KOBBERSPIRAL faller ut! Hjelp!

jente94

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Noen som har vært borti at kobberspiralen faller ut??
Jeg fikk satt inn spiralen tidlig nå i mai.. Fikk mensen for to dager siden og jeg blødde kraftig i morges.. Så satte inn en tampong (ja vet man ikke skal bruke tampong når man har spiral men jeg takler ikke bind når jeg blør mye), da jeg tok den ut så kjente jeg den satt fast i noe! Og da jeg hadde tatt den ut så så det ut som ei rift i tampongen! Jeg tok noen fingrer inn for å kjenne etter spiralen og kjente at tråden var blitt ca 5 cm lang! Det var bare såvidt jeg kjente den innenfor livmorhalsåpningen før :( utover dagen idag har jeg fått kraftige mensensmerter, nesten som smårier :o bestilte time til lege men fikk ikke time før om TO uker!!! Prøvde å ringe dem men da var det stengt :( kjennes ut som spiralen er halvveis på tur ut, er det farlig om jeg trekker i snorene og napper den ut selv? Ligger her med smerter enda jeg har tatt to 500mg paracet og fire 200mg ibux :'(

Last edited:
Ring legevakta. Kan få infeksjon hvis du går sånn i 2 uker

Du kan dra den ut selv ja. Det sa gyn til meg i alle fall. Legevakt?

Tok den ut selv hadde så sterke smerter at jeg ikke klarte å vente til imorgen :( fant ut at HELE tråden var kommet ut! Resten lå allerede i livmorhalsåpningen! Så den var allerede så godt som ute håper smertene forsvinner snart, hvis ikke ringer jeg legen imorgen

Ringte legevakta, de sa at siden den allerede var på tur ut av seg selv og jeg ikke fikk noe smerter idet jeg tok den ut så var det ikke farlig, må bare være obs på at jeg ikke får kraftigere blødning nå også må jeg ringe legen imorgen for å få satt inn ny spiral.. Men usikker på om jeg vil.. Er jo en sjanse for at den også kan falle ut.. Noen som vet om andre prevensjonsmidler utenom kondom som ikke har noen bivirkninger, tåler ikke hormoner :(

Ringte legevakta, de sa at siden den allerede var på tur ut av seg selv og jeg ikke fikk noe smerter idet jeg tok den ut så var det ikke farlig, må bare være obs på at jeg ikke får kraftigere blødning nå også må jeg ringe legen imorgen for å få satt inn ny spiral.. Men usikker på om jeg vil.. Er jo en sjanse for at den også kan falle ut.. Noen som vet om andre prevensjonsmidler utenom kondom som ikke har noen bivirkninger, tåler ikke hormoner :(

Har du prøvd hormonspiral? Kan ikke sammenlignes med p-piller i forhold til hvordan hormonene påvirker.

Den faller kun ut hvis den er feil innsatt. Få henvisning til gyn som kan sette den inn og samtidig sjekke plassering og anatomiske forhold. Da er det svært lite sannsynlig at den faller ut..

Jeg hadde en hormonspiral som plutselig ble støtt delvis ut av kroppen min. Hadde den i 2 år.
Da jeg fikk akutte magesmerter havnet jeg på akuttmottaket på sykehuset og det tok mange timer før de undersøkte meg nedentil for å sjekke spiralen. Jeg kjente ikke selv hvor smerten egentlig var.
Da den ble dratt ut forsvant smertene, men var veldig sår og øm nedentil i 2 uker etterpå. Ikke så rart da, da gyn.legen måtte ta spenntak i stolen min for å dra den ut da den satt bom fast i livmorhalsen.
Min fastlege sa rett ut at når kroppen min plutselig støtte den ut selv etter 2 år, så var det ikke anbefalt å få en ny spiral. (ville fått ny hvis dette hadde skjedd innen det første året var omme)
Jeg endte opp med en p-stav. Mye bedre og ingen bivirkninger som jeg hadde med hormonspiralen.

Jeg tåler ikke hormoner og går på cerazette. Minipillene innholder forskjellige typer hormoner så fikk prøvd kun to av dem før jeg fant ut cerazette fungerte. Du burde finne ut hva slags hormon du ikke tåler. Jeg tåler ikke for mye østrogen/ har nok selv og da må jeg gå på cerazette.

Bestill time hos gyn. Min gyn sjekker med ul før og etter innsett. Ville aldri satt inn spiral hos fastlegen ;)

Herregud du må få den ut. Kan ikke vente to uker. Den skal ut asap så den ikke vandrer eller setter seg fast. Ring legevakt eller gyn.

Skal man ikke bruke tampong når man har spiral?
Står i skrivet til Mirena (hormonspiral) at man skal være forsiktig pga trådene.

"Kan jeg bruke tampong?
Bruk av bind anbefales. Hvis du bruker tampong, bør den byttes forsiktig slik at du ikke drar i innleggets tråder."

Back
Topp