Klesvask

smash

Forumet er livet
VIP
Vasker dere blå, rosa og rødt sammen?
Jeg gjør det ikke, men lurer på om det går ann?  (klær altså)

Jeg vasker blå, rosa og røde håndklær sammen, og det har aldri farget...

Jeg vasker håkla men forskjellige farger sammen!ALDRI blitt farget 

Hva med vanlige klær? Bukser og sånt?
Er redd for at det farger, men sparer myyye klesvask om man kan slenge det i samme vask:P

Alt som er skarpe farger regner jeg som farget. Altså blått, rødt, svart, gult osv. Alt som er lyst regner jeg som lyst og vasker det sammen. Lyserosa, hvitt, beige osv.

Labambie skrev:
Alt som er skarpe farger regner jeg som farget. Altså blått, rødt, svart, gult osv. Alt som er lyst regner jeg som lyst og vasker det sammen. Lyserosa, hvitt, beige osv.

Aha!
Her vasker jeg grønt, blått og brunt sammen, og rosa, rødt, lilla og sort.
Og hvitt, gult og grått sammen.
Men kanskje jeg kan blande litt mer da:) Spare masse tid!

Vasker rødt, mørkeblått og sort sammen.

Utenom det er det lysvask, og farget (de andre fargene) hver for seg. Men ser an litt hva det er også, noen ting og farger ser jeg at kommer til å farge, andre ting ser jeg at ikke kommer til å farge av.

Forholdvis nye røde plagg vasker jeg sammen med andre skarpe/mørke farger.

Lyse plagg sammen, og hvitt helt for seg selv, uansett om det er 40- eller 60-vask.

Labambie skrev:

sign! men nye klær med mørke farger vasker jeg bestandig 2-3 ganger alene først så jeg er sikker på at det ikke farger av på de andre klærne.

Vasker alltid rødt og mørkerosa for seg selv. Lyserosa går sammen med andre lyse farger.

Har bare mørkeblå klær hær  i huset, og det går sammen med sort og brunt. 

Jeg sorterer lyse farger til en vask. Og mørke farger til en vask.
Svart vasker jeg for seg, men har jeg noe mørk mørk lilla, eller marine blått så slenger jeg ofte det sammen med svart.

Mørke farger som er blitt vasket mange mange ganger kan jeg slenge sammen med lyse farger, men er det noe jeg er veldig redd for så unnlater jeg det i de maskinene.

haha kan sitte her lenge og forklare vasken min. Den varierer ofte, og nå gikk det plutselig opp for meg at klevaske er en hel del tenking

Fargede klær vasker jeg sammen med sorte klær som regel i en sånn mix at den fargen som kan farge av ikke vil ha noen påvirkning på de mørkere klærne. La oss si at vi har en ny knallgul genser, den kan jeg vaske sammen med noe mørkerødt og sort for eksempel. Men ikke sammen med noe grått eller lysere farger.

Når plaggene er vasket noen ganger så farger de jo ikke av mer og da bare hiver jeg mørkt+ farger sammen uansett :-)

Jeg har svært sjelden nok til å dele opp i vask for ulike farger! Så mange plagg har vi bare ikke...

jepp... her splittes vaska i to: Lyst og mørkt tøy.
Ut fra det sortertes det videre på 60, 40 eller 30 grader.

Labambie skrev:

Her vasker jeg svart, brunt og klær med sterke farger på sammen.Hvitt og veldig lys blå o.l sammen. Ellers andre lyse farger sammen.

kommer ann på hvor sterke farger det er. lys/dus rosa eller blå vasker jeg med andre plagg i lyse farger. knall rød eller mørkeblå vasker jeg med andre mørke farger.

Jeg deler inn slik:

Mørk vask (sort, mørk lilla, marineblått o.l)
Farget vask (sterke farger som grønn, blå, skarp rosa, rød o.l.)
Lys vask (pasteller, beige o.l.)
Hvitt (bare hvite plagg)

Tidligere skilte jeg også fargene, men fant ut at det ikke hadde noen hensikt. Vasket grønt, blått og turkis for seg, og Rødt, rosa og oransje for seg.

Hvitt må vaskes alene for ikke å bli grått og klær med sterke farger kan ikke sammen med det mørke fordi de da vil få en litt "skitten" fargetone.

Back
Topp