Knyte skolisser

sogn78

Forumet er livet
VIP
Las ein artikkel med kva ein fireårig skulle kunne. Ein av tingene var å knyte skolisser:)
Eg har faktisk ikkje ein gang tenkt på å lære min fireåring det, han har kun borrelås;)

Mitt spørsmål er: Kan/kunne din/dine fireåringer knyte skoene sine?

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, eldste gikk vel i 1.klasse før hun lærte det ;) Hun er født 9,5 uke før termin, og det å knyte sko var vanskelig for henne å lære.

Jeg har også tenkt at det er langt frem. Tror ikke jeg har sett sko med knyting i hans str...

Nei, det kan han ikke :) Han har ikke engang sko med knyting som brukes i hverdagen, kansje et par finsko :) Er ikke noe jeg stresser med at han må lære nå, tenker sånn litt før skolestart :)

Mine er ikke så store ennå, men husker jeg lærte det en stund før jeg startet på skolen. Sikkert 5-6 år

Det kan hun ikke. Hun var ingen sko med knyting heller. Stresser ikke med alt det 4 åringen "skal" kunne.

Gutten her kan ikke, har heller aldri hatt sko med lisser så har ikke tenkt noe på det :)

Nei det har jeg ikke tenkt på.. Jeg husker at jeg plundret med det, så tenker at jeg var litt mer enn 4 år? Men det er jo smart å begynne å øve nå da :)

Nei, vesla er fem og vi har aldri prøvd engang, hun har ingen knytesko. Trenger ikke enda en grunn for til å dra ut påkledninga, i allefall ikke før hun har gått noen måneder uten å ta skoene på feil fot. ;)

Har noen fireåringer i bhg min som ikke får på seg sko meg borrelås omtrent selv :p det er nok tiflig å kunne det som fireåring,

Mine på 5 og 6 år kan ikke knyte. Ikke har jeg sett sko med lisser til de heller. Skulle gjerne begynt etterhvert da vist de skulle lært det for 1-2 år siden:rolleyes:

Eldste lærte det når hu begynte i 1klasse. :)

Jobber i bhg og har aldri vært borti at 4-åringer kan å knyte;-)

Såvidt at noen lærer det før skolestart.

Min femåring prøver å knyte, men er vanskelig.

Og nå finnes det vel knapt sko med snøring, er borrelås eller sånn type strikk.

Kanskje artikkelen var fra den gang da alle sko hadde lisser;)
Har som skrevet ikkje tenkt på at han skulle kunne dette, og det ser jammen ut som me kan vente eit par år med det og, supert:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jenta mi lærte seg vel det sommaren før ho begynte i første klasse, 5 1/2 år gamal. Ikkje at ho nokon gong har hatt sko med lisser (utanom då ho var heilt lita), det er jo alle slags andre strammingsmekanismer på skoene no... Borrelås på vinterskoene, strikk med sånn "låseknapp" på joggeskoene og goretex-haustskoene. Men ho ville knytte sløyfe på silkebandet på skjørtet sitt, og det er vel samme teknikken veit eg.

Storebror på 9 har null interesse for temaet, og kan det ikkje.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg har vært lærer på barneskole. Vi oppfordrer foreldrene på foreldremøtet vi har på våren i forkant av skolestart , til å lære barna å knyte sko i løpet av sommeren før 1.kl (i tillegg til å være selvstendige med annen påkledning og dobesøk). Ikke samme voksentetthet som i bhg så viktig å øve på selvstendighet siste året i bhg. Heller det enn å øve på bokstaver og tall etc som de skal lære når de kommer på skolen likevel :-)

Hva for en artikkel er dette?
Det forventes ikke i bhg hvertfall :)

Det forventes ikke i første og andre klasse på skolen her heller.. de forventer bare at barna har sko de kan ta på selv. :)

Back
Topp