Kne ut av ledd!

Hjertetrollet

Flørter med forumet
På torsdag skulle jeg ut og trene hunden min. Løp rolig og forsiktig i nedoverbakke. Plutselig sviktet kneet mitt under meg. Det kjentes ut som hele kneet knakk av/gikk ut av ledd. Det var utrolig smertefullt!! Klarte ikke røre meg, bare lå og vrei meg i smerte.

Jeg har vært litt plaget med knærne mine før, men aldri sjekket det ut hos lege. For 6 år siden skjedde noe av det samme med det andre kneet, men ikke på nærheten så ille som nå. Da måtte jeg gå på krykker en uke eller to, fordi det var ømt og vondt, men så gikk det over av seg selv. Var aldri hos legen. I årene etterpå har jeg en veldig sjelden gang merket at det er på vei ut, men så lite at det bare er ømt resten av dagen/dagen etter. Jeg har trent aerobic, jogget, syklet osv. uten å fått vondt og dermed tenkt at alt er i orden.

Denne gangen var det forferdelig. Vi dro på legevakten, og kneet var veldig hovent. Jeg klarte ikke røre på det. Legen bestemte at jeg skulle bli sendt til sykehuset med ambulanse. Det var umulig å komme meg opp og ned fra båre, og jeg klarte verken at noen rørte på foten min eller bevege det selv. På røntgen så det ut som alt var i orden, bortsett fra en liten skade i beinet som kunne tyde på at det har vært ut og inn av ledd. Siden jeg er gravid ble det bestemt at jeg skulle få gips som smertelindring, for å holde det stabilt. Da samboeren min hentet meg klarte vi såvidt å få meg inn i bilen. Det var så vondt at jeg hylte. Omsider klarte vi å få lirket meg inn, men jeg gruet meg med engang til hvordan vi skulle få meg ut av bilen. Jeg ringte legevakten i Drammen og fortalte hva som hadde skjedd (hadde tidligere vært på sykehuset i Skien). De ba meg komme dit. Fikk snakke med en ortoped, som kunne se på røntgen at det var mye væske i kneet, noe han trodde var grunnen til at jeg hadde så vondt. Væsken presset på en måte kneet mitt fra hverandre og derfor kjentes det ut som det skulle gå ut av ledd igjen hver gang jeg beveget det. Dessverre kan de verken ta CT eller MR siden jeg er gravid, og det ville uansett ikke gitt riktige resultater siden hormoner under graviditeten gjør leddbåndene ekstra "svake/løse". Det ble tatt ultralyd, men de kunne ikke se at noen muskler/sener var revet av.

Så nå sitter jeg her med gips på undersiden av kneet for å holde det stabilt og forferdelige smerter siden jeg ikke kan ta smertestillende.... Jeg er så lei av å være syk og ha det vondt i dette svangerskapet. Trodde det skulle bli en glede å være gravid, men har dessverre ikke blitt sånn for meg.

Noen som har opplevd noe lignende? Har dere da operert knærne? Kjenner at jeg allerede gruer meg til det blir bedre, for jeg blir jo livredd om dette kan skje igjen.

Måtte bare få blåst ut litt frustrasjon!!

hei har akkurat det samme problemet med kneet mitt.
Gikk inn og ut av ledd flere ganger på ungdomsskolen, og i 10klasse koliderte jeg med ei under en basketkamp. Da gikk kneet ut av ledd og jeg ble liggende.
Sykebilen kom, ble kjørt til legevakta, de satte på plass kneeskåla, og jeg ble gipset.
Hadde på gips 4uker, og gikk med krykker 3uker etter gipsen var fjernet.
Tok aldri noe bilder, ble bare sakt det var en vanlig vridning siden jeg koliderte.
Har alltid følt at kneet mitt var svakere etter det.
Da jeg var rundt 20år, begynte det å svikte igjen, vrikket det mer og mer.
Hadde da stått i sykehuskø i nesten to år, til ortoped.
Bestilte ortoped privat og fikk time 2dager etterpå. Utrolig.
Tok MR og fikk vite jeg mangler en bit i shellet der kneskåla ligger i.
Da har ikke kneskåla så god støtte og "heller" mer til den ene siden.
Dette er jeg medfødt med, og ingen vet hvorfor.
Om jeg ønsker så kan jeg operere, ikke vanskelig operasjon, og blir fort bra.
Men vil ikke gjøre det, siden det er ingen garanti hvordan kneer mitt blir når jeg er gammel. Og har ikke så mye plager med det.
Har fått veiledning og trent det greit opp.
Men godt å  vite hva det er og hvorfor det skjer.

Skjønner du ikke har det så lett i svangerskapet, men hver gang jeg ikke har det så bra, så tenker jeg det blir verdt det til slutt :) 

Back
Topp