Kniv og Barnehage....

mb

Gift med forumet
i dag har de vært på tur i skogen og hatt med seg speiderkniver som ungene har fått lov å bruke. Og selvfølgelig har minsten kuttet seg kraftig i fingeren. Er det ikke litt tidlig å lære de å smi med kniv når de er 3,5 år? Gjør de det i deres barnehager. føler liksom at de kanskje burde ha ventet med det til førskolegruppene i hvertfall. Dere som jobber i barnehage, vet dere om dette er normalt?

Der jeg jobba i barnehage var det bare de største barna som fikk lov å bruke kniver på turer..de som var på det siste året! Men hvordan reglene er vet jeg ikke..

Når man er 3,5 år synes jeg det er helt ok å bruke kniv i form av en sløv smørkniv som de kan bruke når de smører på brødskiven, skjærer i bolledeig osv. En 3åring har ingenting med en skarp spikkekniv å gjøre. Det er min mening hvertfall [:)]

Hmmm.. kjenner jeg er litt skeptisk til det der selv ja! Men i bhg der min mor jobber gjør de også dette, og det er svært sjelden at det skjer noe. Det eneste uhellet de har hatt på flere år nå er det faktisk en bhg-onkel som stod for[&:] Er for at unger skal få prøve seg, og at man må tåle en plasterlapp og noen skrubbsår/blåmerker, men dette med kniv.. det kan jo i visse tilfeller bli veldig alvorlig! Så om det hadde vært opp til meg ville jeg nok ikke tatt sjansen..

ORIGINAL: PrincessMom

Når man er 3,5 år synes jeg det er helt ok å bruke kniv i form av en sløv smørkniv som de kan bruke når de smører på brødskiven, skjærer i bolledeig osv. En 3åring har ingenting med en skarp spikkekniv å gjøre. Det er min mening hvertfall [:)]

Hehe først da jeg begynte å lese ble jeg litt sånn [>:] så leste jeg videre og da måtte jeg le litt. Helt enig. [:)]

ORIGINAL: LUW

Hmmm.. kjenner jeg er litt skeptisk til det der selv ja! Men i bhg der min mor jobber gjør de også dette, og det er svært sjelden at det skjer noe. Det eneste uhellet de har hatt på flere år nå er det faktisk en bhg-onkel som stod for[&:] Er for at unger skal få prøve seg, og at man må tåle en plasterlapp og noen skrubbsår/blåmerker, men dette med kniv.. det kan jo i visse tilfeller bli veldig alvorlig! Så om det hadde vært opp til meg ville jeg nok ikke tatt sjansen..

ja, jeg skjønner den med at de skal øve seg. Og ungene mine har lov å slå seg de, men syntes det ble litt tidlig med skarp kniv liksom. Tror aldri jeg hadde kommet på å la en tre åring bruke det i det hele tatt jeg. Men mulig det står noe i forskriftene til barnehagene om hva ungene skal lære at det er et av målene...[8|]

Da jeg jobbet i bhg, fikk de tillatelse til å bruke kniv, men ikke skarpe kviver! å barn under 4 år fikk ikke lov. men dette er kunn under oppsyn av en voksen, å det kommer jo litt ann på utviklingen av barnet også, om barnet har god utvikling i finmotorikken, å ikke er veldig utagerende..

men de har godt av å prøve, å lære av sine feil. å så lenge det er under oppsyn å det ikke er mange barn om gangen, så skal det jo gå bra...

I barnehagen til jenta mi får alle lov å bruke spikkekniv fra de er 5. Tror nok en del får prøve seg før.
Hammer og spiker og sag fra de er 3 tror jeg.

Jeg synes kanskje ikke alle på 3 1/2 år er store nok til til å holde på med kniv, men ser ikke på det som så stort problem så lenge de blir godt passet på! (sier jeg nå...får se hva jeg mener når jenta mi er 3 1/2 og nettopp har kuttet seg på kniv i barnehagen[;)])

her ikke peiling på reglene i barnehagen,men la i allefall barna heller bruke en skarp kniv enn en som ikke er det.

Vet ikkje det i min bhg, har aldri hørt om at de bruker kniv der.
Men eg jobber på SFO, og der får de som vil prøve seg med kniv, selvfølgelig bare under oppsyn av voksne, og bare når de sitter. Har ikkje lov å gå med kniven, og vi passer veldig på at de ikkje skjærer mot seg eller at de ikkje skjærer mot andre unger eller voksne.

Takk for synspunkter. uhellet skjedde under oppsyn av voksne. Og han har lært hvordan han skal behandle kniven, så de har vært ansvarsfulle personalet. ble bare litt overrasket over at de brukte kniv så tidlig.

i "min" bhg får 3,5-åringene spikke med skarp kniv når vi er i skogen.
 barnet må sitte i ro, ingen har lov å gå foran, voksen skal alltid sitte ved siden av, og kniven skal spikkes ut fra kroppen, ikke inn mot kroppen.

uhell kan selvfølgelig skje allikevel...vi har hatt flere som har spikket seg i fingeren, og måttet sy et par sting på legevakta. da kommer de stolte tilbake med plastret finger, et par erfaringer rikere.[;)]

vi tar med kniver på f.eks skogsturer, da får de som er 4 år og eldre bruke kniv sammen med voksen. Men selvfølgelig skal det være kontrollert ved at en voksen sitter med en til to barn og spikker. Man må som voknen ta ansvar og kjenne på hva man klarer å håndtere..noen ansatte føler det er best med bare ett barn, andre kan ta ansvar for to barn..og så må vi jo selvfølgelig se an barnet/barna.

Back
Topp