Klukk høne

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Jeg trenger tips nå..
Vi har tre høner. Da vi kjøpte dem så var den ene klukk, som dermed bare lå i rugekassa hele tiden. Fikk da tips om å ha henne i en egen kasse en stund, med egen mat og vann. Da hun kom tilbake til de andre, så var hun helt fin og begynte å legge egg.

Nå har høne nr 2 kommet der at hun KUN har ligget i rugekassa hele dagen. Vi prøvde samme metode, første gang var fullstendig mislykket da hun løp rett tilbake til rugekassa. Nå etter andre omgang er hun mer ute, men holder seg rundt huset deres ved inngangen. Usikker på om hun er kommet heeelt ut av det å være klukk. Det virker også som hun blir hakket på av særlig den ene av de andre. Hva burde jeg gjøre? Tips og råd? :shy:

Dere vil ikke at den skal ruge frem kyllinger da, hvis jeg forstår rett? (dere har kanskje ikke hane..?) Vi hadde en klukk høne forrige uke, vi ville at den skulle ruge, men ikke der den hadde lagt seg. Prøvde å flytte den, men den ble da "avklukket", ville ikke ligge på eggene der vi hadde lagt dem. Men har også fortsatt å te seg som du sier, ligger mye stille forskjellige steder osv. Tror bare det kommer seg jeg...?!? Og hvis de hakker, ville jeg hatt et eget avlukke der den kan være en stund. Vi hadde en høne som ble hakket mye på, den har nå sovet for seg selv en mnd ca, og fjærene har nå grodd ut igjen. Så nå har vi latt de sove sammen, og nå ser det ut til å gå bra (de går sammen ute om dagen, der de fritt kan springe, blir ikke plaget mye da)! Er hønene dine gamle? Noen blir hakkehøner når de begynner å nærme seg "slutten", det virker som at de da viser svakhetstegn, og det liker ikke de andre kan det se ut som.

Dere vil ikke at den skal ruge frem kyllinger da, hvis jeg forstår rett? (dere har kanskje ikke hane..?) Vi hadde en klukk høne forrige uke, vi ville at den skulle ruge, men ikke der den hadde lagt seg. Prøvde å flytte den, men den ble da "avklukket", ville ikke ligge på eggene der vi hadde lagt dem. Men har også fortsatt å te seg som du sier, ligger mye stille forskjellige steder osv. Tror bare det kommer seg jeg...?!? Og hvis de hakker, ville jeg hatt et eget avlukke der den kan være en stund. Vi hadde en høne som ble hakket mye på, den har nå sovet for seg selv en mnd ca, og fjærene har nå grodd ut igjen. Så nå har vi latt de sove sammen, og nå ser det ut til å gå bra (de går sammen ute om dagen, der de fritt kan springe, blir ikke plaget mye da)! Er hønene dine gamle? Noen blir hakkehøner når de begynner å nærme seg "slutten", det virker som at de da viser svakhetstegn, og det liker ikke de andre kan det se ut som.
Nei, vi har ikke hane og er (foreløpig) ikke så interessert i kyllinger. Så vil helst ha henne avklukket:p

Det er samboer som tok seg av handelen med selgeren, men mener på at de er rett over året nå:)

Den første som var klukk ble også plaget av de andre mens det stod på, så skal holde henne litt for seg selv en periode.
Hun forsvant inn i rugekassa i kveldingen og ble liggende, så ser ut som det funket dårlig med å ha henne atskilt i en (stor) kasse:sorry:

Man må nesten gjøre det litt «uhyggelig» for dem for at de skal slutte. Noen har dem i striesekker i noen dager, men man kan også stenge dem inne i et bur og ha teppe over så det blir mørkt (liker det litt bedre..).

Ei klukk høne spiser og drikker ekstremt lite. Så dersom den faktisk ikke skal ruge kan de dø av sult. Det tar jo omtrent 21 dager å ruge frem kylling, så ei høne kan gå klukk leeenge.

Høner hakker gjerne om de har det for lyst. Ville ikke hatt på noe lys til dem ikke da (hvis de er ute noen timer).

Man må nesten gjøre det litt «uhyggelig» for dem for at de skal slutte. Noen har dem i striesekker i noen dager, men man kan også stenge dem inne i et bur og ha teppe over så det blir mørkt (liker det litt bedre..).

Ei klukk høne spiser og drikker ekstremt lite. Så dersom den faktisk ikke skal ruge kan de dø av sult. Det tar jo omtrent 21 dager å ruge frem kylling, så ei høne kan gå klukk leeenge.

Høner hakker gjerne om de har det for lyst. Ville ikke hatt på noe lys til dem ikke da (hvis de er ute noen timer).
Vi har brukt en kasse der vi har høna, med mat og vann. Da blir det mørkt. Holdt henne der i 2,5døgn to ganger (altså 5døgn til sammen, med første tok det 1,5døgn så var hun helt fin).

Vi tok henne ut igår og hun har egentlig spist, drukket og hakket rundt i jorda som vanlig. Eneste er at hun har holdt seg ganske nært hønsehuset, så hadde mistanke til at hun ikke var ferdig. Og det ser slik ut, hun har lagt seg til igjen :shy: så nå må vi prøve noe annet, eller evnt ha henne i kassa enda lengre.

Må selvfølgelig ha tilgang på mat og vann ja, men mørkt og litt bort fra de andre ☺️ Vi har pr nå 4 høns som er klukk. Utrolig slitsomt, spesielt siden noen av dem hakker på oss når de ligger der. Men mest slitsomt å ikke få egg lenger :p De stjeler jo de andre sine egg, så må kaste de også da de ligger for lenge.. :sorry:

Må selvfølgelig ha tilgang på mat og vann ja, men mørkt og litt bort fra de andre ☺️ Vi har pr nå 4 høns som er klukk. Utrolig slitsomt, spesielt siden noen av dem hakker på oss når de ligger der. Men mest slitsomt å ikke få egg lenger :p De stjeler jo de andre sine egg, så må kaste de også da de ligger for lenge.. :sorry:
Jeg har på hansker når jeg flytter henne, noe hissig, ja:p
Hvor mange høner har dere? :)

13 høner og 1 hane. Men har 4 høner (de eldre) gående med hanen, og 9 («kyllingene») gående en annen plass. Hadde egentlig flere høner men hauken kom :sorry:

13 høner og 1 hane. Men har 4 høner (de eldre) gående med hanen, og 9 («kyllingene») gående en annen plass. Hadde egentlig flere høner men hauken kom :sorry:
Uff, så leit :(
Det var hovedsaklig samboer som ønsket høner, han er oppvokst med det. Jeg kan nesten ingenting om høner, kun vært borti dem på jordbruksskolen jeg gikk på. Så jeg driver enda og lærer, leser og googler:p fått veldig interessen, de er jo så kule og veldig gøy når de tripper løst rundt i hagen :happy:

Fysj, så lei jeg er av klukke høner, de avløser hverandre :pnettopp ferdig med en, så ser jeg at neste nå har tatt over.
Dverg kochin må jo være en ypperlig rase å ha hvis man skal ruge frem kyllinger :hilarious:

Back
Topp