Klippe eller revne

MadeleineXX

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Julilykke 2023
Jeg har lest og hørt litt forskjellig om hva som er best og lurer derfor på hva dere mener. Er det best å bli klippet eller revne når man er i fødsel og en av disse tingene blir nødvendig?

Ikke nødvendigvis. Det kommer an på. De klipper om de ser det er nødvendig, om baby må fort ut eller om de ser at du kan revne feil. Men ikke alle revner og i de fleste tilfeller trengs ikke saksa heller.

Revning er best med tanke på grotiden. Det er enklere for kroppen og gro en naturlig revne pga alle kriker og kroker, enn ett rett snitt. Klipp er best hvis man vil kontrollere hvor revnen går. Med førstemann ga jeg beskjed om at jeg var redd for og revne ned i endetarmen eller oppover og at de måtte heller klippe om de så at det kom til og revne i de rettningene. Men at jeg i utgangspunktet selvsagt ville unngå både revning og klipping. Endte opp med at hun klippet på skrått mot venstre. Sprøyta før klippet var verre enn selv klippet, men lyden var grusom. Jeg ble klippet fordi han måtte raskt ut og at de gjorde klart for vakum(slapp heldigvis det da)

Her kom lille med sugekopp og jeg nektet overlegen å klippe dersom hun ikke MÅTTE gjøre det. Hun sa jo at hun kom til å klippe dersom hun trengte det, men skulle se an situasjonen. Imens hun sydde sammen to-tre små rifter som følge av dette så kommenterte hun at i dette tilfellet var det mye mindre sying enn ved et evt. klipp.

Jordmødrene jeg har snakket med sier det definitivt er best om det får revne av seg selv!!! Det er alltid unntak - hvis ungen må ut fort, de ser at det kommer til å revne herfra til månen osv. Ellers foretrekkes det alltid å revne. Da følger revnen kroppen, det tilheles raskere, man har mindre komplikasjoner i ettertid, og ved en ny fødsel er det mindre hardt arrvev. Veldig klart svar fra de jeg kjenner som jobber med dette i alle fall!

Back
Topp