Klarer ikke lengre å sovne inn selv

Bruker230hel

Andre møte med forumet
Hei.
Har en gutt på 8 1/2 mnd som nå sliter med å roe seg for så å sovne inn av seg selv. Dette tok seg opp da han begynte å stå i senge for 1 1/2 mnd siden. Så fort jeg legger han ned på så snur han seg og reiser seg opp og så er vi gang. Det begynner med surving, og etterhvert hylig. Jeg lar han surve i kanskje 3-5 minutter, så tar jeg han opp og prøver å roe han ned med byssing, holde han inntill meg (kan sovne slik). Selv om han tar smokk, så roer ikke dette noe særlig. Gir han også litt vann. Sånn holder jeg på 30-45 min hver dag. Noen ganger ender det med pupp, og da sovner han inn, men da har vi holdt på en stundt. Vil helst at han skal sovne selv og ikke puppe seg i søvn eller bli bysset...

Da han var liten sovnet han inn uten et knyss, men fra 3 mnd har vi vært igjennom forskjellige legge scenarior. Mao det har blitt værre og ikke bedre.
Vi har alltid hatt gode legge rutiner, med grøt, kveldsstell m. og u. bading, lese bok for å roe ned og synging av nattasanger...

Han sover ikke gjennom hele natten, får pupp 1 gang ved 3-4 tiden. Morgenen starter ca  7. Har 2x1 t. med soving i løpet av dagen. Ellers er han frisk og rask, og VELDIG aktiv med krabbing og reise seg opp.

Håper noen har noen gode råd på lur:-)

prøv å ikje ta han opp av senga når han styre sånn.. Dæ måtte eg mæ min når han bynte sånn.. Å når eg viste han at eg va bestemt på at no va dæ natt, så sovna han av seg sjøl på kveldan når eg la han :) Dæ e tøft og bære gå å legge han ned i senga igjen, og sei natta og gå ut igjen, men sånn må man bære gjøre dæ. Førr no veit han korsen han skal få komme opp av senga igjen, å dæ e å hyle å skrike. Vis han kæm som e sjæf :) Løkka tel, og krysse fengran førr at du får rolige kvelda framover :)

Ser at svaret mitt kommer litt seint, men, men.

Her har vi merket på eldste at det er viktig å roe ned før leggetid. Vi bruker stua, siden de deler rom. Da sitter vi i sofaen med tutt og kos og enten synger litt, ser tv, spiller ipad eller leser bok. Jo lenger, jo bedre. Når han da er søvnig legger vi han inn. Dette er det siste som skjer stort sett. Kveldsstell og kveldsmat er tatt. Tannpussen kan komme både før og etter. Skulle han ikke da legge seg fint får han likevel ikke komme opp.

Minsta her har også styrt litt i det siste (litt andre grunner) og i går tok jeg henne i fanget rett før leggetid. Hun prøvde å kjempe imot, men jeg holdt henne fast. Når hun var rolig og øynene døsige la jeg henne. Hun sovnet i løpet av 10 min:) 

Back
Topp