Knytte sko selv, hvilken alder?

HønseLovisa

Forumet er livet
jentene i juni13
Når begynte barna deres å knyte sko selv? Jeg jobber som lærer, og må innrømme at jeg stusser litt når fjerdeklassinger skal ha meg til å knytte skoene deres..

Mi lærte det når ho var 6 år og gikk i første klassen. Da fikk hun sitt første par sko med knyting. Før den tid var det borrelås.

Andreklassingen min kan det ikkje, men så har han ein del andre vanskar, både motorisk og anna, så det å knytte skolisser ligg uendeleg langt nede på lista over ting vi skal bruke energi på no.

Femåringen som blir førsteklassing til hausten han knytte vanleg knute (og dobbelt og trippelt), men har ikkje heilt mestra sløyfa enno. Prøvde litt her før jul, men ho fekk det ikkje til. Kanskje ho klarar det til skulestart, eller til andre klasse? Det kjem jo og mykje an på om barnet har interresse av å lære det.

For øvrig ville du neppe merka det om mine barn ikkje kunne knytte skolissene sine, eg kjøper ikkje knyttesko til barn som ikkje kan det...

Sønnen min går i 4 klasse og han kan det men vil at jeg skal stramme for han bare..

min gutt har knytt siden han var 2-3 år. alle veier, med alle slags tau.. *oppgitt*
men sko sløyfer klarer han ikke enda. han er 6

Tenker at det et greit å lære seg det før skolestart. Ellers finnes det jo sko med borrelås..

Jeg husker da jeg gikk i første klasse da vi tok med en sko for å øve på å knyte dem i timen. ;) Husker ikke når jeg lærte det, men innen andre eller tredje burde man jo kunne det. Det er jo veldig greit for ungen å lære det så fort som mulig :)

Jentungen blir 5 nå i mars, og vi har ikke trent noe særlig på dette. Kanskje det er en idé å starte?

Det bør man kunne fra 1 klasse av.

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt over slike tråder der man skal sette en alder på når barna bør klare/mestre noe jeg, da alle barn har områder de mestrer bedre og dårligere enn andre, og det kan ligge mange ting til grunn for at ett barn ikke kan en ting i den og den alderen.

Hvorfor er det slik at hvis noen spør om når ett barn skal kunne gå, om barnet er sent ute etc. så svarer de fleste at alle barn er forskjellig, og at det ikke finnes noen fasit, men hvis man spør når barnet skal kunne knyte sko etc. så har "alle" en mening om en konkret alder der de må ha lært dette?

Gutten min har inntil nå kun brukt sko med borrelås, så det har vi ikke testet overhodet. Tipper han trenger en del øvelse før han mestrer det. Ikke noe problem, han får sko med borrelås fremdeles. Han er seks år.

Back
Topp