Klesvask - sortering

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Hva vasker du på hvilken temperatur? Er det basert på merkelappen, vitenskap, vane eller "følelse"?

Skiller du bare på temperatur, eller på farge, eller kategori også (f.eks sengetøy for seg og undertøy for seg, selv om de skal på samme temperatur/program)?

Hva gjør du med ting som har tiss, bæsj eller oppkast på seg? Vaskes det for seg selv, eller sammen med sin kategori?

Når tar du i bruk forvask eller flekkfjerner?

Jeg vasker mørk vask (altså mørke farger) 40 grader, hvit 40 grader, lyse farger 40 grader, ull på 30 grader skiller mellom lyse og mørke farger der også.
Undertøy, sengetøy, håndklær går på 60 grader og skiller ikke farger der.

Bæsjeklær hiver jeg på hurtigprogram (20min) før jeg så vasker det som vanlig. Husker med gru tilbake på ungdomstiden når lillesøster sine bæsjeklær noen ganger kom i lag med vanlig klesvask og ALLE klærne stinket :hungover:

Ellers skiller vi her mellom lyst (40), mørkt (40), ull (30), undertøy/håndklær/kjøkkentekstiler (60 og 90). Vasker gjerne håndklær og kjøkkentekstiler på 90 for seg selv innimellom, da de tar så stor plass og jeg liker å ha en runde med 90 i ny og ne :)

Og sambo hiver alt på 60 uavhengi av farge. Prøvde å vaske sin nye røde t-skjorte sammen med min nye, hvite cardigan tidligere i høst. Jeg rakk akkurat å redde cardiganen!

Vasker stortsett alt av klær på 40, mørke, fargerike, lyse å hvite hver for seg.
Sengeklær å håndklær hver for seg på 60.

klær med bæsj, tiss eller oppkast på alene. Om klær får blod på seg legger jeg det i saltvann et par timer før vask.

Skiller på temperatur (ull for seg), farge og vasker ting med bæsj/oppkast for seg før jeg vasker det på andre måter.

Ull for seg. Alt av klær på 40 grader. Skiller ikke farger. (Med mindre det er nye røde klær eller jeans).
Sengetøy og håndklær på 90 grader.

Ull for seg.
Alle skitne underbukser går med håndklær og sengetøy på 90 grader. Prøver å skille ut det som er helt hvitt i en egen vask, men vi har nok flere nyanser av gråhvit enn helt hvitt.
Ellers vaskes alt annet på 40 grader og skilles etter hvitt, lyse farger, mørke farger og svart. Gult og lyserosa vaskes ofte for seg selv.

I tillegg liker jeg best å vaske hver vask etter hvem som eier tøyet. Det gjør brette og ryddejobben litt enklere

Fyrer alt av «vanlige» klær sammen på 40grader. Håndklær og underbukser på 60 eller varmere. Ting som er tiss eller bæsj på går på 90, men da sammen med andre ting som tåler det. noen finere klær i hvitt skiller jeg ut for å unngå grå klær. Har verken tid eller ork til å skille mer på det. :)
Hjemmestrikket ull går på ullprogram, yttertøy på finvask

Har 5 skittentøydunker:
  • Mørk 40. Her er alle mørke klær inkludert undertøy.
  • Lys 40. Lyst tøy i kludret undertøy
  • 60 grader. Ikke veldig nøye på fargesorteringa her igrunn. Håndklær, kluter, frottesmekker, gulpekluter, sengetøy.
  • 30 grader. All finhakk sorteres sammen, men jeg vasker bare ull med ull og på eget ullprogram. Annen 30-grader på finvaskprogram. Noen BH-er vaskes på 30 grader.
  • Den siste dunken er tøybleier. Der har jeg dagens tøybleier i lokket (vendt opp ned som en kurv) og forvaskede bleier under. Forvasker for 3 dagers bruk som vaskes den 4. dagen sammen med alt mulig av kluter og håndklær på langt 60-gradersprogram.
Klær med bæsj kjører jeg en rask forvask på eller skyller godt i vasken før jeg vasker det med andre ting, men sjelden det er en problemstilling her. Har vi fått tiss på en body vasker jeg den med annen 40-gradersvask uten å gjøre noe spesielt. Ting med oppkast alene.

Mørkt 40. Lyst 40. Rød/rosa 40. Hvitt 40. Håndklær/kluter 60/90 av og til. Sengetøy 60/90 av og til. Ull/finvask. Vaskekluter 90.
Tøy med urin/avføring skylles og vaskes en hurtigvask før det vaskes med resten i samme farge.

Har firedelt skittentøysskap. 40, 60, ull/finvask og “annet” (sko/yttertøy/div).

Har sluttet å dele opp 40-vask etter farger, vasker alt med “farget”-vaskemiddel og det funker fint. Nye plagg får uansett en skyllevask før bruk så vi opplever ikke problemer med at farger smitter over.

40-vask henges opp, 60 går i tørketrommel (håndklær, kluter, truser, sengetøy).

Bruker ikke tøymykner. Uparfymert vaskemiddel.

Bæsj og tiss blir grovskylt i utslagsvasken og får en skyllevask i maskinen før vanlig program.

Vriene flekker får forbehandling med gallesåpe/sitronsåpe/ligge i bløt.

Fornøyd med opplegget, synst plagene holder seg godt. Men det tar litt tid å få de tilbake i skuffer og skap…

Har firedelt skittentøysskap. 40, 60, ull/finvask og “annet” (sko/yttertøy/div).

Har sluttet å dele opp 40-vask etter farger, vasker alt med “farget”-vaskemiddel og det funker fint. Nye plagg får uansett en skyllevask før bruk så vi opplever ikke problemer med at farger smitter over.

40-vask henges opp, 60 går i tørketrommel (håndklær, kluter, truser, sengetøy).

Bruker ikke tøymykner. Uparfymert vaskemiddel.

Bæsj og tiss blir grovskylt i utslagsvasken og får en skyllevask i maskinen før vanlig program.

Vriene flekker får forbehandling med gallesåpe/sitronsåpe/ligge i bløt.

Fornøyd med opplegget, synst plagene holder seg godt. Men det tar litt tid å få de tilbake i skuffer og skap…

Skulle tro du bodde her hos oss for vi gjør akkurat det samme, bortsett fra at 40 vask også går i tørketrommel. Yttertøy, regntøy, sko og votter går i tørkeskap.

Sorterer massivt. Rett og slett fordi med tre unger er det mye av alt uansett.

Håndklær vasker jeg gjerne alene (eller, håndklær og vaskekluter da)
For all del. Kunne godt vært vasket sammen med undertøy eller sengetøy. Men sengetøy fra fem senger er mer enn en maskin uansett. Og håndklær tromler jeg og undertøy henger jeg opp så der er enklere å ta det hver for seg. Maskina blir full likevel. Det er 5 av oss. Etter en uke tilsier det ca 40 par sokker og like mange truser (noen bruker to på en dag grunnet gym f.eks)

Jeg skiller lys vask på lys, mørk og rød/rosa/lilla. Igjen. Mye fordi det uansett er for mye til å ta i en.

Skjorter går for seg selv på strykefritt-program og bukser somregel også for seg selv, igjen rett og slett pga volum. Jeg vasker jo ikke. Under hver dag og innen jeg har tid til det så er der nok til å fylle opp. Men er det en som trengs ren kan jeg fint slenge den med mørk 40 ellers. (og rosa joggebukser går med rosa)
Ull for seg selv. Spesielle ting for seg selv (duker, yttertøy som vaskes med impregnering f. Eks)

Oppkast går først på kald skylling og deretter egen vask. Ting med tiss og bæsj har vi ikke så mye av lenger, før gikk det gjerne med bleievasken (jeg har hatt tøybleieunger) dvs kald skylling og deretter 60 vask med ekstra skylling.

prøvde å vaske sin nye røde t-skjorte sammen med min nye, hvite cardigan tidligere i høst. Jeg rakk akkurat å redde cardiganen!

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

6 kategorier;
-Ull på ullprogram, er vel 30 grader.
-Hvitt tøy 60 grader
-Mørkt tøy a la sokkerr, truser, håndklær, sengetøy etc 60 grader.
-Lyst tøy a la det samme på 60 grader.
-Mørkt tøy a la bukser, gensere, bluser på 40 grader.
-Mørkt tøy a la det samme på 40 grader.
Klær med noe ekstra på blir grundig skylt/vasket av for hånd først. Evt vaskes det i egen vask.

Jeg vasker litt på vane og erfaring, noe på vaskelapp og noe etter tips.

Vi (dvs jeg) sorterer ganske mye, men med to bleieunger blir det en del vask.

40 gr, hvit/lys, farget og mørk (alles - henges opp)
40 gr, t-skjorter (mannen sine - tromles)
60 gr, undertøy, håndklær (farget), håndklær/kroppskluter (hvitt/lyst), sengetøy (tromler noe og henger opp noe)
75-90gr, kjøkkenhåndklær og vaskekluter (tromles)
30 gr, finvask (skiller lyst og mørkt - henges opp)
30-40 gr ullvask - alt vaskes sammen
40 gr teknisk tøy og yttertøy

Det som ikke passer inn i noen av kurvene over (det meste har egen kurv på vaskerommet) går i en felles kurv og vaskes etter anvisning, f.eks. sko, arbeidsklær osv.

Flekker blir enten bløtlagt med gallesåpe eller flekkfjerner, kommer an på tekstilen. Klær med tiss blir skylt i vasken og går sammen med andre klær. Klær med bæsj blir skylt godt og bløtlagt med gallesåpe/flekkfjerner sånn at bæsjen er borte før det vaskes sammen med andre klær, har ikke opplevd lukt av det. Oppkast, der kommer vi nok til å vaske det separat, har ikke hatt det problemet enda...

Følger merkelapper og farger. Har 3 farge vasker: lys, mørk og rosa 40. Men nå begynner vel rød vasken snart med juleklær. Hehe. Har 30 grader vasker med de samme farge sorteringene. Sengetøy og håndklær på 60. Kluter og mopper 90. Ull og fleece går sammen på ullvask 30. Olabukser går på kortvask 30.

Bæsj, oppkast og alt annet ekkelt går sammen med det de passer med. Har maskin med skum og smuss kontroll så tar bare i litt ekstra såpe eller såpe i forvask når det er skikkelig møkkete klær. Bruker også sitron såpe på veldig møkkete klær. Men har den samme lille såpeklumpen som jeg kjøpe i 2013.

Vi er fem stykker, så her blir det mye vask - jeg sjauer stort sett i helgene. Sorterer
- 40 sort
-40 grått, grønt, blått
-40 rosa,rødt
- 40 hvitt
- 40 gult
-30 ull
-30 syntetisk, treningstøy osv
- 60 truser og sokker. Tørketromler ikke truser, så hvis det er mye sorterer jeg og vasker en maskin med truser og en med sokker som jeg tromler.
- 90 håndklær og kluter
- 60 sengetøy.

Er sikkert litt vel nøye, men.

Vanlig tøy på 60 grader, ull på ullprogram, penklær etter merkelapp og sengetøy/håndklær på 90.

Skiller på farge, ull og sengetøy/håndklær.

Kjører tilgriset tøy på hurtigvask før jeg tar det en runde vanlig vask.

Ved synlige flekker jeg ikke får bort bruker jeg flekkfjerning. Aldri brukt forvask.

1. 90 gr Kjøkkenhåndkle
2. 90 gr mikrofoner kluter
3. 60 gr mopp
4. 60 gr sengetøy
5. 60 gr mørk (håndkle, truser og sokhker)
6. 60 gr lyst (håndkle, truser og sokker)
7. 30/40 gr Lyst finvask
8. 30/40 gr lyst vanlig vask
9. 30/ 40 gr mørkt kulørt (jeans ol)
10. 30 /40 gr mørk finvask
11. 30/40 gr mørk vanlig
12. 30 grader treningstøy
13. 30 grader ullvask grov
14. 30 grader ullvask fint
15. 30/ 40 grader ullvask ull sokker
16. 30 grader interiør (putetrekk, duker ol)
17. 60 grader puter og dyner

Jeg bløtlegger klær med flekker og annet søl før vask. og bruker forvask om det er veldig skittent, da har jeg mest vaskemiddel i forvask og litt mindre enn vanlig i hovedvask.

Back
Topp