klinkekuler er inn

Miriamsmams

Glad i forumet
Men jeg kan ikke reglene. har forstått at det er mange forskjellige regler men kan noen fortelle meg hvordan dere vet det blir spillt. Har en datter på ansrt 6 som gjerne vil lære dette

Vi satte opp pyramider eller bare enkeltkuler (både store og små) på en bane, og markerte avstanden med en strek.
Så kasta folk etter da, og hvis de traff, så fikk de kulen(e).
Hvis ikke gikk kulene de kastet med til han som satt opp pyramiden.

Den som satte opp pyramiden bestemte avstanden og reglene, hvis det var kuler med stor verdi som marmorkuler eller eggkuler, så var avstanden gjerne større.
Samme gjaldt store kuler.
Vi kalte de storkuler, biggiser og ølgiser husker jeg.
Så var det dasskuler, eggkuler, steinkuler, colakuler, oljekuler, marmorkuler og vanlige. 

Husker da jeg var lita, så var de klinkekulene så mye verdt, og hadde man de fineste var man bra kry.
Bytta og styra. Husker jeg bytta bort andre leker mot klinkekuler og.

"Nå til dags" tipper jeg alle har vært på butikken og kjøpt seg en diger pose marmorkuler, og når de går tom så kjøper de bare en ny.

Åh, jeg husker virkelig hvor gøy det var. Så stas! Vi bytta og samla på klinkekuler vi også. En vennine av meg hadde en hel svæææær tønne fulle av klinkekuler. Åååhh, som vi gjerne var med henne hjem og sikla over klinkekulene hennes!

Reglene derimot, husker jeg niks og nada av.

Bare ikke la de spille i nærheten av biler, Magnus knuste ruta på bilen til naboen for ca 3 år siden..litt kjedelig

Vi gravde et lite hull, så måtte alle stå bak en linje og prøve å få klinkekula si ned i hullet. Den som klarte det fikk de som var i spill.
Tror det var ett eller annet om å klinke bort de andre også, men det husker jeg ikke helt hvordan var

*lykkeligst* skrev:
Vi gravde et lite hull, så måtte alle stå bak en linje og prøve å få klinkekula si ned i hullet. Den som klarte det fikk de som var i spill.
Tror det var ett eller annet om å klinke bort de andre også, men det husker jeg ikke helt hvordan var

vi hadde en utgave hvor den som hadde vært i hullet kunne bruke kula til å skyte andre ned i hullet. di som blei skutt ned blei vunnet av den som skjøt..

Back
Topp