Klumper under armene?!

Lykkemamma1

Glad i forumet
Har hatt klumper under armene i ca 3 mnd. Å de har blitt vonde. Sist uke fikk jeg antibiotika for å se om de forsvinner, men det gjør de ikke. De blir bare vondere! Å nå begynner jeg å bli ganske redd. I går slo det meg tanken at tenk hvis jeg ikke får se N og h*n/h*n bli store. Grein veldig mye.
Skal til legen igjen nå på kontroll, å er veldig nervøs å redd på hva som skjer videre.

Flere som har det sånn??

Huffda.. håper legen finner ut hva det er da. Jeg har lite peiling på sånn, men det finnes vel ting det kan være som ikke nødvendigvis er så farlig også..

Det viktigste nå er at de finner ut hva det er og kan fikse det.

Lykke til hos legen! Stor klem fra meg

Huff, skjønner du blir redd. Men det er helt sikkert ufarlig. Hvor store er de? Jeg har selv klumper under armene (på størrelse med klinkekuler men myke), som jeg har hatt i mange år...kanskje alltid...(?) Har tatt ultralyd av dem og de er bare helt vanlige kjertler som alle har. Noen ganger, hvis man har en infeksjon i kroppen, vokser kjertlene og blir ømme. Jeg kan få det hvis jeg er forkjøla, har tatt vaksine etc. Hadde legen din mistenkt at det var noe farlig, regner jeg med han hadde sendt deg til ultralyd eller tatt prøver av dem for lenge siden. Håper du finner utav det fort så du slipper å gå rundt og bekymre deg. Vet GODT hvordan det er...  Gi oss gjerne oppdatering når du har vært hos legen :)

blåkanin skrev:
Huffda.. håper legen finner ut hva det er da. Jeg har lite peiling på sånn, men det finnes vel ting det kan være som ikke nødvendigvis er så farlig også..

Det viktigste nå er at de finner ut hva det er og kan fikse det.

Lykke til hos legen! Stor klem fra meg

Signerer! Lykke til!

lillesøster skrev:
Huff, skjønner du blir redd. Men det er helt sikkert ufarlig. Hvor store er de? Jeg har selv klumper under armene (på størrelse med klinkekuler men myke), som jeg har hatt i mange år...kanskje alltid...(?) Har tatt ultralyd av dem og de er bare helt vanlige kjertler som alle har. Noen ganger, hvis man har en infeksjon i kroppen, vokser kjertlene og blir ømme. Jeg kan få det hvis jeg er forkjøla, har tatt vaksine etc. Hadde legen din mistenkt at det var noe farlig, regner jeg med han hadde sendt deg til ultralyd eller tatt prøver av dem for lenge siden. Håper du finner utav det fort så du slipper å gå rundt og bekymre deg. Vet GODT hvordan det er...  Gi oss gjerne oppdatering når du har vært hos legen :)

Enig med lillesøster. jeg har klumper på halsen etter kyssesyken (har hatt store bekymringer rundt dette tidligere). Lymfeknutene reagerer på bakterier og virus og vokser da. Typisk å få slike klumper under armene, på halsen og i lysken. Men, de skal ikke normalt sett ikke gjøre vondt trodde jeg (dersom du ikke har en infeksjon..).. Få legen din til å ta ultralyd av de, det gjorde min, da har du mål på hvor store de er dersom du føler de blir større senere. Lykke til og bare mas på legen, er mest sansynlig ikke sååå gale som du frykter, å da er det kjedelig å bekymre seg så mye. Stor klem 

Da har jeg vært hos legen. Å flere leger har kjent på de. Har ett område under begge armene som er veldig hovene. ( 3*3 cm ca) Å under der har jeg harde kuler. Hadde ingen ting på CRP. Så han ringte sykehuset å spurte hva de syntes. Å da kom de fram til at jeg skal holde ut litt lenger å se om det gir seg. Fått resept på en betennelsesdempende krem for å se om den hjelper. Så fikk jeg beskjed om å ta paracept for å få bort smertene. ( noe jeg bare kommer til å ta hvis jeg virkelig trenger det. Han sa 3 ganger om dagen.) Men hvis de ble større, røde e.l måtte jeg ta kontakt med de igjen med en gang. Ellers skal jeg på kontrolltime den 14 Desember.

Den ble visst litt lang

Så bra legen tok deg på alvor og sjekka ut skikkelig. håper du slepper ta så mye smertestillende da. God helg =)

Håper kremen hjelper da, og at smertene gir seg.. Greit du har fått en oppfølgingstime, og at du har fått beskjed om å ta kontakt om det forverrer seg :) God bedring med klumpene dine..

Jeg synes det er litt dårlig at de ikke sjekket dette grundigere med en gang, når du er såpass bekymret. Men regner med at de vet hva de holder på med :) 

Legene vet nok hva de snakker om. Mine blir også hardere hvis jeg er litt småsyk. Jeg tror også legen kan kjenne forskjell på lymfeknuter som "kun" er hovne, og farligere ting som kreftkuler. Sitter de fast? Jeg trooor ufarlige knuter sitter løst i vevet (altså at du kan flytte litt på dem med hånda) Men jeg er verken lege eller sykepleier, så har egentlig ikke peil. Leste bare litt om det da jeg selv var bekymret for klumpene under armene mine. Du kan helt sikkert slappe av, i hvert fall hvis flere leger har kjent på dem. En annen tanke jeg fikk; kan det kanskje ha med graviditeten å gjøre??? Brystene forandrer seg jo masse, så det kan jo tenkes at lymfeknutene kan bli påvirket av det på en eller annen måte??

En venninne av meg fikk noen klumper under armene en gang også, det viste seg å være betente hårsekker etter barbering, de ble ganske store.
Tror hun gikk på antibiotika for det.
Men det ville kanskje gitt utslag i forhøyet CRP... er jo en infeksjon..

God bedring i alle fall, det viser seg nok å være noe helt uskyldig skal du se.

Au, det høres vondt og ubehagelig ut. Håper det bedrer seg snart. God bedring!

Jeg har hatt slike klumper før jeg også, fikk da vite at det var pga betente hårsekker som hun over her sa. Og de gjorde faktisk vondt. Jeg har hatt en kjempe stor kul på siden av magen, som de kunne flytte rundt på. Da ble legen min bekymret og fjernet den med en gang. Han sa at hvis du kan flytte på de innenfor en radius på fem cm. er det noe man bør ta tak i med en gang. Meeeeeen, siden du har blitt sjekka så nøye så tror jeg du skal slappe av altså!!:) Men jeg forstår virkelig godt at du er bekymret, pluss at de fleste følelser kanksje  blir ekstra sterke nå i graviditetstiden;) Lykke til videre! Håper du klarer å slappe av etterhvert:)

Back
Topp