klystér før fødsel- ja /nei

selket

Blir kjent med forumet
Hei.
Leste tidligere at å ta klystér på sykehuset før fødselen var gammeldags og man heller ville forholde seg til ein klump enn mange små etter klystér som er skulle kommet under fødselen.
Men på KK i Bergen blir man tilbud klystér. Det begrunnes med at riene tar seg ofte opp etterpå og at det blir bedre plass i bekkenet til babyen.
Hva er deres tanker og erfaringer?
Jeg sliter ikke med forstoppelse så tenker u utgangspunktet at jeg ønsker ikke å ta klystér

Hei.
Leste tidligere at å ta klystér på sykehuset før fødselen var gammeldags og man heller ville forholde seg til ein klump enn mange små etter klystér som er skulle kommet under fødselen.
Men på KK i Bergen blir man tilbud klystér. Det begrunnes med at riene tar seg ofte opp etterpå og at det blir bedre plass i bekkenet til babyen.
Hva er deres tanker og erfaringer?
Jeg sliter ikke med forstoppelse så tenker u utgangspunktet at jeg ønsker ikke å ta klystér

Jeg fikk det sist og ganske usikker på om jeg vil ha det igjen. Følte jeg mistet helt kontrollen om hva som kom ut der :rolleyes: men mulig det hadde føltes sånn uansett, det vet jeg jo ikke. Riene tok seg ganske mye opp etterpå også, men vet heller ikke om jeg egentlig hadde behov for at de gjorde det :hilarious:

Sniker

Noen får tømt seg naturlig i dagene før fødsel og føler gjerne de ikke trenger det. Hos meg gikk vannet spontant og var ikke forberedt på noe fødsel på den måten. Fikk tilbudt klyster og tar det gjerne igjen. Nei, ikke det letteste å gjøre med rier som begynte ta seg opp. Men fikk nå alt ut i to omganger på toalettet og tørket meg etterpå. Mini var ute 10 timer senere.

Helt gull å slippe tenke på å måtte gjøre nr 2 de første dagene etter fødsel også.

Tenker du bør vurdere hvor langt i fødselen du er når du ankommer føden også :)

Jeg ønsket klyster og takket glatt ja da jeg fikk tilbudet ved forrige fødsel (klyx eller mini-klystér som de kaller det). Jeg hadde mye vondt i bekkenet og visste at eventuell forstoppelse/fulle tarmer gjorde det verre så jeg var glad for å få tømt ut. Når det er sagt synes jeg det var veldig ubehagelig å utføre selve klysteret. Vanskelig og vondt å holde igjen godt så det fikk virket, men jeg var veldig motivet for å gjennomføre det så alt i alt glad jeg gjorde det. Jeg kommer til å be om det denne gangen også. Har faktisk vurdert å spørre jordmor om jeg kan ta det hjemme denne gangen når jeg kjenner at noe er på gang.

Husker ikke hvor lang tid det tok etter fødsel før jeg måtte på do igjen, men minnes at det var ganske vondt. Så dersom klyster gjøre at det utsettes noen dager tror jeg det er en fordel. For meg var det kortvarige ubehaget med klyster vel verdt det. Dersom det også kan hjelpe å sette fart på rier og fødsel tenker jeg det bare er å kjøre på ;)

Det var aldri noe alternativ for meg med første, da fødselen gikk fort, men jeg tror ikke det er noe jeg vil spørre om. Hvis jordmor anbefaler det er det en annen sak, men etter å ha lest litt virker det ikke som om det er rutine lenger de fleste steder?

Prøver heller vært flink til å gå på do jevnlig, så jeg ikke blir forstoppet :bag: laktulose og vi-siblin :angelic:

Har fått det i en fødsel, og ville ikke ha det ved neste. Syntes jeg mistet litt mer kontrollen der.. og hvis man skulle bæsje under fødselen, så merker man det sjeldent, og jordmødrene bare vasker det vekk uansett. Så jeg gidder ikke. :happy:

Hvis jeg føler meg forstoppet når jeg kommer på sykehuset så kan jeg godt tenke meg å få klystér, men foreløpig går det greit å gå på do hver dag og noen ganger flere ganger pr. dag:dance011

Har født en gang med klyster og en gang uten. Vil ha klyster denne gangen om det blir tid.

Har erfaring med begge deler , og vet ikke hva jeg vil nå.. altså sist så sa jo jordmoren at vi skulle gjøre det for at det hjalp på fremgang. Så det var jo en grunn til det. Så tar det om det blir aktuelt, men har ikke behov for å spørre om det på en måte . Ikke noe negativt å si.. gjorde på meg under pressing med nr 1 , uten klyster. Gikk fint med nr 2 hvor jeg hadde fått tømt meg :(:hilarious:

Nei takk, jeg driter heller på meg under fødsel. :hilarious::hilarious: Klyster og rier på toalettet er ikke en kombinasjon jeg foretrekker. :p

Jepp, skal be om det ved ankomst:)
Rier å klyster er ikke behagelig, men overkommelig. varer jo ikke "for alltid" og det gir meg en ro, samtidig som det gjør nytte på riene.
Ikke at jeg tror det vil være nødvendig for riene sin del:woot:

Jeg takka nei sist. Er mere redd for at jeg skal få skikkelig diare og miste kontrollen over det i tillegg, det hadde jeg vært veldig flau over selv i «kampens hete». Gjorde meg ut sist helt i starten, men jordmor bare tørka og så var vi ferdige med det.

Jeg fikk klyster sist. Hele nyttårsmiddagen og -snacksen kom ut i én omgang, og ferdig med det. Dersom jeg gjorde på meg under fødsel, så har det gått meg hus forbi. Kommer til å takke ja til klyster igjen, dersom jeg blir tilbudt det ;)

Jeg settes i gang og er innstilt på at det tar tid siden jeg er førstegangs, så sier nok ja takk til klyster siden jeg mistenker det tar såpass tid at jeg får tømt meg før den aktive fasen starter.

Fikk ikke tilbud om klyster sist, er det ulik praksis mellom ulike sykehus kanskje?
Men hadde nok takket nei hvis jeg hadde fått tilbudet, tror jeg. Bedre at det evt kommer mer faste klumper som kan tørkes vekk enn at det kommer helt løs avføring mens en presser?

Jeg fikk klyx sist jeg fødte, men det virket liksom aldri. Tipper jeg hadde fått gjort mitt før vi kom til sykehuset. Men husker at jeg satt på toalettet og klamret meg til håndtaket på veggen veldig lenge. Sikkert i 2 timer. Hadde så sinnsyke rier. Til slutt klarte jeg å krabbe inn i dusjen - der ble riene roet kraftig.

Husker jeg forbannet den klyxen jeg tok til ingen nytte :hilarious:

Nei, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.
Er ikke plaget med forstoppelse, og hadde spontanfødsel sist. Ingen aning om det var noe avføring, jeg fikk tisse i ett bekken før vi startet å presse. Skal prøve å tømme meg selv før jeg drar på sykehuset :stop:

Jeg spurte om klyster sist, men jordmor frarådet meg det så jeg lot hver. Jeg bæsjet på leg flere ganger under fødselen, og det gjorde passasjen ut trangere for baby. Denne gang fikk jeg det når jeg var på 4cm, følte jeg mistet litt kontroll men fikk tømt meg med 2-3 turer på toalettet. I forskjell til sist som jeg var i aktiv fødsel i 10,5 time var jeg i aktiv fødsel i underkant av 2 timer. Om jeg noengang skal føde igjen skal jeg uten tvil be om klyster

Fikk ikke sist. Denne gang har jeg kjøpt som jeg tar hjemme i fred og ro før vi drar til føden.

Takket nei ved første fødsel, vurderer det veldig nå med nr 2 siden jordmor sier det blir «bedre plass» ;) men tar det litt som det kommer.

Back
Topp