Klippfisk

cilie931

Forelsket i forumet
Kan gravide spise klippfisk ? :p

Åh, det lurer jeg også på. Er egentlig fra Nordmøre, og har hørt flere derifra si at man ikke kan spise det. Men når jeg Googla litt rundt virka det litt som man kan spise det hvis det blir varmebehandla, og det pleier man jo å gjøre.. Tenker å spørre jm når jeg skal dit.

Jeg aner ikke jeg, men bare tenker at klippfisken er kanskje en litt stor fisk? Er det ikke noe med det?

Ja vis den er varmebehandla :) er bare ørret og Tunfisk eg kommer på som er noe med str. Klippfisk er vell torsk?

Spørsmålet er vel ikke om du kan spise klippfisk, men heller hvordan du tilbereder den før du spiser den.

Er vel kun rakfisk gravide ikke skal spise av bearbeidet fisk da den er råtna og så servert rå.

Lutefisk og klippfisk er ok når den de kokt. :)

Gleder meg til lutfisksesongen :D

Må man ikke i prinsippet unngå all kveite da egentlig? Kveite er vel alltid av monsterstørrelse?

Med mindre man har fiska den selv og vet at den er under 3 kg.
Må ærlig innrømme at jeg har lite peiling på kveite fisking, men fiskebutikken kan jo svare ang størrelse. Det er en del annen fisk man også skal unngå når den er over en viss størrelse da de er mye giftstoffer som samler seg i fisken. Dette gjelder fet fisk da og størrelsen varierer mellom typene. Matportalen er et bra sted å starte om man et usikker. For øyeblikket spiser jeg mye krabbe og vet at man skal bare spise det hvite kjøttet, da det mørke også har mye giftstoffer i seg. Liker det uansett ikke så ikke så stort problem. Ellers unngår jeg all fisk som ikke er varmebehandlet og er på noe som helst måte annet enn fersk da det er mye uenighet mellom "ekspertene" i forskjellige land og jeg gidder ikke ta sjansen.

Er vel kun rakfisk gravide ikke skal spise av bearbeidet fisk da den er råtna og så servert rå.

Lutefisk og klippfisk er ok når den de kokt. :)

Gleder meg til lutfisksesongen :D
Røkelaks kan også inneholde listeria og anbefales å være forsiktig med. Ellers er det en del fisk man skal unngå. Står beskrevet på matportalen

Blir litt ør i hode av alle de her matrådene jeg.... Alle sier det er så enkelt, men synes det er mye man skal holde seg unna...

Blir litt ør i hode av alle de her matrådene jeg.... Alle sier det er så enkelt, men synes det er mye man skal holde seg unna...
Dessverre så er det ikke bare bare å være gravid. Man får svekket immunforsvar som krever sine forhåndregler om man ønsker å gjøre det mest mulig optimalt for barnet :-) et godt utgangspunkt er ferske og varmebehandlet råvarer :-)

Røkelaks kan også inneholde listeria og anbefales å være forsiktig med. Ellers er det en del fisk man skal unngå. Står beskrevet på matportalen
Er klar over hva som står på matportalen.

Men de sier jo seg selv imot på matportalen også. Først at man skal unngå røkt laks og så
"Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over."

Kan ikke skjønne at røykalaks skal være noe problem når sushi er trygt. Sålenge fisken har vært frosen først, som er krav på all norskprodusert sushi, er jo rå fisk helt trygt å spise. :)

Jeg koser meg iallfall med fisk, dropper tunfisk og kveite bare.

Last edited:
Er klar over hva som står på matportalen.

Men de sier jo seg selv imot på matportalen også. Først at man skal unngå røkt laks og så
"Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over."

Kan ikke skjønne at røykalaks skal være noe problem når sushi er trygt. Sålenge fisken har vært frosen først, som er krav på all norskprodusert sushi, er jo rå fisk helt trygt å spise. :)

Jeg koser meg iallfall med fisk, dropper tunfisk og kveite bare.
Problemet med å spise sushi er at man ikke har noen garanti for kvalitet på fisken. Hver gang Mattilsynet herjer i Oslo blir minst 1/3 av stedene blir stengt på dagen pga dårlig hygiene. Listeria bakterien dør heller ikke ved frysing, bare ved varmebehandling. Sier ikke dette for å skape hysteri, men er greit å kjenne til fakta før man tar et valg om å ta sjansen.

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/bakterier_i_mat_og_drikke/listeria/

Problemet med å spise sushi er at man ikke har noen garanti for kvalitet på fisken. Hver gang Mattilsynet herjer i Oslo blir minst 1/3 av stedene blir stengt på dagen pga dårlig hygiene. Listeria bakterien dør heller ikke ved frysing, bare ved varmebehandling. Sier ikke dette for å skape hysteri, men er greit å kjenne til fakta før man tar et valg om å ta sjansen.

http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/bakterier_i_mat_og_drikke/listeria/
Jeg kan alt dette med listeria.

Men sushi spiser jeg med god samvighet. Her i byen er det kun to sushisteder og de får råvarene sine fra den lokale fiskeforhandleren som er avhengig av gode rykter og god kvalitet. Dessuten er det veldig god tilgang til fersk fisk og gode råvarer her nordpå, så her hjemme finnes jeg ikke skeptisk til sushi.

Men ville aldri spist sushi i oslo uansett for jeg er generelt skeptisk til hvor de får fisken sin fra der. :p

Dessverre så er det ikke bare bare å være gravid. Man får svekket immunforsvar som krever sine forhåndregler om man ønsker å gjøre det mest mulig optimalt for barnet :-) et godt utgangspunkt er ferske og varmebehandlet råvarer :-)

Jo selvfølgelig... Og jeg holder meg selvfølgelig unna det som er anbefalt å holde seg unna.

Jeg kan alt dette med listeria.

Men sushi spiser jeg med god samvighet. Her i byen er det kun to sushisteder og de får råvarene sine fra den lokale fiskeforhandleren som er avhengig av gode rykter og god kvalitet. Dessuten er det veldig god tilgang til fersk fisk og gode råvarer her nordpå, så her hjemme finnes jeg ikke skeptisk til sushi.

Men ville aldri spist sushi i oslo uansett for jeg er generelt skeptisk til hvor de får fisken sin fra der. :p
Samme prinsippet med røkelaks. Så lenge den er fersk og alltid oppbevares på en temperatur på under 2 grader så er det trygt å spise. Men så lenge det ikke finnes noe garanti så er det fare for listeria som igjen kan resultere i SA.

Back
Topp