Kobber spiral..

juuli

Elsker forumet
Vurderer å sette inn det..
Noen som har erfaringer å komme med?
Leser at 1-2 av hundre kvinner blir gravide med kobber spiral.. Noen som har blitt det?

juuli skrev:
Vurderer å sette inn det..
Noen som har erfaringer å komme med?
Leser at 1-2 av hundre kvinner blir gravide med kobber spiral.. Noen som har blitt det?

For meg var det rett prevensjon. Ingen bivirkninger, ingen falske hormoner. Men jeg blødde litt i meste laget før jeg fikk den, og den ga kanskje litt mer blødning.
Og da jeg skulle ta den ut, hadde den laget seg et nytt hull ut.. Men det gikk bra, og er ikke noe som er mer vanlig for kobberspiral enn hormonspiral.

Takk for svar!!
Flere som har erfaringer?

myyye og ekstremt sterke blødninger.. kjente ikke at den ble satt inn eller tatt ut..
bløde nesten konstant 6-7 måneder og fikk sterke mens smerter.
er lei meg for at kroppen min ikke ville ha den... vill jo ha noe uten hormoner...

Synes den var smertefri å sette inn, kjente bare piiittelitt ubehag.

MEN, vi har hatt litt trøbbel i ettertid. Måtte inn og klippe den kortere, da han ofte kjente strengene her i huset. Nå kjenner han de kun når livmora mi er litt lavere enn ellers..

Utenom -den- biten er jeg veldig fornøyd. Har sterkere blødninger, men ikke sånn at det er problematisk. Mensen har en tendens til å komme fra hver 3-4 uke, den varierer litt på meg, og varer, desverre synes jeg, to-tre dager lengere enn før, dvs en uke tilsammen.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, selv om min kjære mor fikk siste ungen når hun brukte kobberspiral;)

Jeg skal bytte ut min til hormonspiral nå. Sliter med kraftige blødninger og jernmangel . Ellers fornøyd.

Jeg satt inn min for litt over èn mnd siden, jeg jeg blør kraftig fortsatt.. :S
Har noen dager hvor jeg bare spotter, og andre dager hvor jeg blør mer enn vanlig mens..
Slitsomt, merker jeg..

Så nå lurer jeg på om jeg skal ta den ut.. Kjipt, jeg tåler ikke hormoner...

Jeg var veldig fornøyd! Bare litt ubehag ved å sette den inn, blødde litt mye den første mensen etter innsett men så ble alt normalt. Merket ikke at den var der :-)

jeg fikk myyye kraftigere mens, og veldig mye mere vondt! dette er endel år siden, så har planer om å prøve igjen etter at lillegutt er kommet ut, jordmor sa det kunne bli bedre etter 2 fødsler:)

Ikke fornøyd, jeg fjernet den etter 11måneder med smerter og blødninger flere ganger i uken. Jeg har aldri hatt noe særlig smerter ved mens eller mye blødning, men da jeg satt inn kobberspiral ble alt bare møkk.. Føltes som om jeg hadde luftsmerter i livmoren, ganske så ubehagelig!

Men mange er fornøyde, så erfaringer er egentlig litt bortkastet da alle reagerer ulikt. Jeg var sikker på at kobberspiral var det rette for meg, og leste at mange hadde gode erfaringer, men det var visst ikke det rette allikevel :p

Lykke til med å finne ut av det iallefall :)

Satte inn 10-12 uker etter fødsel, og den fungerte bra det første året, omtrent.
Ingen problemer med innsetting/fjerning.
Etter det fikk jeg gradvis kraftigere blødninger og mer smerter, og før sommeren i år fjernet jeg den etter flere omganger "monstermens" med kraftige blødninger og tilhørende besvimelser.
Vurderer sterkt å sette inn hormonspiral igjen, skal bare utredes for uregelmessig syklus først.

Jeg satt den inn da T var 1 år.. tok en ibux først og det gikk veldig greit :)
Hadde ingen plager underveis, litt økt blødning, men det stabiliserte seg etter et års tid.. Tok den ut i sommer - hadde da hatt den i 4 år :)
Jeg blir gal i hodet av hormonprevansjon, så dette var tingen for meg iallefall :)

Takk for svar jenter:) Mange som er positive til den da:)

Jeg digget det!!! Men da jeg hadde født mitt andre barn, og ville sette inn en ny, sa legen at det ikke var riktig prevensjon om man var ferdig med barn. Hun sa at nyere forskning viste at opp til 40% ble gravid på den. så jeg har ikke turt å bruke det etter det... Ikke var den til salgs på apotekene her heller, for den var så usikker. Liker ikke!!!

Fru Riskorn skrev:
Jeg digget det!!! Men da jeg hadde født mitt andre barn, og ville sette inn en ny, sa legen at det ikke var riktig prevensjon om man var ferdig med barn. Hun sa at nyere forskning viste at opp til 40% ble gravid på den. så jeg har ikke turt å bruke det etter det... Ikke var den til salgs på apotekene her heller, for den var så usikker. Liker ikke!!!

Oj såpass ja:):)

Back
Topp