Klinikker i Norge og oppbevaring av sæd til eget bruk?

Vinterjordbær

Første møte med forumet
Hei. Jeg er en mann i midten av 30-årene som ønsker å oppbevare sperm hos en klinikk etc. Jeg ønsker å oppbevare sperm slik at jeg kan få barn senere i livet hvis jeg vil det. Hvor er det best å oppbevare sæd til senere bruk i Norge? Takker på forhånd for tilbakemelding. Ha en super kveld.

Om det er pga kreftbehandling etc, så kan du jo få det ordnet offentlig. Hvis det er kun for å bevare fertile sædceller, uten noe medisinsk grunn, så tenker jeg det heller er aktuelt å sjekke litt rundt på private fertilitetsklinikker i ditt område.

Har ikke hatt noe med frysing av sæd å gjøre, men jeg har hatt fryste embryo på lagring. Dog offentlig, pga offentlig IVF. Og reisevei er jo en grei faktor å ta hensyn til, i forbindelse med "hva er best".
For, dersom sæden skal brukes i evt fertilitetsbehandling senere, så er det ofte litt frem og tilbake. Om man tenker inseminering, eller full ivf, så er det ofte man må inn mer enn 1 gang, og da er det ganske kjedelig å måtte reise til andre kanten av landet.

Så du kan jo søke litt inne på assistert befruktning, om erfaringer med de ulike klinikkene generelt som kan være aktuelt for deg å bruke. :)

I alle fall hvis du ikke får noe konkrete svar fra noen med personlig erfaring på området. :)

Om det er pga kreftbehandling etc, så kan du jo få det ordnet offentlig. Hvis det er kun for å bevare fertile sædceller, uten noe medisinsk grunn, så tenker jeg det heller er aktuelt å sjekke litt rundt på private fertilitetsklinikker i ditt område.
Takk for et meget godt svar. Jeg ønsker ikke å oppbevare i forbindelse med kreftbehandling. Jeg ønsker å oppbevare for fremtida for å bevare fertile sædceller for fremtida sin del. Angående dette med reisevei så spiller det ingen rolle. Siden det går fint for meg å reise i Norge til den klinikken, som egner seg best for å oppbevare sædceller for fremtidig bruk. Ha en god kveld

Back
Topp