Kobberspiral

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
Erfaringer? Før mini ble til brukte vi kun kondom/telte fruktbsre perioder og hadde det som "prevensjon" i to år. Men da gjorde det på en måte ikke noe om vi ble gravid. Nå derimot vurderer jeg en sikrere løsning og synes kondom er ubehagelig i lengden. Brukte ppiller for 4 år siden (cerazette så loette) ønsker ikke tilbake til hormonell prevensjon. Da var det nemelig sahara nedi der - if u know what i mean...lurer på om kobberspiral ikke er veien å gå, finner lite ulemper om det på nett...nesten ikke til å tro. Så interessert i erfaringer gode og negative noen?
 
Erfaringer? Før mini ble til brukte vi kun kondom/telte fruktbsre perioder og hadde det som "prevensjon" i to år. Men da gjorde det på en måte ikke noe om vi ble gravid. Nå derimot vurderer jeg en sikrere løsning og synes kondom er ubehagelig i lengden. Brukte ppiller for 4 år siden (cerazette så loette) ønsker ikke tilbake til hormonell prevensjon. Da var det nemelig sahara nedi der - if u know what i mean...lurer på om kobberspiral ikke er veien å gå, finner lite ulemper om det på nett...nesten ikke til å tro. Så interessert i erfaringer gode og negative noen?
Jeg tenkte akkurat likt som deg, så jeg "bestilte" det til resepsjonisten på legekontoret. Legen ringte meg ett par dager senere og spurte om jeg VIRKELIG ville ha kobberspiral. Hun ga veldig god info, og frarådet det på det sterkeste. Endte med å gå for hormonspiral istedet! Så vil anbefale deg å snakke med legen din, som kjenner din medisinske historie og som kan gi råd tilpasset deg, så er jeg sikker på at dere kommer fram til en god løsning :)
 
Jeg tenkte akkurat likt som deg, så jeg "bestilte" det til resepsjonisten på legekontoret. Legen ringte meg ett par dager senere og spurte om jeg VIRKELIG ville ha kobberspiral. Hun ga veldig god info, og frarådet det på det sterkeste. Endte med å gå for hormonspiral istedet! Så vil anbefale deg å snakke med legen din, som kjenner din medisinske historie og som kan gi råd tilpasset deg, så er jeg sikker på at dere kommer fram til en god løsning :)

Oi såpass :O Var hos legen i dag og han sa ikke strort annet enn det som står på nett...vil du fortelle hva legen din sa? Noe som ikke er spesifikt for din medisinske historie?
 
Hei! Jeg vet at en del med kopperspiral får veldig kraftige mensblødninger og sterke smerter ved menstruasjon. Ikke sikkert du blir Sahara av hormonspiral :) mange som er veldig fornøyd med den!
 
Oi såpass :O Var hos legen i dag og han sa ikke strort annet enn det som står på nett...vil du fortelle hva legen din sa? Noe som ikke er spesifikt for din medisinske historie?
Mye det samme som Bandoffie sa, lange, kraftige og smertefulle menstruasjoner. Det var visstnok såpass ille at hun ikke satte inn slike med mindre personen ikke tåler hormoner.
Med hormonspiral kan man være heldig å slippe blødning (veldig vanlig), hormonet virker kun lokalt, og man kan bli gravid rett etter uttak :)
Du må selvsagt vurdere utfra din situasjon. Kanskje du kan prøve med hormoner først, og se om du blir Sahara av den, og evt bytte om du blir det? :)
 
Jeg sliter med lite jern osv og før jeg gikk for p-stav sist var jeg inne på kobberspiral, men ble frarådet dette av legen pga mange opplever en del blødninger. Denne gangen skal jeg prøve p-plaster, men må vente til snuppa ikke får min melk lenger :)
 
Ser at flere skriver at man kan få kraftige og smertefulle menstruasjoner, viktig å få frem at det er like individuelt som de bivirkningene man opplever med hormonell prevensjon. Er ikke alle som opplever det...

Jeg tåler ikke hormonell prevensjon og ble anbefalt av legen å ha kobberspiral. Hadde den inne i 4 år. Jeg fikk ikke mer smertefull menstruasjon, men den varte lenger. 3 dager med blødning og ca 3 dager med spotting på en måte. En annen jeg kjenner opplevde ingen forskjell.

Det gjorde ikke vondt verken å sette den inn eller ta den ut, så du kan jo prøve en periode for å se hvordan du reagerer på den.
 
Må jeg si i fra på forhånd om jeg vil ha satt inn spiral på 6ukers kontrollen, eller har de sånt liggende på legekontoret? Eller må jeg inn en gang til for å dette den inn? Hadde vært greit å bare ta d da, siden legen sikkert uansett skal nedi der å se på sting!
 
Må jeg si i fra på forhånd om jeg vil ha satt inn spiral på 6ukers kontrollen, eller har de sånt liggende på legekontoret? Eller må jeg inn en gang til for å dette den inn? Hadde vært greit å bare ta d da, siden legen sikkert uansett skal nedi der å se på sting!
Vet ikke om de har det liggende men legen sa at det kan kjøpes reseptfritt på apotek. Sikkert lurt å ringe og spørre om de kan sette inn samme dag som kontroll da
 
Back
Topp