Klumper i nakken

A

Anonymhønemor

Guest
Jeg har en gutt på 15mnd. Jeg har oppdaget to harde, små klumper i nakken hans. De er ikke bevegelige og han virker ikke som det gjør noe vondt hvis vi klemmer på dem. Han har ikke vært forkjølet på lenge. Han har nylig tatt vaksine som han reagerte på med feber i et par dager. Han får ofte blåmerker som jeg ikke aner hvordan har kommet dit og han er blitt dårligere kordinert enn han pleier og faller plutselig om på gulvet og snubler i ingenting og virker egentlig svimmel...

Altså, jeg er livredd!!! Selvfølgelig tenker jeg kreft, men føler jo også at det er så usandsynlig...
Jeg skal ringe legevakten imorgen, da vi nettopp har flytta og ikke har fått ny fastlege her enda.
Noen som har noen beroligende ord å komme med?

Hilsen livredd hønemor

Jeg har fortsatt to kuler på nakken som jeg har hatt i nesten 25 år :p de er ufarlige, og plager meg ikke. Det er knute på sener rett og slett. De tok ultralyd av dem rett etter at de kom for å sjekke, siden jeg var redd, men legen sa hele tiden at de var ufarlige.

Siden du er bekymret er legen absolutt det lureste, og det ville jeg anbefale uansett. De har bedre forutsetninger for å vurdere hva slags kuler det er, og evt om de må sjekkes videre.

Lykke til :)

Som regel er det muskelknuter eller hovne lymfekjertler som er helt ufarlig.
Føler med deg, blir fort stresset selv om jeg kjenner på noe.
Hadde bestilt legetime bare for å avkrefte

Sønnen min har mange i nakken. Noen små og et par store. Men de har holdt seg i samme størrelse hele veien. Nevnte det for ØNH legen og han sa det var hovne lymfeknuter og at mange barn har det fordi immunforsvaret bygger seg opp. Han sa at så lenge de ikke vokser/vokser fort og blir store så er det ikke farlig. Men jeg hadde tatt med barnet til legen for å sjekket uansett for det er skummelt med kuler.

Ta med til legen. Mannen min hadde blodkreft som liten. De fant det ut fordi han fikk blåflekker som ikke kunne forklares. Når han i tillegg har endret koordinasjon og hovne lymfeknuter ville jeg dratt rett til legen for å sjekke. Sannsynligvis er det ingenting, og barn i den alderen slår seg jo lett hvis de er aktive, men dersom det er kreft er det viktig å få vite det tidligst mulig for å starte behandling. Ikke meningen å skremme, men jeg skjønner godt at du er bekymret.

Jeg har en gutt på 15mnd. Jeg har oppdaget to harde, små klumper i nakken hans. De er ikke bevegelige og han virker ikke som det gjør noe vondt hvis vi klemmer på dem. Han har ikke vært forkjølet på lenge. Han har nylig tatt vaksine som han reagerte på med feber i et par dager. Han får ofte blåmerker som jeg ikke aner hvordan har kommet dit og han er blitt dårligere kordinert enn han pleier og faller plutselig om på gulvet og snubler i ingenting og virker egentlig svimmel...

Altså, jeg er livredd!!! Selvfølgelig tenker jeg kreft, men føler jo også at det er så usandsynlig...
Jeg skal ringe legevakten imorgen, da vi nettopp har flytta og ikke har fått ny fastlege her enda.
Noen som har noen beroligende ord å komme med?

Hilsen livredd hønemor
Hvordan går det?

Skjønner godt du er bekymret. Ville også sjekket det. Sannsynligvis er det ikke noe farlig.

Man skal selvsagt alltid sjekke opp sånt, men som regel er det helt ufarlig.
Min har en kul i nakken fra han var 4 mnd, en lymfeknute. Han er snart 6 år. Pleier bare å følge med at ikke noe forandrer seg med kulen.
Dette går sikkert bra:).
Den dårlige koordinasjonen kan skyldes vaksine. Min ble alltid litt klønete i en dag eller to etter vaksinen.

Back
Topp