Knyte sko

Mrs. Lynch

Heldig mamma!
Juli13-jentene
Hvor gammel var barnet når det lærte å knyte sko?

Vi har øvd litt sporadisk i halvannet år nå, men 7åringen min får det ikke til. Han blir bare veldig sint :p

11 åringen kan ikke, men han er veldig lite interessert i å lære seg ting han ikke syns er interessant :)

9 åringen lærte da han var 7, men han er superinteressert i å lære alt :)

7 var hu eldste. Hu på 5 prøver vi lære. Hu klarer første delen, den andre sliter hu med.

Lærte dem det samtidig, de var 5 og 7 år. Det tok ca 10 minutter, jeg angret litt på at jeg ikke hadde gjort det før.

Eldste er straks 7 og vi øver veldig i disse dager, og han er veldig nærme nå :)

Min på snart 6 er SÅ uinteressert i å lære det, så vi må vente litt til og holde oss til lisse løse sko litt lenger:) Av alle barna jeg har på fotball skolen for skole startere, tror jeg det er kun en som kan det.

Last edited:
I barnehagen der jeg jobbet, var dette en del av "førskolepensum," for de som ikke alt kunne det.
Det burde det jo absolutt være overalt, tenker jeg, i likhet med andre ting som er greit å kunne før man begynner på skolen. :)

Han fikk det til da han var 5. Men vi har øvd veldig lite og de fleste skoene er jo med borrelås så får jo aldri finpusset og automatisert det.

Her havner valget alltid på sko med borrelås så 6 åringene her kan det ikke ennå. Men knyting av all slags tråder er kjempegøy, så er nok ikke lenge til vi kjøper sko med lisser:p

Jeg har knytt en skolisse på et håndtak, og der skulle de lære alt sakte. Eldstemann på de lærte det seg fort, og lærte det bort til broren sin, men nå får han det ikke til fordi det gikk litt fort i svingene. Skal prøve på nytt igjen nå. Han er 7 år snart

Såvidt 5år når hun lærte det. Hun var tidlig ute på det meste når det gjelder bekledning, og øvde på våres sko før hun selv fikk knytesko. Har alltid vært interessert i å lære nye ting, og tar det raskt.

I barnehagen der jeg jobbet, var dette en del av "førskolepensum," for de som ikke alt kunne det.
Det burde det jo absolutt være overalt, tenker jeg, i likhet med andre ting som er greit å kunne før man begynner på skolen. :)

Jeg er veldig glad jeg har andre ting å bruke tiden min på jobb på, enn å lære 21 skolestartere å knyte sko...

Men jeg skjønner poenget og skulle nok ønske at han ikke slapp unna alle de finmotoriske aktivitetene fordi "han ikke hadde lyst"

Last edited:
Jeg har knytt en skolisse på et håndtak, og der skulle de lære alt sakte. Eldstemann på de lærte det seg fort, og lærte det bort til broren sin, men nå får han det ikke til fordi det gikk litt fort i svingene. Skal prøve på nytt igjen nå. Han er 7 år snart
Min forstår hva han skal gjøre, men finmotorikken er ikke helt der. Ikke interressen eller tålmodigheten heller forsåvidt :P

Har 21 skolestartere på gruppen min i år og kun ei som kan det. Barn har jo ikke lisser på skoa lenger...

7åringen kan det, men det tar lang tid og blir sjeldent stramt nok, så det er fortsatt mer praktisk med borrelås :-)

Back
Topp