koffein

kamilla

Første møte med forumet
Hva kan skje med fosteret hvis man får i seg for mye koffein under svangerskapet?

[:)]Vet ikke helt, men jeg drikker i hvertfall over en kanne kaffe til dagen og det har jeg gjort selv mens jeg var gravid, og ingen skader er påvist på noen av mine tre. Tror pulsen øker noe hos forster ved for mye koffein.[:)]

om man drikker mer en en kopp med kaffe om dagen er større fare for at man kan spontan abortere og at man kan få døfødt. står nå det i boka mi.

Dette står det her http://matportalen.no/Emner/Gravide:

Kaffe, te og cola
Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort.

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn
  • 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller
  • 3 - 4 kopper te per dag, eller
  • 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt.

Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

Koffein øker faren for spontanabort i første trimester. Generelt er koffein en gift som vi merker lite til, men barnet merker stor virkning av det. Man bør derfor ikke få i seg for mye koffein om dagen når man er gravid. Koffein gjør oss mer våkne, urolige, hjertebank osv. og alle disse tegnene får barnet også, bare i enda større grad.

Back
Topp