Klistremerkebok ved bleieslutt?

almara

Forumet er livet
VIP
Noen som har noe sånt/ vet hvor jeg kan få kjøpt?

I utgangspunktet er jeg ikke så utrolig glad i sånne belønningssystemer, men vi fikk klistremerker av legen da Alma hadde fått en infeksjon i huden og måtte smøres og ta på plaster et par ganger daglig. Hun HATET plastrene, men elsket klistremerkene, så det gikk utrolig mye bedre når hun fikk feste et klistremerke i en egen smøredagbok. Jeg så at det virkelig kan fungere, og gjøre det morsommere for barnet! 

Så nå tror jeg at det å gå på do kan bli morsommere det og, med klistremerker, og at kanskje vi også blir flinkere til å holde en rutine på det. Blir glad for tips!

Dette er det minst oppdaterte svaret noensinne, men for 30 år siden solgte de det i vanlige bokhandlere. :P Jeg har ikke sett etter siden jeg selv trengte det for oppmøte klistremerkene i musikkbarnehagen. Håper noen andre har kjøpt litt nyligere.

Så fint at dere har funnet noe som fungerer. Lykke til med dogåingen! :)

Vi fant en pottetreningsbok med klistremerker... Og klistremerkene brukes de, men boka var han ikke noe intr i. Og vil ikke si det har hjulpet veldig med å gå på potta heller. Han går jo innimellom, men like ofte i bleia.

Men jeg har nå lovet han en ROSA fly-bil (det er det gutten ønsker seg...heheh) om han bæsjer på potta... Men den har vært gulrot hele sommeren, men ingen tegn på at det kommer til å skje med det første...

Jeg bestilte en klistremerkebok gjennom Bokklubben, sammen med et par bøker om tissing, og de kom i dag. Jaggu gjorde de ikke susen. Hun bæsja i do i dag- helt uten å si noe som helst, plutselig kom hun bare og sa at hun hadde bæsja...! Da hadde hun gjort alt selv, lagt på den ekstra doringen og det hele. Så hun kan virkelig når hun vil, den jenta:) Nå må vi bare følge opp hver dag.

hmmmm kanskje doring er tingen.....åssen bøker kjøpte du da??

Prinsemamma skrev:
hmmmm kanskje doring er tingen.....åssen bøker kjøpte du da??

En som heter Lille apes store tisseshow- http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1939617&rom=AK
og Lillesøster skal tisse- http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131464&rom=AK

De er ikke direkte rettet inn mot å slutte med bleie, men handler i hvert fall om tissing:) Uansett tror jeg det var klistremerkene som gjorde henne mest ivrig. Lillesøster-boka likte hun veldig godt, måtte lese den fire ganger for henne i dag :) Det er en storebror i boka som også tisser når de er ute og leker (i buskene...)

Wow, så flott da! :) Flinke Alma som ordner ut alt selv. :)

Hvordan slutter man med belønning, bestikkelser og klistremerker når man først har begynt? Her hadde jeg lovt Felix at når han bare bæsjet på do, så skulle han få slutte med bleie, og vi skulle gå på butikken og kjøpe truser. Det funket flott det, men nå har han vært bleiefri i halvannen uke, og jeg synes han begynner å få nok truser. :P Han er ikke enig. :P Slippery slope får jeg høre rundt meg her, fra noen som tydeligvis ikke holder med bestikkelser. Hvordan slutter dere? Et klistremerkeskjema og så stopp? Er det forhåndsavtalt?

Godt spm, Sukkertopp... Men den klistremerkeboka vi kjøpte, inneholder 1000 klistremerker, så den holder en stund:) Jeg tror det tar slutt når boka tar slutt...Jeg kommer til å forberede henne på det.

Det spørs da, om det funker videre, i dag tidlig bæsjet hun nemlig i bleia, og ville ha klistremerke..hylskrek da pappaen sa at klistremerkene skulle hun få når hun tisset eller bæsjet i do. Da ga jeg henne et likevel, for jeg er ikke sikker på om vi har forklart det hele godt nok. Det er vel egentlig i sånne situasjoner jeg ikke liker belønningssystemer så godt. Er hun ikke "flink nok" om hun ikke gjør det som var målsetningen liksom, hva om hun bare får dårligere selvtillit fordi hun IKKE får belønning når hun ikke gjør det vi forventer? Derfor tar jeg det litt som jeg syns passer der og da. Håper jeg ikke har forvirret henne for mye nå! Forklarte henne dette med klistremerkene på nytt, og tror i grunnen hun forstår. 

1000 klistremerker hørtes ut til å være nok ja.  Da bør hun ha det inne før du er tom. Jeg burde nok gått for klistremerker jeg også, håper jeg slipper å kjøpe 1000 truser. :P 

Jeg har også følt litt på det med at de ikke er "flinke nok" for oss dersom de ikke får til det vi lover belønning for. :S På den ene siden tenkte jeg at det på en måte var en naturlig ting at Felix ikke fikk truser før han kunne gå på do. På en måte er det bare slik livet er, de som ikke kan gå på do må bruke bleier. Noen negative ting må bare godtas. På den andre siden så føltes det veldig feil å tilby truser i belønning for noe han tydeligvis ikke fikk til, eller ikke turde. Noe han ikke var moden for. Belønning er kanskje bedre egnet om vi bare vil hjelpe på motivasjonen for noe kjedelig som er ganske lett, ikke for å presse dem når det ikke er sikkert de er i stand til å gjøre det vi vil? Tror det blir lenge til neste gang jeg prøver meg på noe slikt.

Sukkertopp skrev:
1000 klistremerker hørtes ut til å være nok ja.  Da bør hun ha det inne før du er tom. Jeg burde nok gått for klistremerker jeg også, håper jeg slipper å kjøpe 1000 truser. :P 

Jeg har også følt litt på det med at de ikke er "flinke nok" for oss dersom de ikke får til det vi lover belønning for. :S På den ene siden tenkte jeg at det på en måte var en naturlig ting at Felix ikke fikk truser før han kunne gå på do. På en måte er det bare slik livet er, de som ikke kan gå på do må bruke bleier. Noen negative ting må bare godtas. På den andre siden så føltes det veldig feil å tilby truser i belønning for noe han tydeligvis ikke fikk til, eller ikke turde. Noe han ikke var moden for. Belønning er kanskje bedre egnet om vi bare vil hjelpe på motivasjonen for noe kjedelig som er ganske lett, ikke for å presse dem når det ikke er sikkert de er i stand til å gjøre det vi vil? Tror det blir lenge til neste gang jeg prøver meg på noe slikt.

Ja, bra poeng. Men truser blir jo uansett litt annerledes enn klistremerker. Trusene har jo en reell funksjon og skal brukes framover, og er det man har på i stedet for bleier, så ikke noen dum motivasjonsfaktor å bruke, syns jeg. Men skjønner at selv det kan bli problematisk. Barn er sine egne personer, og det blir ofte for enkelt å bruke "systemer" på dem. Men nettopp på noe kjedelig som er lett og også nødvendig, som å gi medisin, smøre på krem på infektert hud, osv., har jeg jo sett at belønning i form av klistremerker kan fungere bra og gjøre det til noe mer positivt. 

Herlig at barn er så forskjellige og har sine egne meninger, da. Selv om det kan slite på tålmodigheten iblant! Jeg har fått ei skikkelig egenrådig (og herlig) ei:) 

aangelgirl skrev:
eller gjør det på den enkle måten som oss: teip opp ett ark på do,kjøp klistremerker på bokbutikken og voila! 

Har faktisk ikke teipet opp noe ark på do: sikkert det som er hele cluet, det skal jeg jammen gjøre! Takk for tips

Vi har også bare teipet opp et ark på den ene døra på badet, og der får hun et stjerneklistremerke for hver dag&natt uten bleie, noe som er hver eneste dag, og en skilpadde/fisk om hun bæsjer på do.

Veldig stas, men ikke så mange gangene hun har bæsja enda, men det kommer vel! :)

Prøver også her å slutte m bleie, virket bra m klistre merker og etter noen dager husket hun ikke klistre merkene etter do turen. Men har ikke sendt hun i bhg uten bleie da, skal prøve å legge ho uten  og se om det går bra. Sendte dere barna i bhg med en gang uten bleier eller tok dere det trinnvis?

sm78 skrev:
Prøver også her å slutte m bleie, virket bra m klistre merker og etter noen dager husket hun ikke klistre merkene etter do turen. Men har ikke sendt hun i bhg uten bleie da, skal prøve å legge ho uten  og se om det går bra. Sendte dere barna i bhg med en gang uten bleier eller tok dere det trinnvis?

Her sluttet vi med bleie en lørdag og sendte han uten i bhg på mandagen..
Ville ikke forvirre han mer enn nødvendig, også gikk det så bra de to dagene hjemme!
Men han bruker nattbleie enda. Den er som oftest litt eller veldig våt, så vi venter litt til med den. 

Her går det sånn passe. Etter den første dagen da hun utrolig nok bæsjet i do, tisser og bæsjer hun nå like ofte i bleia og vil ikke alltid på do når vi spør. Men i dag har hun tisset to ganger i do, og det er framskritt:) Synes det er veldig stas med klistremerkene, men er ei veldig sta lita dame, og holder hun på med noe spennende, er det slett ikke viktig å tisse på do:)

Vi tar det med ro, dette er en læreprosess tenker jeg, hun oppdager sikkert selv etter hvert lettere når hun må tisse (ettersom hun tisser oftere i do); og så går det seg vel til når hun er klar. 

Har en klistremerkebok, men har ikke tatt den i bruk siden hun plutselig bestemte seg for å slutte med bleie mens vi var på ferie.=)

Ventet kanskje en uke før vi sluttet med bleie også på natta, og hun har faktisk kun hatt 4 uhell på litt over en måned. Er veldig stolt av lille jenta mi som plutselig ble så stor. =)

Neom: Det gir håp. Har på følelsen at det er sånn det kommer til å skje her også- at hun bare plutselig bestemmer seg og sier "jeg har slutta med bleie jeg, mamma". 

Vi har også brukt klistremerker, men har ikke hatt den store virkningen her....

Hun har vel fått 7 klistremerker på to måneder. Og hun er veldig glad i klistremerker så det er en bra belønning egentlig :)

Har sagt at når hun får 10 klistremerker skal hun få velge truser i butikken :)

Men foreløpig virker hun ikke klar for å slutte, og er ikke interessert i å gå på do veldig ofte....

Får bare håpe hun plutselig finner det ut selv :)

Back
Topp