kofør berre 1 UL ?

menemenem

Gift med forumet
ej he so lyst på en ultralyd til... men en fe no berre en..
å fare på 3d ha våre kjempe arti , men det e kje her i nærheta...

Jeg har alltid trodd at det ikke er så "heldig" for barnet med så mange. Er det no de stusser på,vil du nokk bli satt opp til en sjekk til.

Dersom det er behov for det, så tar de mer enn en, men hvorfor vil dui egentlig ha flere når det ikke er nødvendig?

Jeg er også tilhenger av å gjøre det minst mulig. Det påvirker tross alt barnet. Altså, er det behov for det, så selvsagt, men "bare for gøy" vil ikke jeg utsette mine fremtidige barn for.

For ja, det påvirker barnet. forskning har jo vist at langt flere barn enn vanlig er venstrehendte dersom det har vært tatt mye ultralyd av dem i magen. Ikke det at det å være venstrehendt er "farlig", men da påvirkes tross alt barnets hjerne, og hvem vet egentlig hva annet, som vi ikke vet enda, som kan skje?

Ultralyd når det er nødvendig, ja, men jeg skjønner ikke helt dette med "bare for å se en en gang til, fordi det er gøy".

Men, nå er jeg vel "slem" da som sier det. Og det er ikke sånn ment. Slett ikke!

Jeg hadde ultralyd en gang i måneden jeg....Gikk til en lege som tar det rutinemessig hver gang og det var grunnen til at jeg valgte han...

Jeg hadde ultralyd en gang i måneden jeg....Gikk til en lege som tar det rutinemessig hver gang og det var grunnen til at jeg valgte han...

Va der en spesiell grunn til at han valgte å gjer det kvar gong ?

ORIGINAL: *Stella*

Dersom det er behov for det, så tar de mer enn en, men hvorfor vil dui egentlig ha flere når det ikke er nødvendig?

Jeg er også tilhenger av å gjøre det minst mulig. Det påvirker tross alt barnet. Altså, er det behov for det, så selvsagt, men "bare for gøy" vil ikke jeg utsette mine fremtidige barn for.

For ja, det påvirker barnet. forskning har jo vist at langt flere barn enn vanlig er venstrehendte dersom det har vært tatt mye ultralyd av dem i magen. Ikke det at det å være venstrehendt er "farlig", men da påvirkes tross alt barnets hjerne, og hvem vet egentlig hva annet, som vi ikke vet enda, som kan skje?

Ultralyd når det er nødvendig, ja, men jeg skjønner ikke helt dette med "bare for å se en en gang til, fordi det er gøy".

Men, nå er jeg vel "slem" da som sier det. Og det er ikke sånn ment. Slett ikke!

0i oi oi, gjett om barnet mitt kommer til å bli venstrehandt da, jeg som har vært på ul hver 14 dag. siden uke 24, og 2 ul tidligere i svangerskapet![&:][8D][;)]

ORIGINAL: carina82
0i oi oi, gjett om barnet mitt kommer til å bli venstrehandt da, jeg som har vært på ul hver 14 dag. siden uke 24, og 2 ul tidligere i svangerskapet![&:][8D][;)]

Det trenger det selvsagt ikke bli. Men det er større "risiko" for at ditt barn blir venstrehendt enn for gjennomsnittet.

Trur ikkje at ongen teke skade av en ultralyd nr 2 akkurat...
Vil berre sjå at den he det bra... som en bekreftelse ifrå ultralyd nr 2..

men klare å vente , va kje sånn ment...

Fint med ultralyd rundt uke 28 for å forsikre seg om ting. Er jo mye mer man ser da enn i uke 17!!
Kanskje man kan oppdage noen "feil" og være mer forberedt o.l. [:)]

Vanskelig å si med disse skadene UL kan forårsake, for det finnes ikke noen konkrete svar... :)

Enige me smurfine ...

ORIGINAL: lille_blomst

... men jeg må jo si at det å bli keivhendt er jo ikke det verste som kan skje...

det er jo ikke noe sykdom liksom

Nei, og det sa jeg jo også, atå være venstrehendt er ikke "farlig" i seg selv.

Poenget mitt er at hjernen altså er blitt påvirket... at det forskerene har funnet ut at har skjedd, altså venstrehenthet, er ikke farlig i seg selv, men... jeg liker ikke det at hejrnen påvirkes, hvem vt om det er noe mer, som de ikke vet enda? Forskingen er usikker på dette punktet, de har nettopp begynt (for tross alt er ikke dette et fenomen som hr eksistert så lenge) så derfor er de enda i den fasen der de oppdager ting.

Better safe then sorry tenker jeg. Ultralyd når det trengs. Ikke for moro. Det er det JEG kommer til å praktisere. Men alle får nå ta sitt eget valg.

ORIGINAL: menemenem

Va der en spesiell grunn til at han valgte å gjer det kvar gong ?

nei han gjør det rutinemessig med alle...

ORIGINAL: Smurfine

Fint med ultralyd rundt uke 28 for å forsikre seg om ting. Er jo mye mer man ser da enn i uke 17!!
Kanskje man kan oppdage noen "feil" og være mer forberedt o.l. [:)]

Vanskelig å si med disse skadene UL kan forårsake, for det finnes ikke noen konkrete svar... :)

Skal love deg at du aldri blir nok forberedt.
Vanne mitt gikk i uke 22 og det lengste jeg ville gå var uke 34.
Viste hele tiden at han ville komme i uke 28 og det gjorde han, men den dagen de sa de motte ta han ut ble det sjokk alikavel.
Skal man gå å bekymre seg så mangen uker er ikke det bra heller.

Du kan ta en ul til og betale for den hos en privat.

Skal love deg at du aldri blir nok forberedt.
Vanne mitt gikk i uke 22 og det lengste jeg ville gå var uke 34.
Viste hele tiden at han ville komme i uke 28 og det gjorde han, men den dagen de sa de motte ta han ut ble det sjokk alikavel.
Skal man gå å bekymre seg så mangen uker er ikke det bra heller.

Du kan ta en ul til og betale for den hos en privat.

her e ikkje noken privat klinikk , men lure på om en fe en til bort på sjukehuse vist en betala før det.. tenkte ej sko spørre jordmor , ska ditt 27.april :)

men alt går bra me den lisje no ? håpe det :)

Ja spør henne kan vær de gjør det hvis det ikke er andre som har ul.
Håper du klarer å få en til da, tror ikke det er så farlig hadde masse me første mann og mangen me hu lilla.

Ole Martin har det bra han fikk cp pga hjerneblødning grad 3 og har vært mye på sykehuset men sånn er det bare [;)]

Mangen som har det mye værre.

Japp og jeg tok mitt valg...ser nå ikke ut som snuppa har tatt noe skade av det...velger å tro at når leger tar det så ofte så vet de hva de gjør

Ja spør henne kan vær de gjør det hvis det ikke er andre som har ul.
Håper du klarer å få en til da, tror ikke det er så farlig hadde masse me første mann og mangen me hu lilla.

Ole Martin har det bra han fikk cp pga hjerneblødning grad 3 og har vært mye på sykehuset men sånn er det bare

Mangen som har det mye værre.

jepp satsa på d :)
Godt å høyre at han he d bra :)

ORIGINAL: ^Elize^

Ultralyd er jo en viss stråling er det ikke? Sier seg vel egentlig selv at for store mengder med stråling ikke er så bra for fosteret - vi vet jo at stråling påvirker oss. Men på den annen side ville det jo vært rart om en lege anbefaler ul hver 14.dag hvis det skulle ha innvirkning på fosteret også? Jeg tror ikke jeg vil ha mere enn den ene jeg, - for å være på den sikre siden. Så sant det ikke skulle bli behov for det selvsagt - grunnet smerter, fare for fosteret el.l. 

jeg for min del har bare lest på bv og andre forum av brukerne her at det skulle ha noen innvirkning på fosteret. Hverken i svangerskapsboka mi eller hos jordmor har jeg lest eller hørt at det har noe å si. Jeg tror de vil spare på ressursene.

ORIGINAL: bæibi

ORIGINAL: ^Elize^

Ultralyd er jo en viss stråling er det ikke? Sier seg vel egentlig selv at for store mengder med stråling ikke er så bra for fosteret - vi vet jo at stråling påvirker oss. Men på den annen side ville det jo vært rart om en lege anbefaler ul hver 14.dag hvis det skulle ha innvirkning på fosteret også? Jeg tror ikke jeg vil ha mere enn den ene jeg, - for å være på den sikre siden. Så sant det ikke skulle bli behov for det selvsagt - grunnet smerter, fare for fosteret el.l. 

jeg for min del har bare lest på bv og andre forum av brukerne her at det skulle ha noen innvirkning på fosteret. Hverken i svangerskapsboka mi eller hos jordmor har jeg lest eller hørt at det har noe å si. Jeg tror de vil spare på ressursene.

Spurte både fastlegen og hu legen jeg hadde på sykehuset og begge sa det var ikke farlig.
I Sverige hadde de ul som du kobbler til dataen og kosta ca 2000 men derfor de ikke anbefalt det var for de som er på sykehuset er 100 000 klasse maskiner og da får du ikke bra resultat av den hjemme.

Sunnmøre står det på deg? Medi3 ligger jo i Ålesund.. Der tar det privat UL. Jeg har vært der på UL 2 ganger. (ikke i forbindelse med svangerskap) Det gikk fort å få komme inn der også. Et par dager det! Jeg fikk riktignok henvisning fra lege, men det er bare å ringe å si at du vil ha.

hørt at den i ålesund ikkje tok imot gravide ej , uten at dej blej henviste...
men ej ska høre me jordmora når ej ska ditt neste veke :)

Back
Topp