Kniper dere?

Belsie

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykken 2025
Man får jo høre at man bør knipe, men HVORFOR?:nailbiting: Er det fordi det da bli enklere å føde? Hjelper det mot å tisse seg ut? Får man mindre plager med bekkenet?

Hvorfor bør man knipe?

Jeg er alt for dårlig til å knipe når jeg er gravid, da jeg får vondt i magen og nesten kvalm av knipinga.. i tillegg glemmer jeg det.. NÅR kniper dere? :hilarious:

Man får jo høre at man bør knipe, men HVORFOR?:nailbiting: Er det fordi det da bli enklere å føde? Hjelper det mot å tisse seg ut? Får man mindre plager med bekkenet?

Hvorfor bør man knipe?

Jeg er alt for dårlig til å knipe når jeg er gravid, da jeg får vondt i magen og nesten kvalm av knipinga.. i tillegg glemmer jeg det.. NÅR kniper dere? :hilarious:
Ja. Det handler om å styrke bekkenbunnsmuskulaturen for å unngå inkontinens etc.

Jeg følger en tiktoker som heter knowyourfloors. Hun lager knipe-videoer til musikk. Så blir påminnet nesten daglig. Hun har også mange videoer som forklarer hvorfor og hvordan man gjør det.

Uansett hvor mye knipeøvelser jeg gjør, så lekket jeg nå som jeg er gravid og hoster mye... Hadde samme sist svangerskap. Men greide å trene meg opp igjen etter siste svangerskap.

Signerer hun over, jeg strevde en del med urinlekkasje forrige svangerskap, var ikke flink mellom forrige og nå, merket etter en stund at det var risikabelt å nyse, hoste og kaste opp. Planlegger oppfølgning hos fysioterapeut etter fødsel for å sikre at det gjøres korrekt denne gangen! Dette svangerskapet har vært spesielt ille med tanke på det!

Her har jeg dårlig samvittighet, for har ikke begynt noen form for kniping… Nytt år, nye muligheter, så får vel lage meg en knipeplan. Bør man knipe hver dag?

Kniper når jeg husker på det. Fint med sånne tråde for påminnelse!

Knipeøvelser er den eneste treningsformen som forebygger/hjelper mot inkontinens etter fødselen, ifølge NHI. Fremfall er dessverre hormonell, men knipping kan redusere grad av fremfall.

Jeg trente ikke med nr1, men trente mye med nr 2. Stooor forskjell da jeg skulle jogge etter fødselen igjen, jeg kom myyye fortere i god form etter nr 2. :) I tillegg til at samleien gikk også som vanlig igjen med en gang etter nr 2, vet ikke om knipping hjalp, men følte at jeg hadde bedre kontroll i muskulaturen og var flinkere til å avspenne.

Kniper før jeg legger meg, men det skjer sjelden. Bruker appen når jeg gjør det, ellers hadde jeg aldri holdt ut mer enn 1 min!:facepalm:

Jeg prøver å knipe så ofte jeg kan (når jeg først kommer på det). Har hørt en del (og lest) om folk som har opplevd mye nedpress og fått prolaps fordi de har dårlig og slapp muskulatur nedentil. Kan man unngå det er jo det strålende. Spesielt med trening som kan gjøres hvor som helst.
I diverse gravidapper er det også egne øvelser hvor man trener bekkenet og appen tar tiden på deg og veileder; sier ifra når du må stramme og når du skal slappe av. Greit å ha en app ved siden av deg. Jeg føler meg personlig ikke så teit da.

Back
Topp