klyster?

ungmamma92

Glad i forumet
Jordmoren min sa at det er normalt å få klyster, fordi om det er noe i tarmene vil dette komme uansett når man presser [:-] blir alle tilbudt klyster? Og er det vondt eller ekkelt å få ? haha. jeg aner ingenting om alt dette [8D]

Dytter!

Jordmora mi sa alle fikk klyster såfremt kroppen ikke har ordna opp selv på forhånd, for mange får diare de siste dagene før fødsel.

alle får tilbudet ja, eg fikk tilbudet sist fødsel men takket nei da eg hadde vært på nr 2 før eg kom dit. Har hørt mye forskjellig om det, noen sier de holdt på å "dø" for det var så vondt (nesten som kjempe diare mage) og andre sier det var greit eller godt å bli tømt. Så oppfattes forskjellig fra person til person ja[:)] For å understreke dette: eg har en vennine som ikke synes det er vondt å FØDE liksom ......[:D]

Alle blir ikke tilbudt det, men alle kan spørre etter det. Jeg har skrevet i ønskebrevet mitt at jeg vil ha klyster.

Jeg har forstått det det slik at det var mer vanlig før at alle fikk tilbud om klyster (mulig jeg er feilinformert, altså). Jeg fikk tilbud om det med førstemann, og takket ja. Men jeg hadde tenkt mye på det på forhånd, og var fast bestemt på at det skulle jeg ha. Så jeg hadde nok spurt om det uansettt om jeg fikk tilbud eller ikke. Var så opptatt av at jeg ikke ville bæsje under fødsel[;)] Men jeg fikk inntrykk av at hun ikke bare tilbød meg klyx for å tømme tarmen, men at hun mente at det kunne hjelpe til å få fortgang i ting (jeg hadde hatt 3-4 cm åpning flere timer, uten særlig tegn til endring). Noen har veldig god effekt av det, men andre gjør det ikke så mye med. Jeg var tydeligvis en av de som hadde veldig god effekt, for etter at jeg fikk tømt tarmen, tok det ikke lang tid før vannet gikk. Jeg fikk klyxet 1450, 1630 gikk vannet, og 1922 var snuppa ute.[:D]

Da jeg var på omvisning så sa de at hvis de merket at det var avføring i tarmen når de undersøkte de gravide, så ble de anbefalt å ta klyster.
Det gjør ikke vont, så du trenger ikke å bekymre deg for det[;)]

Klyster er ikke vondt å få, men ubehagelig (: det gis dersom det er tid (: men da jeg var i praksis på føden fortalte jordmora at klyster noen ganger gjorde slik at riene avtok, så de var litt frem og tilbake på om folk fikk klyster eller ikke.. hadde nok litt å si om damene hadde vært på toalettet de siste dagene eller ikke, og om de ønsket å tømme tarmen før fødselen (:

Jeg fikk ikke.. Fikk spørsmål om jeg hadde bæsjet den dagen..

Hvis man har formye avføring i tarmen så kan det hindre babyen i å komme skikkelig ned i fødselskanalen (lærte jeg på fødestuen igår) hehe

ORIGINAL: Sisko

Husker jeg måtte ta det en gang jeg skulle ta røntgen av korsryggen. Det er ikke vondt, men en må SINNSYKT på do når man har tatt det.. Så er egentlig bare å bli sittende på porselensskåla en stund.. hehe[;)]

Jeg kan skrive under på dette! Og det er langt i fra en overdrivelse. Jeg sprang fram og tilbake mellom senga og skåla i 2 timer...

Nei det er ikke vondt. Du fører en liten slange som er festet til en slags tube med væske inn i endetarmsåpningen. Sånn at væsken kommer inn i tarmen. Du tar den ut igjen og lar væsken virke litt mens du hviler deg. Som regel etter et par minutter kommer avføringen ut. (er hjelpepleier og jobbet på sykehjem).
Dette er ikke vondt i det hele tatt. Ingenting å grue seg til. Vet ikke om alle må ta det, men det er vel en fordel siden en skal presse på under fødselen.

Ja takk.. nei alle blir ikke tilbudt, vet ikke hvorfor... fikk ikke første gang men fikk andre gang... :) om de ikke tilbyr deg, så spør om å få det om du vil ha det :)

Jeg fikk ikke tilbud om klyster før jeg fødte[&:]

Fikk ikke med første... noe som endte at jeg var en veldig flau nybakt mamma som lå der... [:-]
Med nr 2 ba jeg om og syns ikke det var vondt..

ORIGINAL: ungmamma92

Jordmoren min sa at det er normalt å få klyster, fordi om det er noe i tarmene vil dette komme uansett når man presser [:-] blir alle tilbudt klyster? Og er det vondt eller ekkelt å få ? haha. jeg aner ingenting om alt dette [8D]

jeg ble ikke tilbudt klyster første gang.. å gjett om jeg var irritert for jeg ikke fikk det. det er ikke ekkelt.. greit å "tømme ryggen" for fødsel.. man må skikkelig på do når man skal føde pga trygg. så følte jeg lå å kneip igjen flere timer unødvendig fordi jeg ikke ville drite meg ut bokstavlig talt foran studentene. så for all del. anbefales det å ta klyster.. jeg kommer nesen til å be på kne for det..[:D]

Ja alle får tilbud om klyster - dersom det er tid til det osv.

Genialt - fordi en få tømt seg ordentlig, noe som har flere gunstige effekter på fødselsforløpet. En har ingenting i tarmene som fysisk stenger for at lille skal få fri bane ut. Effekten av en ordentlig tømming vil ofte irritere livmoren til å ha lengre og mer effektive sammentrekninger og så slipper en å bæsje på seg når lille kommer ut :=)

Ja det er ubehagelig - det som gjør vondt er at disse forbaska flaskene som væska er på er sveiset sammen i tuppen som føres inn i endetarmen. Så i tillegg til å få en hard plastiktut som er ca 1 cm i diameter og 5 cm lang kjørt opp i en mye mulig hemoridefull endetarm, så skal det være en skarp kan i hele tutens lengde som igjen river ekstra oppi der..... Det er også ubehagelig å holde igjen lengst mulig for at det skal få virke best mulig.
MEN HUSK - dette er ingenting i forhold til hva resten av fødselen har å by på, og alt er glemt når ungen bare er ute.....

Så jeg velger klyster :=)

Du får det sagt Gussi 

"Langt opp i en mye mulig hemoridefull endetarm"... hihihi

Jeg fikk ikke tilbudt det forrige gang,selv om jeg hadde sagt ifra på forhånd. De spurte heller aldri om jeg hadde vært på do på forhånd.
Men min fødsel gikk veldig raskt,så det var vel fordi det ikke var tid til å tenke på slikt.

Tror ikke jeg bæsjet altså,det luktet ingenting ihvertfall[8D]

Jeg ble ikke spurt om noenting angående verken klyster eller om jeg hadde bomelommet.

Men så gikk det hele også ganske kjapt. Kan heller ikke huske om det kom noe under pressingen, men i første del av fødselen når jeg var hjemme var jeg ihverfall masse på do. Kjentes somom jeg hadde skikkelig fyllemage [&:] 

Back
Topp