Klarer ikke slutte å snuse - noen tips?

Veientilbabylykke

Elsker forumet
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg har en så dårlig vane, nemlig at jeg snuser. Har snust de to andre forsøkene også, men klart å trappe ned begge gangene. Men denne gangen er målet å slutte helt før uttak. Det jeg har lest på nett er at det tar ca 2 dager før niktoninen er ute av kroppen? Jeg mener å ha lest her på forum en plass at det påvirker blodhjennomstrømmingen i livmor. Noen som kan huske å sett noe om det? Jeg føler meg skikkelig dum som snuser når jeg går gjennom denne prosessen, men jeg klarer bare ikke slutte. Ble gravid i 2019(mistet i uke 9)og da sluttet jeg på dagen. Så jeg klarer hvis jeg vil, men det var ikke vanskelig å slutte når jeg visste at jeg var gravid. Da var gevinsten så stor, men er ordentlig vanskelig å slutte når jeg ikke har noen gevinst enda. Snusen hjelper meg liksom gjennom prosessen når ting er litt ekstra tungt osv nedregulering og stimulering. Og jeg vet også at stress ikke har noe godt med seg, og å slutte å snuse medfører en haug av stress. Så finner liksom ikke helt styrken for å klare å slutte. Men jeg vil virkelig klare det før uttak. Målet var først å slutte før sprøytestart, men det er i morgen, så det klarer jeg neppe. Noen som har noen gode tips? Vil virkelig klare det! Prøvd med nikotinfri snus, tuggis under leppa og trappe ned på styrke. Nå prøver jeg å ikke ta snus på de "typiske" tidene hvor snusen oftest smaker best. I dag tidlig ventet jeg bevisst en halvtime før jeg tok morgensnus, for å vende kroppen av vanene. Kan ikke noen komme med noen harde fakta til meg, som gjør at jeg mister lysten helt? :smiley-angry017 :wtf:

Jeg har en så dårlig vane, nemlig at jeg snuser. Har snust de to andre forsøkene også, men klart å trappe ned begge gangene. Men denne gangen er målet å slutte helt før uttak. Det jeg har lest på nett er at det tar ca 2 dager før niktoninen er ute av kroppen? Jeg mener å ha lest her på forum en plass at det påvirker blodhjennomstrømmingen i livmor. Noen som kan huske å sett noe om det? Jeg føler meg skikkelig dum som snuser når jeg går gjennom denne prosessen, men jeg klarer bare ikke slutte. Ble gravid i 2019(mistet i uke 9)og da sluttet jeg på dagen. Så jeg klarer hvis jeg vil, men det var ikke vanskelig å slutte når jeg visste at jeg var gravid. Da var gevinsten så stor, men er ordentlig vanskelig å slutte når jeg ikke har noen gevinst enda. Snusen hjelper meg liksom gjennom prosessen når ting er litt ekstra tungt osv nedregulering og stimulering. Og jeg vet også at stress ikke har noe godt med seg, og å slutte å snuse medfører en haug av stress. Så finner liksom ikke helt styrken for å klare å slutte. Men jeg vil virkelig klare det før uttak. Målet var først å slutte før sprøytestart, men det er i morgen, så det klarer jeg neppe. Noen som har noen gode tips? Vil virkelig klare det! Prøvd med nikotinfri snus, tuggis under leppa og trappe ned på styrke. Nå prøver jeg å ikke ta snus på de "typiske" tidene hvor snusen oftest smaker best. I dag tidlig ventet jeg bevisst en halvtime før jeg tok morgensnus, for å vende kroppen av vanene. Kan ikke noen komme med noen harde fakta til meg, som gjør at jeg mister lysten helt? :smiley-angry017 :wtf:
Vet ikke hvordan det med tanke på sprøyter, men da vi bestemte oss for å prøve så trappet jeg ned litt og litt. Tok med en boks på jobb med kun halvparten av snusen i og jobbet ned fra da, etter noen uker ble det 1-4 pr dag og jeg tok en før jobb/i bilen, en til lunsj og et par på ettermiddagen og da jeg fikk positiv test sluttet jeg på dagen. Skjønner at man vil slutte helt, men opplevde at når jeg fant ut at jeg var gravid så var det slutt på både snus og alkohol på dagen. Tenker at man skal leve som seg selv, selvom man prøver på barn. Håper det ordner seg for deg og masse lykke til på veien til baby
:Heartbigred

Vet ikke hvordan det med tanke på sprøyter, men da vi bestemte oss for å prøve så trappet jeg ned litt og litt. Tok med en boks på jobb med kun halvparten av snusen i og jobbet ned fra da, etter noen uker ble det 1-4 pr dag og jeg tok en før jobb/i bilen, en til lunsj og et par på ettermiddagen og da jeg fikk positiv test sluttet jeg på dagen. Skjønner at man vil slutte helt, men opplevde at når jeg fant ut at jeg var gravid så var det slutt på både snus og alkohol på dagen. Tenker at man skal leve som seg selv, selvom man prøver på barn. Håper det ordner seg for deg og masse lykke til på veien til baby
:Heartbigred
Jeg snusa fortsatt etter innsettet i januar, og mistet, sitter med følelse av at snusen var årsaken. Så ikke rørt noe siden. Hørte noe en plass at nikotin en kan påvirke i flere mnd etter slutt, men selvfølgelig best å kutte helt ❤️❤️

Litt flåsete svar, men dette funka for meg: nikotinfri snus (for følelsens del) og en hel haug med tyggis! Gud hjelpe meg så mye tyggis.

Men du må også ville slutte, ellers jobber du bare mot deg selv og ikke med. Da blir det vanskelig

Jeg slutta dagen jeg fikk positiv. Dette var ivf. Tok tester tidlig og fikk positiv 9 dpo. Så tidlig går det nok helt fint, embryo får ikke næring fra mor enda så tidlig. Jeg fant rett og slett ikke motivasjon før positiv test med tanke på alle nedturene i prosessen. Trappa ned ved innsett og ligger her idag med verdens fineste gutt på 7,5 mnd ☺️

Skriver under på det Evlina skriver. For min del hjalp det også med nikotinplaster bare for å komme over den værste kneika. Man kan trappe ned styrken over tid til man ikke lenger føler man trenger nikotinen.

Men man får ikke til å slutte uten å ville det selv. Det hjelper lite med å føle at man MÅ vs at man VIL. Så prøv å jobbe litt med måten du tenker om å slutte. Prøv å rett på deg selv når du bruker ordet MÅ når du snakker eller tenker på å slutte. Er utrolig hva det kan gjøre over tid med viljestyrken selv om det virker som så lite ;)

En annen ting som hjalp meg var å tenke at jeg får lov til å begynne å snuse igjen når IVF prosessen er over. Da føles det ikke ut som du slutter for alltid. Innen den tid er det ikke en gang sikkert du har lyst til å starte igjen :)

Jeg sluttet før fryseforsøk nå, og er enig i at det er skikkelig vanskelig. For meg var det vanskeligste å komme gjennom dag 1, fordi det hele tiden satt en liten djevel på skulderen min og sa «Du kan jo bare vente med å slutte til i morgen». Så når jeg først hadde kommet over den første dagen var det faktisk mye lettere. Jeg trappet dermed ned over en periode fordi jeg hele tiden utsatte sluttinga :hilarious:

Jeg tror at du rett og slett bare må bestemme deg for at NÅ gjelder det, og så bare slutter du. Det er nå livmorslimhinnen din som skal ta imot egget bygger seg opp, det er nå eggene som skal befruktes modnes. Jeg synes også at nikotinfri snus hjalp overraskende mye! :) Lykke til!

Dette er hardt! Kjenner meg veldig igjen i alt du skriver. Jeg var nikotinslave de lux før begge graviditetene mine (yes - begynte rett på igjen etter førstemann…). Min strategi ble også å trappe ned. Kom meg ned til ca 3-4 om dagen før jeg sluttet helt da jeg ble gravid. Tok med meg en boks med onico med 4 ordentlige snus hver dag. Så var det bare å fordele de 4 utover dagen og lure meg selv med onico resten av dagen. Helt i starten brukte jeg også nikotinpiller med 1 mg nikotin.

Jeg er helt sikker på at du klarer dette!

Skjønner deg sååå godt!
Jeg fikk beskjed på sykehuset om at jeg måtte slutte å snuse før forsøk, og samboer fikk beskjed om å passe på at jeg gjorde det.
Og jammen som han passet på!
Syykt irriterende, men veldig takknemlig for det nå!! Hadde det ikke vært for at han var så streng med den biten, så hadde jeg nok ikke klart det.
Jeg sluttet dermed på vei hjem fra forsamtale :P

Hjalp litt at boksen ikke var tom! Det var liksom noe med å ha det tilgjengelig, og ikke være helt desperat fordi jeg ikke hadde noe.

Jeg bruker nikotinfri snus nå, though.. Etter måltider og på morgenen.
Merker forskjell på kroppen! Jeg fryser mindre, og jeg følte jeg fikk fremgang i treningen den første perioden etter!

Tusen takk for alle kommentarer. Jeg leste de for noen dager siden, og har tenkt mye på det. Som noen av dere nevnte må jeg endre tankegangen min. At jeg VIL slutte å snuse i stedet for å tenke at jeg MÅ. Det er vanskelig å ville slutte snuse, men jeg jobber med saken.. Jeg fant en fin nedtrappingsplan på internet som jeg bruker nå. Nå er jeg på dag 3 av planen, og i dag har jeg ikke lov til å ta snus på de faste tidspunktene som jeg vanligvis gjør. Jeg får ikke lov å ta en snus når jeg våkner, etter frokost og andre måltider og heller ikke kveldsnus mens jeg ligger i senga. Jeg tror vanene er de verste å vende, så tror dette er lønnsomt. Det er jo etter måltider, morgen og kveldsnus snusen smaker aller best! Så å vende kroppen fra at jeg ikke kan gjøre det tror jeg er bra. Jeg skal også skrive hver gang jeg tar en snus, hvorfor jeg tok den og hvordan opplevelsen av å ta en snus var.. For dag 1 av planen så tok jeg så mange snus og begrunnelse hadde jeg ikke engsng, så ble bare "bare fordi jeg ville". Men merker nå at når jeg tar snus sjeldnere så er snusen så mye bedre! For hver dag blir planen strengere, og om noen dager så har jeg ikke lov å ta meg en snus mens jeg er inne. Da må jeg ut hver gang jeg skal ta meg en snus, og da frister ikke snusen like mye kan jeg tenke meg. For jeg tar meg ofte en snus mens jeg ser på tv osv. Tror denne planen er veldig bra og jeg skal fortsette med den, men målet er å slutte innen planen er ferdig, for vil slutte i god tid før uttak. I morgen må jeg bytte til et annet snusmerke, og med mindre nikotin.. Bare det er lite fristende, for liker at det svir litt. Og når snusen ikke svir så kan det jo hende at jeg ikke "gidder" snuse så mye, siden jeg ikke føler den gir meg så mye. Så tror og håper denne planen skal hjelpe meg :happy:❤️

Last edited:
Jeg vet hva du snakker om her ❤️ Jeg la kjempesterk tyggis under leppa, for den «sviinga» er jo en stor del av snusen. Det funket for meg, men jeg skal ikke lyve å si at det var så veldig enkelt :p jeg gikk rett og slett bare ut en tur for å få meg litt luft eller bare en liten runde rundt huset. Det er alfa omega å bytte ut med noe som man glemmer den litt på en måte :) masse lykke til ❤️

Jeg snuset i 13 år, med utallige forsøk på å trappe ned, tyggis, nikotin fri snus ja jeg har prøvd alt.
Helt til jeg bare sluttet. Vet det høres helt sykt ut, men eneste måten for meg var å kaste boksen og si nok er nok. Ikke «Ånei jeg må spare den siste litt» Sa det til de rundt meg for da viste jeg at jeg ikke bare skuffet meg selv hvis jeg begynte igjen. Jeg snakket om det til alle! Altså ALLE Hvor flink jeg var, hvor jævlig jeg hadde det. Og hvor mer jeg snakket om det hvor lettere ble det å la være. Jeg ville jo ikke skryte av meg selv til alle for å så ikke klare det.

Kanskje det dårligste rådet du har fått her, men følelsen av å «tape» mot seg selv er det værste følelsen. :bored:

Jeg har troen på deg! Og føler sann med deg :Heartred:hug003

Ikke helt det samme, men jeg klarte ikke å slutte å røyke når jeg gikk gravid med snipp. Uansett hvor mange ganger jeg prøvde og jeg trappet opp og ned og frem å tilbake på den røyken. Jeg viste jo at jeg hadde mistet Lille Stille og at det slett ikke hjalp han at jeg røykte under det svangerskapet, likevel ble det ikke lettere å slutte med den fordømte røyken. Jeg tok kontakt med en hypnotist som hjalp meg med å bli kvitt den fordømte makta som hadde taket på meg. Vi gikk gjennom noe av det samme som du gjør nå i ditt regime. Jeg måtte røyke med feil hånd, på feile steder, på feile tidspunkt å på feil merke. Var ikke alt jeg var like flink å følge og før siste timen så var jeg ennå usikker på hvordan dette skulle gå, for jeg klarte ikke å la vær å ta morgenrøyken da jeg våkna og det bare var 2 timer til vi skulle ha siste samtale. Jeg var så sikker på at jeg hadde ødelagt alt håp om å slutte å røyke. Vi snakket sammen og hun sa til meg at om jeg nå tok røyken så var jeg tilbake som røyker, så jo lengre jeg holdt meg, jo lengre hadde jeg klart å være røykfri. Så målet ble noen timer. Og økte til ut dagen. Og så ble det jommen en dag til, og før jeg viste ordet av det så hadde jeg klart å spare alle pengene jeg hadde brukt på den hypnosetimen. I dag er det 959 dager siden jeg tok den siste røyken. Jeg har spart 132462kr på disse årene. Og jeg teller fortsatt dagene som røykfri! Livet mitt og snipp sitt liv er blitt mye bedre, både økonomisk men også det at jeg slipper å hele tiden måtte løpe rundt han med røyken i hånda for at mamma må ha en pause. Det er det beste jeg noen sinne har gjort, og skulle så ønske at jeg prøvde hypnose for mange mange år siden! Så jeg anbefaler det på det sterkeste! Vet ikke helt hva hun sa og gjorde som fikk det til å bli så lett å bare la vær den røyken. Men hun gjorde det meste av jobben for meg. Jeg har måttet ringe henne en gang etter den siste timen, for da trodde jeg at jeg skulle sprekke, men hun fikk meg fra tanken heldigvis. Hender at jeg røyker i drømmene mine ennå, og ofte blir jeg røyker igjen når jeg sover, men det er heldigvis ikke så ofte nå som i starten. Og jeg er alltid røykfri når jeg våkner og kan fint utsette neste røyk minst en dag til. Om du eller noen andre ønsker mer info om hun jeg gikk til, så er det bare å spørre. Jeg anbefaler henne gjerne, for jeg så jo hvor god hun var til å få meg til å slutte.

Jeg må bare skryte litt!

Jeg har fader meg vært snusfri i snart 3 dager! Tok min siste snus lørdag kveld! Fader så stolt jeg er! Men kan ærlig innrømme at det er beintøft til tider. I går var hos jeg hos gynekolog for å måle foliklene mine. Jeg hadde mange færre folikler enn jeg hadde sett for meg og jeg ble ordentlig deppa av det. Kjente veldig på behovet for å ta meg en snus da. Men klarte holde meg unna.

Jeg gleder meg til abstinensene roer seg og jeg ikke lenger har lyst på snus. For lysten er der virkelig.. Men da tar jeg meg en tyggis eller en onico for å roe det ned.. Men hjelper ikke alltid like mye. I dag har jeg for eksempel sykt lyst på snus.. Det bare kommer sånn ut av det blå. Er vel abstinenser.. Skal holde ut! Men hvis det ikke blir noe innsett denne gangen heller, så er jeg redd jeg går på en smell.. Er jo bare dumt. For da må jeg slitte igjen til neste forsøk..

Jeg må bare skryte litt!

Jeg har fader meg vært snusfri i snart 3 dager! Tok min siste snus lørdag kveld! Fader så stolt jeg er! Men kan ærlig innrømme at det er beintøft til tider. I går var hos jeg hos gynekolog for å måle foliklene mine. Jeg hadde mange færre folikler enn jeg hadde sett for meg og jeg ble ordentlig deppa av det. Kjente veldig på behovet for å ta meg en snus da. Men klarte holde meg unna.

Jeg gleder meg til abstinensene roer seg og jeg ikke lenger har lyst på snus. For lysten er der virkelig.. Men da tar jeg meg en tyggis eller en onico for å roe det ned.. Men hjelper ikke alltid like mye. I dag har jeg for eksempel sykt lyst på snus.. Det bare kommer sånn ut av det blå. Er vel abstinenser.. Skal holde ut! Men hvis det ikke blir noe innsett denne gangen heller, så er jeg redd jeg går på en smell.. Er jo bare dumt. For da må jeg slitte igjen til neste forsøk..
Håper du klarer å holde ut! Er den første tiden som er værst å nå er du jo allerede kommet langt. Skjønner at det er tungt å møte veggen om det ikke blir innsett, men prøv å tenke på hvor mye bedre det blir om du lar vær å snuse helt til neste forsøk og hvor mye bedre det blir for egget å slå seg ned når blodomløpet er normalt uten at snusen skal fraktes rundt i systemet og oppta plassen til oksygen og vitaminer og mineraler! Jeg håper du fortsetter å være sterk og at du sitter med verdens beste gevinst for å ha jobbet så hardt mot snusen!

Back
Topp