Kobberspiral vs hormonspiral; erfaringer og råd?

Jente24år

Glad i forumet
Jeg er i tenkeboksen hva jeg skal velge. Det er 7 uker siden fødsel, og jeg ammer, men begge er trygge ift det slik jeg har forstått.
Legen snakka noe om at man helst bør ha hatt en mens før spiralen settes inn, men det stod det ingenting om på nhi.no
Når fikk dere satt inn spiral etter fødsel? Hadde dere fått mensen tilbake?
 
Jeg har ingen erfaring med kobberspiral, men satte inn hormonspiral for en måned siden. Vet at mange setter inn spiral på seksukerskontroll etter fødsel, men legen min ville ikke sette den inn før etter tre måneder. (Jeg glemte å spørre hvorfor, men jeg leste i ettertid at det er noe større risiko for perforasjon de første tre månedene, så jeg antar det var derfor.)
Jeg valgte hormonspiral fordi jeg tidligere har hatt kraftige blødninger og veldig sterke menssmerter, så kobberspiral tør jeg ikke å prøve. Med hormonspiral håper jeg å slippe blødninger helt. Foreløpig ser det bra ut, det blødde litt samme dag jeg satte den inn, og ørlite spotting dagen etter. Siden har det vært bare små spor av blod enkelte dager.
 
Jeg er i tenkeboksen hva jeg skal velge. Det er 7 uker siden fødsel, og jeg ammer, men begge er trygge ift det slik jeg har forstått.
Legen snakka noe om at man helst bør ha hatt en mens før spiralen settes inn, men det stod det ingenting om på nhi.no
Når fikk dere satt inn spiral etter fødsel? Hadde dere fått mensen tilbake?
Jeg satt inn hormonspiral nøyaktig 8 uker etter fødsel og hadde ikke fått tilbake mensen. Den kom to uker etter innsett av spiralen og så blødde jeg mer eller mindre konstant i 5 mnd:yuck:
 
Har kobberspiral. Satt den inn seks uker etter fødsel, uten å ha fått mens tilbake. Større blødninger og mellomblødninger når mens kom tilbake. Ser ut som det justerer seg litt nå men det tar litt tid. Har hatt ca. Seks mensperioder, og blødningene har vært litt i det større laget synes jeg.
 
Jeg satt inn en hormonspiral Mirena på seksukerskontrollen for 1.5 år siden, har ikke hatt noen problemer siden, mensen er veldig svak, noen få dråper og går helt fint med hverdagsbind. Har ikke hatt bivirkninger. Veldig greit.
 
Satt inn Mirena hormonspiral for 3 uker siden (hatt den før også) og hadde ikke fått mensen før den ble satt inn og ikke sett noe til den - enda :D Til nå er jeg fornøyd med den den:happy: Få bivirkninger . Ble satt inn 8 uker etter fødsel.
 
Jeg fikk hormonspiral etter førstemann, 12 uker etter fødsel. For noe dritt :eek: blødde hele tiden det året jeg hadde den, og jeg gikk ned fore kilo på tre uker da jeg fjernet den. Har kobber nå, blødde mye de første 7-8 gangene jeg hadde mensen, men så stabiliserte det seg til normale blødninger.
 
Jeg satte inn kobberspiral på min 6 ukers kontroll. Men så ventet jeg også i 6-7 måneder med å ta den kontrollen...

Min erfaring med blødninger: blør mer ja, men over kortere tid. Jeg er ikke overbevist om at det er spiralen sin skyld.
 
Har hatt hormonspiral og vært veldig fornøyd. Ingen mens, og etter en innkjøringsperiode var hormoner, humør etc. stabilt og greit.
 
Jeg fødte i desember 15 og satte inn hormonspiral i mai 17. Uten å ha fått igjen mens. Og uten at jeg har blødd noe siden heller.
 
Satt inn både kobber og hormon etter 6 uker. Hadde fått tilbake mensen begge gangene.
Kobber måtte taes ut etter 6 mnd pga mye smerter. Blødde som vanlig mens.
Hormon hadde jeg i 2 år. Litt smerter med den også men mye bedre. Fikk litt nedsatt sexlyst med den. Fikk mindre og mindre mens, og tilslutt hadde jeg bare spor av det hver mnd.
 
Jeg har hatt begge tidligere..
Kobberspiral kan gi kraftigere blødninger og smerter under menstrasjon, noe jeg fikk mer enn nok av. Endte med å måtte fjerne den, kun pga blødningene og smertene ble ikke bedre. Jeg har aldri hatt problemer med smerter under menstrasjon, og minimale blødninger..
Hormonapiralen gjorde at menstrasjonen forsvant, veldig godt å slippe den. Men fikk etter hvert pigmentflekker og økt hårvekst på steder ikke damer ønsker seg hår. Så da ble den også fjernet, men først etter noen år.

Mitt råd er å snakke med legen om de forskjellige, legen som rådet meg til å fjerne kobberspiralen da det ble som det ble.. men dette er ikke noe som skjer med alle heldigvis.
Lykke til! :)
 
Jeg har ingen erfaring med kobberspiral, men satte inn hormonspiral for en måned siden. Vet at mange setter inn spiral på seksukerskontroll etter fødsel, men legen min ville ikke sette den inn før etter tre måneder. (Jeg glemte å spørre hvorfor, men jeg leste i ettertid at det er noe større risiko for perforasjon de første tre månedene, så jeg antar det var derfor.)
Jeg valgte hormonspiral fordi jeg tidligere har hatt kraftige blødninger og veldig sterke menssmerter, så kobberspiral tør jeg ikke å prøve. Med hormonspiral håper jeg å slippe blødninger helt. Foreløpig ser det bra ut, det blødde litt samme dag jeg satte den inn, og ørlite spotting dagen etter. Siden har det vært bare små spor av blod enkelte dager.

Samme her. Jeg satt inn 14 uker etter fødsel. Hadde fått tilbake mensen og hatt den to ganger.
 
Husker ikke merke, kan være inne i 5år. Har mistet mensen. Jeg synes det gjorde dritvondt
:P
gruer meg til å bytte. Men det var verdt det.
 
Back
Topp