Klesvask

tinydancer

Flørter med forumet
Har prøvd å lese og Google, men finner like mange svar som det er folk [emoji28]

Vi var så heldige å få 7-8 kasser med finfint arvetøy etter niesa mi, og også tøy som hun arvet i sin tid. Det har vært lagret i ganske tette plastkasser/plastsekker, men kjenner det lukter kjeller/innestengt.

Kan jeg vaske babytøyet i bomull med OMO og en tøymykner for sensitiv hud?
Og kan ulltøyet, som lillelam dress, joha bodyer osv, vaskes på ullprogram med Milo?

Har prøvd å lese og Google, men finner like mange svar som det er folk [emoji28]

Vi var så heldige å få 7-8 kasser med finfint arvetøy etter niesa mi, og også tøy som hun arvet i sin tid. Det har vært lagret i ganske tette plastkasser/plastsekker, men kjenner det lukter kjeller/innestengt.

Kan jeg vaske babytøyet i bomull med OMO og en tøymykner for sensitiv hud?
Og kan ulltøyet, som lillelam dress, joha bodyer osv, vaskes på ullprogram med Milo?

Tror jeg ville vasket slik som anvist på lappene, men brukt litt ekstra energi på lufttørking.
Henge ut på kalde solskinnsdager vil nok garantert ta bort restlukt på tøyet.

Så fint at du har arvet masse klær! :D

Jeg har selv tatt frem babyklær jeg hadde da jeg var baby, og alt som er i bomull har jeg vaska i maskinen med omo og vanlig tøymykner :)

Har også vaska en del ullklær på ullprogram med milo og det gikk helt fint :)
Ullprogrammene på dagens maskiner er like forsiktige som om du skulle vasket for hånd :)

Så fint at du har arvet masse klær! :D

Jeg har selv tatt frem babyklær jeg hadde da jeg var baby, og alt som er i bomull har jeg vaska i maskinen med omo og vanlig tøymykner :)

Har også vaska en del ullklær på ullprogram med milo og det gikk helt fint :)
Ullprogrammene på dagens maskiner er like forsiktige som om du skulle vasket for hånd :)

Da regner jeg med at ullklærne tåler det fint [emoji4]
Jeg tenker egentlig mer på om vanlig vaskepulver blir for parfymert for en baby, eller om omo med sensitiv tøymykner går fint for sart babyhud [emoji4]

Da regner jeg med at ullklærne tåler det fint [emoji4]
Jeg tenker egentlig mer på om vanlig vaskepulver blir for parfymert for en baby, eller om omo med sensitiv tøymykner går fint for sart babyhud [emoji4]
Ja det skal nok gå helt fint :)
Sikkert viktig å følge anbefaling for dose, er selv fæl på å bruke aalt for mye vaskemiddel på klærne :p men når jeg vasker babyklær passer jeg på å ikke bruke for mye :)

Jeg har vasket en del arveklær allerede, og vasket dem med vanlig vaskepulver (ull med milo osv) for å få bort lukten.. Det er jo allerede 2 mnd siden, det var bare for at ikke hele huset vårt skulle lukte [emoji85] Jeg tenker å vaske over de en gang til før baby blir født, da med neutral. Jwg må jo uansett sette på noen maskiner med det nyinnkjøpte tøyet, så kan like gjerne ha inni det som allerede er vasket også [emoji4]

Jeg er selv svært sensitiv for lukter, og har alltid vasket med blenda sensitiv eller neutral. Aldri brukt skyllemiddel/tøymykner, noe jeg ikke føler vi har behov for. Håndkler og andre bomulls tøy går i tørketrommel. Er nok veldig lurt å holde seg til perfymefritt til disse småtassene også. Når jeg får arvetøy, vasker jeg det et par ganger føre jeg henger opp. Luftes og tørkes godt.:)

Vi holder oss til parfymefritt vaskemiddel og tøymykner (Neutral), og Milo til ull :-) Den ene gangen det ble brukt parfymert vaskemiddel fikk eldstegutten vår rødt utslett, så det unngår vi.

Glemte en genser hos svigers en gang. Hun skulle være snill og vaske den, men lukta så sterk parfyme at jeg ble uvel :sour:
Vi bruker kun parfymefritt selv og aldri tøymykner.
Tok 4 vask før jeg syns det var borte igjen...

Sniker fra desember.

Jeg personlig ville ha brukt Nøytral, Blenda Sensitiv eller lignende og vaskemiddel for ull uten parfyme. Jeg tåler parfyme men samboer kan reagere på det og bruker helst Nøytral så vi tar ingen sjanser og har vasket alt babytøyet med det.

Glemte en genser hos svigers en gang. Hun skulle være snill og vaske den, men lukta så sterk parfyme at jeg ble uvel :sour:
Vi bruker kun parfymefritt selv og aldri tøymykner.
Tok 4 vask før jeg syns det var borte igjen...

Oj, det var voldsomt! Vi bruker som regel litt tøymykner for sensitiv hud, som ikke lukter veldig mye [emoji4] men, jeg tenker jeg kanskje burde se om mini tåler vaskepulveret før jeg evt bruker noe tøymykner på klærne hennes [emoji4]

Har brukt Omo sensitiv til noe av tøyet, men resten av babytøyet har jeg ikke brukt noe tøymykner på :happy:

Hadde brukt nøytralt vaskepulver uten parfyme. Heller ikke skyllemiddel. Eddik er kjempefint å bruke som skyllemiddel og fjerner all vond lukt:)

Hadde brukt nøytralt vaskepulver uten parfyme. Heller ikke skyllemiddel. Eddik er kjempefint å bruke som skyllemiddel og fjerner all vond lukt:)

Kan man bruke eddik i den boksen der hvor man vanligvis fyller skyllemiddel?
Er det samme hva slags eddik? [emoji85] aldri hørt om det før, men har noen håndklær som kunne trengt en runde med noe slikt [emoji13]

Kan man bruke eddik i den boksen der hvor man vanligvis fyller skyllemiddel?
Er det samme hva slags eddik? [emoji85] aldri hørt om det før, men har noen håndklær som kunne trengt en runde med noe slikt [emoji13]
I samme kammer som skyllemiddel skal ja:) bruker bare vanlig eddik 7% Eller hva der er[emoji108]

Back
Topp