Klype barn i kinnet

Jeg ville ha tatt med ei bok av Hedvig Montgomery og sagt at jeg synes det står så mye interessant og spennende her :)
For ellers har man jo egentlig ikke noe med å kommentere hvordan andre oppdrar barna.

Noen i min familie kjører ferber på barnet, og begynte da hen var knappe SEKS måneder. Stakkars lille hadde hele livet sovet inntil mor og far, men de var slitne av å ikke sove for seg selv og lei av urolige netter. Så da var det å hive ungen i egen seng på eget rom. Ingen smooth overgang og rett på 10 min hyling før de gikk inn, og deretter bare gikk inn hvert 5. Minutt :eek:
Jeg fikk HELT sjokk. Jeg trodde ingen med litt vett i pappen gjorde dette i dagens foreldresamfinn. Jeg skjønner at dette var vanligere inn på 90-tallet, men nå er det gjort mye forskning på barnets nivå av stresshormoner gjennom resten av natta og hvilke følger det kan ha for evnen til å lære og konsentrere seg på skolen, og ikke minst på å knytte relasjoner senere. Ikke alle barn får de verste konsekvensene av skrikekur, men hvem vet hvem som er de sårbare barna som ikke tåler så mye?
All denne infoen er et lite googlsøk unna, og ingen helsesøster med respekt for yrket eller retningslinjene de skal veilede etter anbefaler ferber/skrikekur fordi vi vet så mye bedre i dag enn før.
Jeg fikk rett og slett sjokk, ikke minst fordi jeg skjønte at svigers var med på notene fordi de selv hdde gjort dette mot sine barn. Men hva kan jeg si? Ingen ting! Det er Ikke mitt bord.
Jeg skjønner at det er slitsomt å bruke timesvis på legging, dårlig søvnkvalitet fordi babyen trenger nærhet og mange oppvåkninger (babyer som går gjennom skrikekur har vist seg å våkne like ofte åå natta som før, men de ligger alene og ser ut i mørket fulle av stress før de sovner og igjen - de vet at mamma og pappa ikke kommer når de gråter).
Der ER slitsomt å ha barn, men man må bare holde ut. Hilsen hun som var så sliten til slutt at hun fikk målt alle verdier i kroppen. Var overbevist om at jeg måtte ha mangel av både jern og det som måtte være. Alle nivåer var fine, jeg var bare utslitt av å være mamma - hallo småbarnsliv, det er tøft.

Liten avsporing her, men jeg tenker at du egentlig ikke kan kritisere hennes måte å oppdra på, men heller hinte til andre løsninger. Om du er gravid med ditt første barn nå, må du nok kanskje gjennom samme del av oppdragerfaser selv før en venninne respekterer råd/kritikk.
Men sjekk ut Montgomery bøker om de minste om du ikke har gjort det. Både 0-2 og 2-5 er kjempefine.

Takk for langt svar:) Men jeg er ikke helt der meg ho Hedvig.

Når det gjelder råd/kritikk så spurte HUN meg. Og når jeg svarer så soft jeg kan, uten å trekke kortet "jeg jobber som barne og ungdomsarbeider" så likte hun det absolutt ikke.

Syns det er vanskelig. For jeg har ikke så lyst til å gå på besøk igjen.
 
Takk for langt svar:) Men jeg er ikke helt der meg ho Hedvig.

Når det gjelder råd/kritikk så spurte HUN meg. Og når jeg svarer så soft jeg kan, uten å trekke kortet "jeg jobber som barne og ungdomsarbeider" så likte hun det absolutt ikke.

Syns det er vanskelig. For jeg har ikke så lyst til å gå på besøk igjen.

Skjønner godt at du tar litt avstand.
Har du lest noen av bøkene, sånn hele bare ikke utdrag? Jeg mener bare at det er så mye nyttig der som kn brukes på ulike måter, så man kan på en måte tilpasse det mye til en selv også.
 
Det hun gjør er straffbart, du betegner det selv som mishandling.. Du skal selvfølgelig melde dette videre til barnevernet.
 
Skjønner godt at du tar litt avstand.
Har du lest noen av bøkene, sånn hele bare ikke utdrag? Jeg mener bare at det er så mye nyttig der som kn brukes på ulike måter, så man kan på en måte tilpasse det mye til en selv også.

Jeg har lest noe av det - men må nok lese mer:)
 
Nå er det vel ganske godt dokumentert at oppdragervold, inkludert knipsing og klyping, ikke er lov i henhold til norsk lov (selv om det såklart finnes verre), så det er helt innafor å bry seg tenker jeg. Du kan jo starte med å linke slike artikler til henne. Hun er vel ikke interessert i å straffes. Fortsetter det melder du til barnevernet så hun kan få veiledning.

fant et tilfelle fra 2015 som endte med dom for klyping. Finner garantert mer hvis du leter https://www.nrk.no/troms/ektepar-domt-til-fengsel-for-a-klype-barna-1.12221059
 
Last edited:
Ikke greit. Dette er faktisk vold. Både fysisk og psykisk. Dette ødelegger barn. Meld, meld og meld! Så vil hun nok ha behov for veiledning. Tenk på barnet!

Jeg tok til motmæle en gang, og sa i fra til ei som knipsa barna sine da de ikke hørte etter. På munnen og i ansiktet. Gjentatte ganger. Hun fortalte at det var en del av hennes oppdragelsesmetode. Jeg er ikke den som roper høyest, men fikk så vondt av barna.. Måtte si noe! Jeg ble utskjelt og kaldt mammapoliti... Tenker ofte på de, for jeg vet ikke hva de heter eller hvor de bor
 
Hvis hun klyper og biter uten tenner mens folk ser på tørr jeg ikke tenke på hva hun gjør når hun er alene med barnet.

Ikke greit altså!!
enig!
 
Vold mot barn er ikke lov! Skjønner ikke at dette er en diskusjon i det hele tatt..
På helsestasjonen og hos barnevernet (Nei, dem er ikke farlig) kan man få råd og veiledning.

Om man vet om noen som utøver vold mot ett barn så kontakter man noen! Gjør det. Ikke kun skriv om det på forum.
 
Vold mot barn er ikke lov! Skjønner ikke at dette er en diskusjon i det hele tatt..
På helsestasjonen og hos barnevernet (Nei, dem er ikke farlig) kan man få råd og veiledning.

Om man vet om noen som utøver vold mot ett barn så kontakter man noen! Gjør det. Ikke kun skriv om det på forum.

Nettopp!
 
Vold mot barn er ikke lov! Skjønner ikke at dette er en diskusjon i det hele tatt..
På helsestasjonen og hos barnevernet (Nei, dem er ikke farlig) kan man få råd og veiledning.

Om man vet om noen som utøver vold mot ett barn så kontakter man noen! Gjør det. Ikke kun skriv om det på forum.

jepp, dette er forbi «jeg er litt uenig i oppdragelsesmetodene dine men mamma vet best så jeg tier still». Jeg linket jo til en artikkel hvor en mamma og en pappa fikk fengselsdom for å ha klypt barna i øra liksom. Ikke greit og ikke lov
 
Hvordan kan man bite uten tenner i armen? Har hun gebiss som hun tar ut? (utover min nysgjerrighet for hvordan det går an å bite uten tenner så tenker jeg også barnevern umiddelbart. Samtidig som jeg tenker hvor trist det er at folk klyper, truer og klasker til hunder uten at det er problematisk i vårt samfunn, men at det er fint vi har kommet så langt at det stort sett er et stort tabu med vold mot barn).
 
Hvordan kan man bite uten tenner i armen? Har hun gebiss som hun tar ut? (utover min nysgjerrighet for hvordan det går an å bite uten tenner så tenker jeg også barnevern umiddelbart. Samtidig som jeg tenker hvor trist det er at folk klyper, truer og klasker til hunder uten at det er problematisk i vårt samfunn, men at det er fint vi har kommet så langt at det stort sett er et stort tabu med vold mot barn).

Drar leppene over tenna, da biter man liksom uten tenner. Tror det heller er det enn ett gebiss som tas ut eller som boksebeskyttelse over tenne :hilarious:


For å svare dere andre som mener at her skal man si ifra, så ja det er jeg også enig i. Men ens egen integritet som mamma er Sterk og derfor tror jeg man like gjerne kan forsøke andre tilnærminger enn direkte "dette er vold, du er en elendig mor" osv. Jeg er også enig i det, men dette høres veldig ut som en person som bare går i lås og forsvar om man sier noe så direkte ;)


Så jeg ville forsøkt å vist til litt litteratur eller forskningsartikler eller sagt noe i retning v "jeg har hørt at cos-kurs på helsestasjonen er SÅ bra, det synes jeg du skal prøve"

Jeg er enig i at vold mot barn er uaktuelt, og at DET ikke er noe å diskutere, men hvordan sman forteller noe sånt til sin venninne sånn at det faktisk tas seriøst av henne fremfor at hun bare går i forsvar, det kan man diskutere ja :)
 
Takker for svar alle sammen. Enig - selvfølgelig går jeg videre med dette - legger det ikke bare ut her for så å ikke gjøre noe med det - hvertfall ikke meningen om det skulle virke slik.

Det er noe med å lette hjertet sitt.

Har sendt henne noen linker. Så får hun ta det som hun vil. Har sagt til henne at hun burde søke råd på familiekontoret og at det ikke er greit å oppføre seg slik mot barna. Hun vil få barn som før det første blir usikre, for så å bli helt jævlig å ha med å gjøre i barneskolealder for å ikke snakke om ungdomsårene. Barna vil ikke ta henne seriøst en plass.

Hun må lære seg å være autoritativ foreldre. Grenser, konsekvent og kjærlig - burde ikke være vanskelig.

Det som skurrer mest også, er at hun skal jobbe med BV etterhvert. Er ikke det merkelig?
 
Ikke greit. Dette er faktisk vold. Både fysisk og psykisk. Dette ødelegger barn. Meld, meld og meld! Så vil hun nok ha behov for veiledning. Tenk på barnet!

Jeg tok til motmæle en gang, og sa i fra til ei som knipsa barna sine da de ikke hørte etter. På munnen og i ansiktet. Gjentatte ganger. Hun fortalte at det var en del av hennes oppdragelsesmetode. Jeg er ikke den som roper høyest, men fikk så vondt av barna.. Måtte si noe! Jeg ble utskjelt og kaldt mammapoliti... Tenker ofte på de, for jeg vet ikke hva de heter eller hvor de bor

Det er ikke greit i det hele tatt. Huff.
 
Takker for svar alle sammen. Enig - selvfølgelig går jeg videre med dette - legger det ikke bare ut her for så å ikke gjøre noe med det - hvertfall ikke meningen om det skulle virke slik.

Det er noe med å lette hjertet sitt.

Har sendt henne noen linker. Så får hun ta det som hun vil. Har sagt til henne at hun burde søke råd på familiekontoret og at det ikke er greit å oppføre seg slik mot barna. Hun vil få barn som før det første blir usikre, for så å bli helt jævlig å ha med å gjøre i barneskolealder for å ikke snakke om ungdomsårene. Barna vil ikke ta henne seriøst en plass.

Hun må lære seg å være autoritativ foreldre. Grenser, konsekvent og kjærlig - burde ikke være vanskelig.

Det som skurrer mest også, er at hun skal jobbe med BV etterhvert. Er ikke det merkelig?

Jeg syns det du har gjort er bra. Men hvem skal sjekke at det blir gjennomført, og at han faktisk slutter med det? At hun faktisk får veiledning?
Riktig instans er barneverntjenesten, og du burde melde.
 
Back
Topp