Stakkars deg da! Så vondt du må ha hatt det[:o]
Er vist typisk at unge, og ellers friske mennesker ikke får gallesteinsdiagnosen før det går laaaang tid. Mange leger tror at det kun er gamle, tjukke damer som får det. På legevakta i Oslo skjønte de det heldigvis med en gang. Men fastlegen min tvilte likevel på at det kunne være det, for jeg var jo ung og normalvektig...[&:]
Har fått beskjed om at man ikke kan knuse gallestein. Man opererer ut galleblæra (er vist bare nyrestein som knuses med laser). Det blir som regel veldig godt resultat, og man kan leve helt som normalt uten galleblære. Blir veldig godt å slippe å engste seg etter hvert måltid. Har hatt en periode nå, hvor jeg har vært redd for å være alene på kvelden, feks, fordi alle anfallene mine har kommet da. Den ene gangen var mannen min på jobbfest ute på fjorden. Leander lå i vugga og skreik, mens jeg lå på gulvet og gispa etter pusten og vrei meg i smerte. Det var helt jævlig. Heldigvis kom anfallet da mannen min var på veg hjem.
Her skal det ingenting til før jeg får anfall, virker det som. Fikk det etter ei sbrødskive med røykalaks, og en annen gang etter å ha drukket et glass oboy. Må være superforsiktig med maten.
Fikk et tips av en kirurg på gastro-avd på Aker sykehus: Spis ingefær! Jeg har begynt å bruke mye av det i maten, og så drikker jeg vannmed ingefærpulver (sånn krydderpose) morgen og kveld, og hvis jeg tror jeg har spist noe som kan være riski.
Går rundt med en stor stikkpille med Votaren i veska i tilfelle det skal komme anfall mens jeg er ute. Har fundert litt på hvordan den skal kunne tas på diskre vis, om jeg er ute blandt folk[&:][:D] De kommer jo så plutselig disse anfallene, og er så voldsomme, så man trenger liksom å ta smertestillende ganske raskt om det skal hjelpe noe særlig. Jeg har tre av fire ganger måttet dra på legevakta og få sprøyte med smertestillende i tillegg til voltarenpilla jeg kan ta hjemme. Den gangen jeg ble hjemme, måtte det to piller til før jeg kunne slappe sånn noenlunde av.
Beklager, ble fryktelig langt dette. Håper du rakst får behandling for dette nå. Du har jammen meg venta nok!
Klem