å drikke koffeinholdige drikker helt før en periode. Klarte ikke holde meg til litt så stoppe helt! Fant noe annet som var bedre og hver gang jeg tenkte på en kopp så drakk jeg det i stedet. Veldig vanskelig når mannen i huset drikker kaffe hele tiden, men nå har det blitt til at jeg ikke klarer lukta en gang lengre.

Ååå. Jeg er så enig. Jeg drikker en kopp til frokost, og en rundt lunsjtider og drikker himla mye vann for å kompensere. Men som jeg savner både 10 og 14- koppen....

Hvordan går det? Det jammen ikke bare bare å kutte ned på alt når en er gravid bestandig, kjenner til den :P

Back
Topp