Klesstørrelser

Sumsum

Glad i forumet
Himmelbarn
Junibollene 2023
Julibarna2024☀️
Hva handler dere til nyfødt?:) jeg har planlagt keisersnitt 3 uker før termin/uke 37. Burde jeg handle str 44 eller holder 50 tenker dere? Om han følger kurven sin slik som han har gjort til nå så er han ca 3200g i uke 37, hvis det går an å anta:hilarious: litt større enn medianen.

I str.50 har vi: 4-5 bodyer, et par strømpebukser, 3-4 bukser, 3-4 pysjamaser, en ullue fra Lillelam,en bommullslue, en sparkedress, sokker, og en Monday suit (hjemmestrikket,brukt som hentesett sist og skal også det denne gangen).

Vår førstefødte var 3000 gr ved fødsel og brukte str 50 i 3 uker ca. Var også kjempeglad jeg hadde med noen av disse klærne på føden (man får jo låne klær der,men synes hun ble mer "personlig" med egne klær). Hun kunne nok sikkert hatt str 44 den første uka/ukene,men tror ikke jeg kommer til å handle noe i den str. Kan jo være denne gutten blir større også. Men så er det jo bare å brette opp armer og bein bittelitt,så er str 50 topp :)

Ville handlet omslagsbody i str 50, vet hvertfall Lindex har slike fine med ekstra rad knapper og fin brettekant på armene slik at man får tilpasset de litt ekstra. De er heller ikke så vide i fasongen som enkelte andre er så passer lenge. Jeg har veldig lite i str 50 da begge mine passet 56, litt romslig første uka men de vokser så fort å da var de bodyene med ekstra kneppe kant perfekt siden de voks med barnet. Men 44 vil jeg tro fort kan bli veldig smått, blir fort kort i ryggen da om babyen ikke er veldig liten. Gutter er jo gjerne litt lengere og større enn jenter også

Vi har arvet fra str 50 og oppover. Min personlige erfaring fra forrige gang (spontan fødsel uke 38) er at str 50 brukes bare i noen få dager, så det var ikke behov på mye klær akkurat i den størrelsen.
Skal babyen komme før, kan være lurt med litt mer i str 50. :)

Jeg fant noen kjempefine drakter med korte ermer og føtter på Lindex - som jeg kjøpte i str 56. Tenker de funker nesten som en «vanlig» body på nyfødt, også har hun noe å vokse inn i. Så det er også en mulighet om du ikke vil kjøpe alt for mye (og om det funker. Jeg er førstegangs og har null erfaring med hvor store babyer er når de kommer ut)

Vi har stort sett kjøpt mest 56, men vi har begge «stort barn» gener i familien. Det blir PKS senest i uke 38+5, men hadde det samme med storebror, og han var 4 kg da. Så mindre enn 56 har vi aldri hatt bruk for. Men om hun skulle bli mindre enn antatt, så får jeg sende pappa’n på shopping :)

Hva handler dere til nyfødt?:) jeg har planlagt keisersnitt 3 uker før termin/uke 37. Burde jeg handle str 44 eller holder 50 tenker dere? Om han følger kurven sin slik som han har gjort til nå så er han ca 3200g i uke 37, hvis det går an å anta:hilarious: litt større enn medianen.
Vi fikk i uke 36+0 sist og brukte 44 den første mnd sånn ca. Men vår var liten (også i forhold til når hun ble født, bare to kg og 42cm. Så om han lever opp til forventet vekt, så trenger du neppe 44. :happy:

Fødte 39+4 sist og føler at str 50 ble brukt iallefall i en måned, er jo såååå søtt med de aller minste klærne - men unødvendig å ha for mye av det! Min var 51cm og 3,5kg

Viss han blir rundt forventa vekt trur eg 50 held. Min var 3,1 og brukte 50 i 4 veker, enda han gjekk godt opp i vekt frå start :)

Vår var 4 kg og 50cm. 50/56 hold leenge, mye lengre enn hva jeg syns alle andre sier. Men, så er det veldig stor forskjell på størrelsene fra merke til merke, så han brukte stort sett 3-4 ulike størrelser til enhver tid, og det gjør han fortsatt. Jeg er heller ikke noe fan av for store/vide klær som krøller seg under baby, så jeg går ikke opp i størrelse før det passer. Kommer dog an på plagget. Gode elastiske tynne bodyer og størmpebukser foretrekker jeg kroppsnære, pysjer i mindre elastisk stoff liker jeg litt løsere. «Vokse inn i klær» er et begrep jeg ikke er noe fan av. Får heller vokse seg ut av klærne her :joyful:

Når det kommer til antall plagg har jeg hatt 5-6 bodyer, 2-3 strømpebukser, 2-3 pysjer og en bukse eller to i omløp i hver størrelse det første året. Har hatt mer, men det var totalt unødvendig, og blir liggende ubrukt. Man får favorittplagg, og resten blir liggende i skuffen til man oppdager at det ble utvokst for mange størrelser siden:hilarious: bedre å kjøpe *litt* og supplere ved behov.. vi hadde dog ingen storgulper, så brukte sjeldent mer enn 1(og av og til 2) klesskift om dagen:)

Back
Topp