Knipetråd

SMD

Gift med forumet
Himmelbarn
Desemberlykke2017
Det er tidlig for oss alle ennå, men knipe er viktig hele veien. Både før og etter fødsel.

Så her er det bare å knipe i vei.

Litt info: For å finne ut at man kniper rett:

Området mellom endetarm og skjeden kalles perineum. Når du strammer bekkenbunnen vil du kunne se perineum trekke seg opp og litt inn mot kroppen. Sitt på huk på gulvet med et speil og forsøk å knipe bekkenbunnen opp og inn i kroppen. Se etter bevegelse i perineum når du gjør dette.

Når man stopper urinstrålen under vannlating er det bekkenbunnen som jobber. Du kan gjøre dette for å se om du får tak på riktig muskel, men dette er kun ment som en test, ikke en øvelse.

Dersom du er seksuelt aktiv kan du forsøke å knipe bekkenbunnen under samleie. Spør gjerne partner om han kan kjenne det når du aktiverer bekkenbunnen.

Du kan også plassere 1 eller 2 fingre i skjeden og forsøke å knipe igjen bekkenbunnen. Du kan da kjenne at det strammer seg rundt fingrene og et lett drag inn mot kroppen.


Bekkenbunnen består av to typer muskelfibre; type 1 fibre som er langsomme og utholdende og type 2 fibre som er svært raske og eksplosive. For å trene bekkenbunnen mest effektivt må vi stimulere begge typer muskelfibre. Derfor anbefaler jeg å gjøre både raske knip på 1-2 sekunder og langsomme knip hvor du holder muskelspenningen i 10 sekunder. Etter ett knip tar du en pause tilsvarende lengden på knipet før du kniper på nytt. Når du slipper muskelspenningen forsøk å slappe helt av i bekkenbunnen.
 
Jeg kan skrive under på at kniping er utrolig viktig, også tidlig i svangerskapet! For at livmoren skal kunne vokse blir all glatt muskulatur slappere, inkludert blæra. Man kan derfor fort få litt problemer med å holde seg lenge før babyen blir så stor at den presser på blæra.
Jeg trodde jeg hadde vært flink til å knipe gjennom hele mitt første svangerskap, men likevel slet jeg lenge med at jeg tisset på meg etterpå! Selv nå, to og et halvt år etter fødsel, hender det at det kommer en liten dråpe hvis jeg snyter meg for hardt, eller hopper på trampoline.
 
Ja, kniping er superviktig! :thumleft
Jeg har ikke vært flink de siste årene, men skal begynne igjen nå!

Kunne vi kanskje hatt en sånn innmelding med daglige knipeøvelser eller noe der vi gir beskjed når vi har trent? Jeg skal ta en økt med både raske knip og der jeg holder, men hvor mange bør man egentlig ta for at det skal hjelpe?
 
Ser ut som man får den til Iphone også. Da skal jeg teste den. Takk for tipset :)
 
Første trening utført :gen014
 
  • Liker
Reactions: SMD
Likte den appen altså. Nå blir måle å ta tre runder hver dag for å få stjerner :)
 
  • Liker
Reactions: SMD
Husk å knipe jenter. [emoji87]
 
Hvor lang tid skal det ta før man oppnår resultater? Nå har jeg tatt 3 runder med appen hver dag siden mandag, men kan fortsatt ikke hoste mye :( Må kanskje være litt mer tålmodig :)
 
Hvor lang tid skal det ta før man oppnår resultater? Nå har jeg tatt 3 runder med appen hver dag siden mandag, men kan fortsatt ikke hoste mye :( Må kanskje være litt mer tålmodig :)
Haha, jeg knep som en gal gjennom hele første svangerskap, og i månedsvis etter fødsel. Har fortsatt sporadisk etterpå, og begynte for alvor igjen da jeg ble gravid i sommer, men jeg kan fortsatt skvette litt, jeg, hvis jeg hoster eller snyter meg litt hardt ... Så tror nok du må holde på litt mer enn en uke! [emoji47][emoji23]
 
He he, regnet med det :) Skal jo holde på hver dag i svangerskapet og etterpå. Blir vel kanskje aldri så bra, men håper det blir litt bedre :) Begynner man å trene styrke i armene f.eks så blir man jo fort litt sterkere så håper å merke litt forskjell etter hvert.
 
He he, regnet med det :) Skal jo holde på hver dag i svangerskapet og etterpå. Blir vel kanskje aldri så bra, men håper det blir litt bedre :) Begynner man å trene styrke i armene f.eks så blir man jo fort litt sterkere så håper å merke litt forskjell etter hvert.
Det som virkelig gjorde forskjell for meg etter fødsel var da jeg begynte å trene styrke igjen. Fokuserte på tunge baseløft (bl.a. knebøy, markløft og benkpress), og sammen med kniping ble det plutselig veldig mye bedre!
 
Viktig å tenke på damer
 
Hvor mange sånne sessions bør man ta hver dag?
 
Back
Topp