Klementin VS Mandarin

ORIGINAL: Wayne`s wife

Mandarin finner du ikke annet enn hermetiske i norske butikker.. (som regel)

De er IKKE gode.. Harde sure og ja æsj.
What she said.....eller noe sånt...

MEN...jeg kommer aldri til å klare å si klementiner og ikke mandariner....[8D]så for meg er klementiner,mandariner[:D]

Jeg trodde det var steier og ikke steiner helt til i går, til en oppegående ung herremann fortalte meg at det ikke har vært mandariner i norge de siste 30 år?

Vet ikke om det stemmer altså! [:)]

ORIGINAL: tone86

Jeg trodde det var steier og ikke steiner helt til i går, til en oppegående ung herremann fortalte meg at det ikke har vært mandariner i norge de siste 30 år?

det stemmer...
de med steiner er de som har vokst for nærmt et sitrontre....

ORIGINAL: Wayne`s wife

Mandarin finner du ikke annet enn hermetiske i norske butikker.. (som regel)

De er IKKE gode.. Harde sure og ja æsj.

Og fulle av steiner...

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

ORIGINAL: tone86

det stemmer...
de med steiner er de som har vokst for nærmt et sitrontre....

så mye artig en ramler over her inne [:D] Da lære jeg noe nytt idag også... Vet du forskjellen på vanlige druer og stenfrie også kanskje ? [8D]

De har sluttet å importere mandariner til norge for rundt 20 år siden, kanskje enda lengre (det er det tallet jeg har hørt i alle fall), fordi det er så mye steiner i dem. Så den misforståelsen har vi fått inn fra foreldrene våre, som regel. [8D]
Det kan være mye steiner i klementiner også, men det er visst fordi de har vært for nært et sitrontre eller noe? [8D][:)]

FAKTA: KLEMENTIN VS. MANDARIN
¤ Det var munken Clement Rodier som dyrket fram den første klementinen, i Algerie i 1890. Den nye sitrusfrukten var resultatet av at han krysset mandarin med den bitre appelsintypen pomerans.
¤ Klementinen utkonkurrerte etter hvert mandarinen i Norge. Mandarinen har ikke blitt solgt i fersk form i Norge på tjue år.
¤ Klementin er søtere enn mandarin.
¤ Klementin har ikke steiner. Hvis den likevel har, skyldes det feilpollinering fra bienes side. Mandarin har mange steiner.
¤ Klementinene er lettere å skrelle enn mandarinene. Skallet er tykkere og sitter løsere.
¤ I fjor spiste nordmenn 26 000 tonn klementiner, over halvparten av dette spises i november og desember.

dette svaret googlet jeg.

men kommer nok til å fortsette med å kalle de mandariner :)
for meg er det liksom bare mandariner ;)

Back
Topp