Klasseskillet øker i barneidretten

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Jeg har ikke lest artiklene, men det er nok ikke noen stor overraskelse av bruken av institusjonaliserte fritidsaktiviteter øker skillet mellom de som har mye og de som har lite!
Ikke alt var "bedre før", men at fritiden ble brukt til mye uorganisert lek, idrett og utforsking tror jeg var bra både for barns utvikling og for utjevningens del!
Barn er mer og mer satt i organiserte rammer og har mindre og mindre tid til den frie leken hvor alle stiller likt, det synes jeg er utrolig synd!
Som forelder til et barn i 1. klasse er jeg overrasket over hvor mye enkelte barn er med på av organiserte aktiviteter. Noen har kun en eller to dager per uke hvor det passer å bli med andre hjem, f.eks, fordi de er opptatt alle de andre dagene og gjerne i helgene også.

Orket ikke lese alt i artiklene, men helt sykt at alt skal koste så mye. Kanskje vi foreldre bør være flinkere til å arrangere ting på fritiden som ikke krever så mye, så ungene kan samles å sparke fotball, gå på ski osv.

Orket ikke lese alt i artiklene, men helt sykt at alt skal koste så mye. Kanskje vi foreldre bør være flinkere til å arrangere ting på fritiden som ikke krever så mye, så ungene kan samles å sparke fotball, gå på ski osv.

Enig.
På feltet ovenfor her hvor jeg bor, er det en fin lekeplass og en liten fotballbane, men ser aldri noen bruke det :(
Det må jo kunne gå an å avtale et fast tidspunkt for slikt og evnt, uten forpliktelser, om noen syns det er lettere.

Jeg synes det koster enormt mye. Og jeg tenker at tenk når man har flere barn som også vil gå på aktiviteter så blir det veldig mye penger.
Alikevel så var det slik når jeg var liten også, husker ofte min mor nevnte at dette er dyrt, og det var flere som da ikke fikk lov til å gå på en aktivitet fordi det kostet penger, eller krevde mye hjelp av foreldre.
Jeg forstår også hvorfor det er dyrt, det et svært få som har tid til frivillig å jobbe som trenere/instruktør og de må ha lønn, så var det leiepriser på oppholdssted og inntekter til organisjonen.
Når jeg var liten så var det enormt mye dugnadsarbeid, dette er det mye mindre av, det fordi foreldre har ikke lenger tid til å stille opp.
Nå jobber begge foreldre fullt, det er flere aktiviteter etter skoletid og helgen brukes til alt man ikke rakk i hverdagen ;) Så trist at det stenger noen ute fra en aktivitet, men jeg tror ikke det er noe helt nytt.
Her har forresten en frivillig organisjonen startet opp med barneidrett, og det koster 250 i år :)
Det er billig om mange fra 3-5 som benytter seg av :)

Vel no gjekk eg på balett, i korps, på teater, gammeldans, swingkurs, speideren, turn, håndball og pianokurs sjølv for tjue + år sida, så nytt er det nok ikkje. Klarte til og med og mase meg til å få piano;)

Men det er synd at det skal koste så mykje at mange blir utenfor uansett om det er blitt sånn no, eller har vore slik lenge:(

Vel no gjekk eg på balett, i korps, på teater, gammeldans, swingkurs, speideren, turn, håndball og pianokurs sjølv for tjue + år sida, så nytt er det nok ikkje. Klarte til og med og mase meg til å få piano;)

Men det er synd at det skal koste så mykje at mange blir utenfor uansett om det er blitt sånn no, eller har vore slik lenge:(

Det er nok ikke nytt nei, men jeg har inntrykk av at det er langt færre som er ut og har frilek nå enn før.
Da jeg var liten, var vi ute og lekte omtrent hver eneste dag, og noen hadde andre ting ved siden av mens andre ikke.
Jeg vet det bor barn på feltet ved meg, men det er sjelden jeg ser noen på den lokale lekeplasse dessverre :(

Det er trist. Og samtidig helt absurd at de krever 4000 for å være med på fotball. Greit vi bor "på landet", men her koster det til sammen 600kr i året for fotball - 200 i klubbmedlemskap og 400 for fotballen.

Ja du sier noe, det er ikke sikkert barn driver med mye mer enn før. Men det koster mye mer. Selv om det er snakk om små barn så skal de ha like mye utstyr og trening som en voksen proff.

Det er jo ikke rart det blir dyrt når man i vintersesongen skal ha lere par med ski, skal på treningsleirer, må ha overtrekksdress , dyre skiklær++
Så kommer vår og sommer hvor man må ha dyrt fotballutstyr eller svømmeutstyr. Jeg synes det har tatt helt av i forhold til hva man trenger av utstyr, selv spilte jeg fotball, drev med ski og turnet men det var aldri stort press på at man måtte ha mange par ski og dyrt utstyr.

her jeg bor er det vannvittig press på hva man må ha av skiutstyr, vi har valgt å ikke henge oss på det, for man må aktisk ikke ha 3 par ski, egen smørebod osv for å kunne gå bra på ski.

Får helt vondt inni meg!!!
Vi er en av de familiene som ikke kommer til å ha råd så fremt til at hvertfall en av oss får en bedre betalt jobb :/
Det er jo helt forferdelig at det er så dyrt..

Artikkelen er grei, og ja - mye er for dyrt...men: ikke alt som koster skjorta heller... mini går på fotball, koster 900 kr for et helt kalenderår. så er det opp til den enkelte familie hvor dyre klær en kjøper. Det MÅ ikke være Nike/Adidas/Supporter-utstyr. Tror at mange kan klare noe...hvis en bare er bevisst og tenker seg om før en handler ;)

Det er opp til hver enkelt familie, til en viss grad. Men hvis faktisk alle i klassen utenom ditt barn går på noe dyrt, så vil vel de fleste føle seg presset til å punge ut, selv om økonomien egentlig ikke kan forsvare det?

Det er opp til hver enkelt familie, til en viss grad. Men hvis faktisk alle i klassen utenom ditt barn går på noe dyrt, så vil vel de fleste føle seg presset til å punge ut, selv om økonomien egentlig ikke kan forsvare det?

Forstår hva du mener, men man kan jo ikke legge ned idrettene fordi noen ikke har råd til det heller.
Jeg er selv instruktør i en klubb som drives på velvilje fra ungdommen og de som trener i klubben. Ingen får betalt for det arbeidet de gjør, men det koster veldig mye for leie av lokaler, utstyr osv. Vi har utstyr liggende på klubben som vi bruker under trening, og det eneste de må kjøpe ved siden av er en drakt som koster 300 kr og gradering 2 ganger i året om de ønsker dette.

Klart det er opp til hver enkelt familie, men jeg er av de som synes at selv om man har råd til det, så kan man tenke litt over pengebruken.

Det er jo ikke rart det blir dyrt når man i vintersesongen skal ha lere par med ski, skal på treningsleirer, må ha overtrekksdress , dyre skiklær++
Så kommer vår og sommer hvor man må ha dyrt fotballutstyr eller svømmeutstyr. Jeg synes det har tatt helt av i forhold til hva man trenger av utstyr, selv spilte jeg fotball, drev med ski og turnet men det var aldri stort press på at man måtte ha mange par ski og dyrt utstyr.

her jeg bor er det vannvittig press på hva man må ha av skiutstyr, vi har valgt å ikke henge oss på det, for man må aktisk ikke ha 3 par ski, egen smørebod osv for å kunne gå bra på ski.
enig.
Man må jo ha et par langrennsski og et par slalomski feks. Men man må ikke ha helt nytt og dyreste og beste. Man kan kjøpe brukt til en billig penge og kjøpe en størrelse som kanskje er bittelitt stor første året men som passer året etter også. Putt et par ullsokker i skisko og skøyter feks. Kjøp vinterdress så stor som mulig så passer den neste år også. Her at guttungen brukt vinterklær to vintre på rad siden han var 2.

Back
Topp