Kniver og barn

sogn78

Forumet er livet
VIP
Har lurt litt på ein ting i det siste.
Mini er no 19 mnd og har ingen som helst begrep på om at knivar er skarpe og at han kan skjære seg med dei.
Og for all del, eg har ikkje tenkt å gi han ein kokkekniv og la han prøva den altså!!!

Men, eg berre lurer på, korleis introduserte du kniv til ditt barn, og når gjorde du det??

Det hender jo at mini tar smørkniven min ved bordet for eksempel, og da seier eg nei og au og viser han at den er skarp og sånn, men det er gjerne litt tidlig for han å forstå det enda. Han smører og på skiva si sjølv av og til, men da er det jo med ein kniv som ikkje er skarp.....

Egentlig er eg vel berre redd for at han skal få tak i ein kniv ein gang og da ikkje vite at han kan skade seg med den.... (har ikkje knivar liggande framme altså!!)

Kom med råd til meg kloke damer

Jeg har en gutt som er like gammel som din..

Han får kutte agurk med en skarp kniv, men jeg holder løst på den sammen med han..

Han får også smøre maten sin selv med smørkniv.. De er jo ikke så skarp at jeg sier at de er farlig.. Han må fint legge den fra seg når han er ferdig med å smøre, for det er ikke leketøy! :)

Her er jenta vår litt eldre. Hun blir tre i sommer. Hun har vist intr for kniver en stund. Vil gjerne ha det vi har. Det er først den siste tiden at hu MÅ ha kniv ved måltidene. 

Vi kjøpte tidlig en pakke på ikea som inneholder skje, kniv og gaffel. Det er plastikk, så ikke akkurat kjempe skarpe. Disse har hun brukt siden hun var rett rundt året. Hun vil nå egentlig kun ha sine kniver, for de er lette og fargerike. Derfor får hun smøre maten sin ol. 

Så, et forslag er å kjøpe sike kniver på ikea, eller plastikk kniver på en annen butikk.

Live2Learn skrev:
Jeg har en gutt som er like gammel som din..

Han får kutte agurk med en skarp kniv, men jeg holder løst på den sammen med han..

Han får også smøre maten sin selv med smørkniv.. De er jo ikke så skarp at jeg sier at de er farlig.. Han må fint legge den fra seg når han er ferdig med å smøre, for det er ikke leketøy! :)

Takk for tips, det kan eg begynna med og. Han får heller ikkje lov å leike med kniven, mest fordi han har lyst å sleike på den heile tiden ;o))

her fikk ungene smørkniv ved borde fra de var rundt 10-12mnd. Når de var rundt 1.5år så klarte de å smøre brødskiva stort sett selv
De har fra de var rundt 1.5år fått lov å være med å skjøre grønsaker og slikt sammen med oss voksene
begge ungene fikk kniver til å bruke i skogen når de var 2år gamle.
Som svigerfar sier ikke gi ungene et dårlig redskap for å ungå at de ska skjøre seg, gi de det rette verktøye til den rette tingen slik at de klarer det de ska :)

Så her har ungene fått lov til å prøve det meste med veiledning av oss voksene og vi er sammen med de

UneMi skrev:
Her er jenta vår litt eldre. Hun blir tre i sommer. Hun har vist intr for kniver en stund. Vil gjerne ha det vi har. Det er først den siste tiden at hu MÅ ha kniv ved måltidene. 

Vi kjøpte tidlig en pakke på ikea som inneholder skje, kniv og gaffel. Det er plastikk, så ikke akkurat kjempe skarpe. Disse har hun brukt siden hun var rett rundt året. Hun vil nå egentlig kun ha sine kniver, for de er lette og fargerike. Derfor får hun smøre maten sin ol. 

Så, et forslag er å kjøpe sike kniver på ikea, eller plastikk kniver på en annen butikk.

Takk for tips, *springer på ikea for å kjøpe* :o)))

Uskarpe kniver har hun fått brukt fra hun var rundt året. Men det er viktig å lære det forskjellen på skarpe og uskape kniver, men også vi som foreldre må passe på så de ikke får tak i skape kniver, før de virkelig lærer hvordan man håndterer slike kniver.

UneMi skrev:

Toåringen får bruke disse knivene fra ikea. Prøver å lære han med disse at kniver er skarpe, han har jo en tendens til å kaste de rundt seg og putte i munn, så heller lære han dette med plastkniver og at kniver er farlige med disse før han får andre.

bondekone skrev:
her fikk ungene smørkniv ved borde fra de var rundt 10-12mnd. Når de var rundt 1.5år så klarte de å smøre brødskiva stort sett selv
De har fra de var rundt 1.5år fått lov å være med å skjøre grønsaker og slikt sammen med oss voksene
begge ungene fikk kniver til å bruke i skogen når de var 2år gamle.
Som svigerfar sier ikke gi ungene et dårlig redskap for å ungå at de ska skjøre seg, gi de det rette verktøye til den rette tingen slik at de klarer det de ska :)

Så her har ungene fått lov til å prøve det meste med veiledning av oss voksene og vi er sammen med de

Høyres veldig smart ut. Skal ta han med meg på å skjære opp ting, det var lurt, han har fått ha smørekniv til måltider lenge, så den er han vant til, men den er jo ikkje skarp, så han forstår ikkje forskjellen mellom den og ein skarp kniv enda.

Tanntrollet09 skrev:
Uskarpe kniver har hun fått brukt fra hun var rundt året. Men det er viktig å lære det forskjellen på skarpe og uskape kniver, men også vi som foreldre må passe på så de ikke får tak i skape kniver, før de virkelig lærer hvordan man håndterer slike kniver.

Så klart må me passe på. Det som eg syns er vanskelig er korleis lære dei at nokre knivar er skarpe, nokre ikkje. Får prøve å vise det til han litt etter litt.

Back
Topp