Klype barn i kinnet

For å få det til å høre etter...

Hvordan stiller dere dere til det? Jeg syns det er unødvendig og mishandling.

Ei jeg kjenner klyper barnet sitt for å få det til å høre etter. Og biter uten tenner i armen. Og truer med å ta fra verdifulle ting og ødelegge det.

Hva ville dere ha sagt?
Dette er vold, og bør meldes videre. Politi/bv? Hva mer gjøres bak lukkede dører om dette er «greit»?
 
Jeg trodde først at det var barnet som bet uten tenner og hun straffet med klyping. Herlighet hun biter sitt eget barn?

Jeg har vokst opp med psykisk terror og som ville lede til vold om man ikke adlød. Konsekvensene er enorme. Og jeg er fullstendig uenig i den ene her som mener barneoppdragelse er privat. Denne tankegangen er grunnen til at tusenvis av barndommer blir ødelagte. Mishandling i eget hjem er det verste et barn kan oppleve og dette er kan hende ikke grovt.. enda. Men hva når barnet blir eldre?

Her har du faktisk meldplikt; om du for eksempel går i behandling og forteller om et barn som blir mishandlet så må behandler melde fra, det er lovpålagt. Og du som person har lovpålagt krav om å hjelpe barn .

Heller før enn siden! Inn med hjelpetiltak og kyndige som kan rådføre og hjelpe.
 
Jeg sa i fra til noen som brukte såkalt "prongcollar" (halsbånd som stikker skarpe metallpinner inn i hundens hud om den trekker i bånd) i byen i dag. Man sier alltid i fra, uskyldige individer skal ikke lide :(
 
Jeg sa i fra til noen som brukte såkalt "prongcollar" (halsbånd som stikker skarpe metallpinner inn i hundens hud om den trekker i bånd) i byen i dag. Man sier alltid i fra, uskyldige individer skal ikke lide :(

What, finnes det?!?! Grusomt!
 
What, finnes det?!?! Grusomt!

Dessverre, jeg bor i et Europeisk land, og det er visstnok lovlig å selge og bruke her (selv om jeg skal google meg smartere i kveld..). Jeg sa til de at i mitt hjemland er det ulovlig pga dyrevelferd, og at det om mulig ville være best for hunden å bruke et annet halsbånd. Da begynte de med at hunden ikke hørte på de og kom til å dra så forferdelig om de ikke brukte det (eldre ektepar). Jeg sa "det finnes andre måter" - men de bare unnskyldte seg med at det ikke gikk på deres hund. "Det går også an uten å gjøre hunden vondt" sa jeg, men da gikk de bare mens de mumlet noe. Hmpf.

Det er liksom litt av problemet i dagens samfunn. Om man har funnet en måte som fungerer for en selv, så blir man så "yrkesblind" at man ikke ser hva man gjør mot egne barn, hunder, foreldre eller whatever. Minste motstands veg, selvfølgelig er det et helvettes arbeid å lære en hund å ikke dra i båndet, eller å lære barn å høre etter. Jøssenavn så mye tålmodighet og strategi og konsekventhet man må fyre i gang, i en tidsskala som ikke virker overkommelig. Men man skal da vitterligen ikke utøve vold mot uskyldige individer allikevel :( Uansett hvor lang tid "den andre" - men snille og pedagogiske - metoden tar...
 
Back
Topp