Koffein

Jente0709

Forumet er livet
Marslykke 2016
Hvordan er dere med koffein i medisintiden og sånn?

Jeg er avhengig av Pepsi Max og drikker kanskje 5-6 glass om dag. Og vet jeg må slutte om jeg blir gravid, men hvordan er det frem til den dagen liksom? Tenkte jeg skulle bytte til annet dagen jeg har uttak, men kom plutselig til å tenke på at det kanskje er "for sent".
Har hele tiden under prøvingen drukket Pepsi og jeg er jo blitt gravid, og hver gang jeg har funnet ut at jeg har vært gravid har jeg bytta ut Pepsi Maxen, men denne gangen vet jeg jo at nå skjer det snart.

Hvordan er dere med koffein i medisintiden og sånn?

Jeg er avhengig av Pepsi Max og drikker kanskje 5-6 glass om dag. Og vet jeg må slutte om jeg blir gravid, men hvordan er det frem til den dagen liksom? Tenkte jeg skulle bytte til annet dagen jeg har uttak, men kom plutselig til å tenke på at det kanskje er "for sent".
Har hele tiden under prøvingen drukket Pepsi og jeg er jo blitt gravid, og hver gang jeg har funnet ut at jeg har vært gravid har jeg bytta ut Pepsi Maxen, men denne gangen vet jeg jo at nå skjer det snart.
Jeg ville nok kuttet ned etter innsett ja. De anbefaler å kutte ned på koffein:)

Jeg 'må' ha 1 kopp på morgenen for å unngå hodepine... Så det blir 1-2 kopper om dagen.
Men jeg drakk mye mer før og er rimelig fornøyd med nedjusteringen av koffein inntaket.

Jeg fikk beskjed om at jeg kan drikke 2 enheter koffeininnholdig drikke pr dag i rugetid/ved graviditet. Her i huset blir det 4 halve kopper kaffe hver dag;) hehe..

Her får man mye forskjellig info, på Riksen sa de ikke noe, men på mitt aller første forsøk på Ullevål, sa de ikke mer enn 5 koffeinholdige enheter per dag.

Jeg ville nok kuttet ned en del, men man tåler fint noe koffein i løpet av både stim.fasen, etter innsett og som gravid. Jeg drakk ett eller to glass Pepsi max jevnlig, også som gravid, med samtykke fra spesialistene jeg ble fulgt av gjennom hele svangerskapet og før graviditeten (hadde ukentlige kontroller hos gyn, jm og annen spesialistlege hele sv.skapet). Viktig å ikke bli overengstelig, selv om du har mistet tidligere og har en ugrei forhistorie. Tenker som så at ett-to glass om dagen går bra, men fem-seks er for mye. Det er jo ikke vist skadelige effekter av aspartam (om man inntar det i "normale" mengder) etter grundige studier nå de seneste årene og koffein tåler man fint i mengder på rundt 100 mg/dag som gravid. Dersom du ikke også drikker kaffe, skal det derfor ikke være noen risiko forbundet med å drikke et par glass Pepsi max daglig. Den største faren ved overdrevent koffeininntak er at babyen kan ha noe lavere fødselsvekt. Det er selvsagt ikke positivt. Igjen tenker jeg at du skal leve også mens du er gravid og i tiden før, men selvsagt ta hensyn til det du VET ikke er bra.

Jeg kuttet ned til 1 kopp kaffe om dagen under stimuleringen... De sier at koffein kan gjøre det vanskeligere å bli gravid samt at det er større sannsynlighet for SA. siden det har gått galt så mange ganger (selv om jeg alltid har kuttet koffein ved positiv test) og vi har slitt så lenge med å bli gravid, ønsket jeg å være sikker på at dette ikke hadde innvirkning denne gangen

Jeg er klar over at jeg kan drikke inntil 1 liter Pepsi Max når jeg blir gravid, men det før den tid jeg tenker. Om høyt koffein inntak kan f.eks. ha noe å si for om man blir gravid eller ikke.

http://www.kk.no/livsstil/derfor-bør-gravide-være-forsiktig-med-kaffe-28265

Det forskes mye på koffein, og det gir risiko for mer enn lav fødselsvekt. Blant annet kan det gi økt risiko for spontanabort.

Jeg ville nok holdt meg under 100 mg per dag under forsøk.

Her er tabell med innhold i ulik mat/drikke:
http://www.fhi.no/tema/mat-og-helse/koffein

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/drikke/mye_koffein_kan_gi_helseproblemer

Fort gjort å glemme f.eks. tyggegummi når man tenker på koffein. :)

Det er til og med koffein i ulike kremer.. F. eks i mange sånne anti-cellulittkremer. Jeg har alltid trappet ned koffeininntaket under forsøk. Jeg har ofte begynt nedtrappingen under sprayingen, men under stimulering har jeg holdt meg til 1 kopp (Max 2 kopper) koffeinholdig drikke. Det forsøket hvor jeg kuttet ut alt koffein, ble avbrutt pga få egg og ingen befruktning - så etter den opplevelsen så har jeg ikke stresset så fælt med dette..

Jeg får heldigvis ikke i meg noe skjult koffein, så jeg har ganske god kontroll på inntaket. Men får begynne å trappe ned og heller bare drikke det til middagen eller måltid.

Back
Topp