Knallvær og fysen på spekemat.. :/

ansan85

Andre møte med forumet
Varm dag i dag og matlysten ikke helt på topp.. Det eneste som frister er spekemat og den slags.. Hva i all verden skal man finne på da?

Hehe... du kan steke spekemat på pannen og ha det på noe toast? Kan spise det om du varmebehandler det...... men like godt blir det nok ikke ;)

hehe.. god ide'..  men som du sier så tror jeg nok ikke at d blir heeeelt d samme.. sommer'n er jo spekemattid, så er vel det som er mest savnet her i gården..

Det var jeg også en dag, og da lagde jeg meg denne pizzaen. Så lager jeg hvitløksolje som jeg har oppå pizzaen, naaaaam.

Hvitløksolje:

Presset hvitløksfedd
Olivenolje

Press hvitløken og hell olje oppi. Pass på at det ikke blir alt for mye olje.

Frys spekemat i 3 dager - så kan den spises. Saltinnholdet i skinke er så høyt at listeria ikke er noe problem :) Gilde lager dessuten sine spekepølser av fryste kjøttråvarer så der er ikke toxoplasmose noe roblem heller :)

Oi, se der ja! ;) dette ble jeg mye klokere av.. ;)
Har alltid vært hekta på strandaskinke på havreknekkebrød.. men da kan jeg jo spise det i hvertfall da? :D så får jeg stilt litt sug etter spekematen.. :P

Det er noe eget med sommer og spekemat ja. Spiste cantaloupemelon i dag og følte liksom jeg manglet noe. Menmen. Får klare meg uten det i år:) Blir enda verre med fenalårnekt i julen. Håper bare jeg takler pinnekjøtt denne gangen.

Enig med deg der ja! :/ men, sånn er det bare da.. ;)
Liker heldigvis ikke fenalår eller pinnekjøtt, så der skal jeg klare meg bra ja.. ;)
Ikke helt på bølgelengde med pinnekjøtt tidligere? :/

Hufserufsa skrev:
Frys spekemat i 3 dager - så kan den spises. Saltinnholdet i skinke er så høyt at listeria ikke er noe problem :) Gilde lager dessuten sine spekepølser av fryste kjøttråvarer så der er ikke toxoplasmose noe roblem heller :)

Men der vil alltid være fare for listeria.... Den tåler frysing!
OM du velger å ta risken så frys ned umiddelbart etter kjøp, og kjøp den med den lengste holdbarheten du finner.
Jeg også har himla lyst på spekemat... Men der velger jeg selv å kjøre streng linje...

oisann! :S Det var det bra du sa.. ;)
Da bli jeg vel  pent nødt til å holde meg unna den også da.. Klarer meg fint uten også, men det frister noe så vanvittig i varmen.. ;)

ansan85 skrev:
oisann! :S Det var det bra du sa.. ;)
Da bli jeg vel  pent nødt til å holde meg unna den også da.. Klarer meg fint uten også, men det frister noe så vanvittig i varmen.. ;)

Du kan jo komme hit? Her er det 11 grader og pissregn og jeg kan love deg at sommermat er en fjern tanke... :-(

hehe.. da får jeg sikkert lyst på noe anna rart som jeg ikke får spise.. :P men sommerværet tok en brå slutt her også, med vind å regn.. :( mem varmt er det da.. ;)

ENESTE trygge måten å spise spekemat på, er å varmebehandle det, så ikke frys det:)

Hei!
Jeg snakket med legen min om spekemat forrige graviditet og han mente dette var altfor overdrevet og hysteri blant gravide :P Spis det du har lyst på sa han... Har også lest at norsk spekemat er ok, men at man kan være forsiktig med spekemat fra/i andre land.

Uansett tror jeg det er best for egen del om man holder seg til det man føler seg trygg på, men jeg nyter spekeskinke med god samvittighet både i dette og forrige svangerskap :)

morsinstinkt skrev:
Hei!
Jeg snakket med legen min om spekemat forrige graviditet og han mente dette var altfor overdrevet og hysteri blant gravide :P Spis det du har lyst på sa han... Har også lest at norsk spekemat er ok, men at man kan være forsiktig med spekemat fra/i andre land.

Uansett tror jeg det er best for egen del om man holder seg til det man føler seg trygg på, men jeg nyter spekeskinke med god samvittighet både i dette og forrige svangerskap :)

Takk - det er nettopp det, opp til hver enkelt.. ;)

Tre-må-det-være! skrev:

morsinstinkt skrev:
Hei!

Takk - det er nettopp det, opp til hver enkelt.. ;)

Det er det, men jeg påberoper meg retten til å informere om at det KAN være risiko i alle fall jeg da ;-)

gjør ingenting å spise fenalår eller pinnakjøtt:) eller fårepølse:)

Back
Topp