Klippfisk

du kan spise stort sett alt som er kokt eller stekt[:)].

ja det vet jeg, men tenkte siden denne fisken hadde vært tørket først at det kanskje kunne danne seg noen potensille bakterier? Men de forsvinner kanskje når man koker fisken...

jupp, forsvinner nok da. du kan jo for eksempel også spise spekemat, hvis den har vær frossen noen dager først. frysingen tar visst knekken på bakteriene.

frysing tar IKKE livet av bakteriene ..! :) dem bare sover og når du tar dem ut av frysern våkner dm igjen!! så for all del ikke spis spekemat (spekeskinke), hvis dere ikke har stekt det! for alle bakterier er der selvom du fryser dem!! :)

leste en plass at om du har det fryst i ca 3 dager, så er det ikke noe fare å spise det. har spist både spekemat og salami, og det feiler verken meg eller bebisen noe. faren er hvis du lar det ligge lenge i åpnet pakke før du spiser det. må da være måte på hvor hysteriske man skal bli.

ORIGINAL: malf

leste en plass at om du har det fryst i ca 3 dager, så er det ikke noe fare å spise det. har spist både spekemat og salami, og det feiler verken meg eller bebisen noe. faren er hvis du lar det ligge lenge i åpnet pakke før du spiser det. må da være måte på hvor hysteriske man skal bli.

spørr legen din eller les om det!.. jeg har lært det både på kokkeskolen og sånn eneringskurs!!! handler ikke om og bli hysterisk, men du risikerer ungen din sitt liv hvis du spiser spekemat med trekiner bakterier.. for det går rett i hjernen på ungen og angriper!! men spis det for all del du . :) men bakteriene blir hvertfall ikke borte..

klippfisk kan spises, ingenting i veien med det! Har selv spist det allerede 2 ganger siden jeg har blitt gravid.
Angående spekemat må jeg si meg enig med det juneb skriver

" Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar" - står det på matportalen.no

dette gjelder bare toxoplasmose, ikke listeria som ikke drepes ved nedfrysing. Og dette med katt, bare fordi man har katt betyr ikke man har antistoffer. Jeg har hatt katt i alle år og har aldri blitt smittet med toxoplasmose. Hvis man har katt kan man be legen om å ta en enkelt blodtest som kan vise om man har antistoffer mot toxoplasmose eller ikke. 

har ikke nevnt noe om listeria nei, for det hun juneb argumenterte med, var trikiner. og de er som regel i rått eller dårlig varmebehandlet svinekjøtt (også kjøtt fra hest og bjørn), og listeria som du snakker om, er som regel i oppskåret pålegg, ikke spesiellt i spekemat, men oftere i varmebehandlet mat som f.eks pølser og kokt skinke. er ikke utbredt i norge at det er råvaren som er problemet, men heller lokalene som maten produseres i som er smittekilden i slike tilfeller(bakterien finnes i kloakkvann, jord, vegetasjon og hos dyr), og den formerer seg i kjøleskaptemperatur. så egentlig så burde vi ikke spise skåret kjøtt i det heletatt[;)].

Hva med lutefisk da? Er ingen som har kunne svart meg på det.. Det er jo lutet fisk, lut er jo langt i fra sunt men lutefisk er jo hvertfall ikke farlig for oss.. Men hva med den lille i magen?

sjekket med en venninne i går som sa at både lutefisk og klippfisk er ok å spise. De bor i Lofoten så burde vite det:-)  Både lutefisk og klippfisk blir jo varmebehandlet (kokt eller stekt). Så vi får vel bare passe enda bedre på enn vanlig at det faktisk er helt gjennomkokt eller gjennomstekt før man spiser. Sjekket også matportalen og det stod ikke noe der om at man ikke kunne spise det.

I forhold til diskusjonen om spekemat er vel tingen at man bør holde seg unna det, men dersom du har spist salami eller  spekemat tidligere i svangerskapet så slutt ihvertfall med det nå. Jeg spiste salami de to-tre første månedene fordi jeg rett og slett ikke tenkte på det, men har sluttet med det nå. INgen blodprøver eller UL har vist at det kan være noe galt. Men enig også med de over her som si sier at vi ikke kan bli helt hysteriske. Graviditet er ingen sykdom og det skal en del uheldighet til å få disse sykdommene og bakteriene som forskjellig mat bringer med seg....

var vell egentlig det jeg ville fram til, men synes det er greit å ha litt fakta på bordet før man bare slutter å spise ting for at det kanskje kan være farlig! syns alle bør bruke litt skjønn og ikke ta helt av pga graviditeten[:)].
synes også at folk bør vite hva det er de er så redde for med de forskjellige matvarene, og ikke bare la vær å spise det for at noen sa at det var farlig[;)]. 

Back
Topp