klarer ikke å slippe angsten

Ellie86

Elsker forumet
selv om jeg har sett en sprellende og veldig levende liten krabat derinne i magen forrige mandag så klarer jeg ikke å slippe den angsten jeg har for at det har gått galt igjen. skulle virkelig ønske at jeg klarte å slappe av litt, men synes liksom ikke det skjer noe med kroppen nå og da blir jeg så nervøs for at det kan ha gått galt igjen [&:]

Vet åssen du har det.. Er ikke noe moro å veldig slitsomt ..
Jeg var på ultralyd i uke 6 å så at hjerte slo.. Men klarer heller ikke å slippe den fryktlige tanken om at noe kan ha gått galt .. Men er jo en trøst at det som oftes går godt [:D] 

jeg er 12+3 uker på vei. men etter at jeg har hatt 2 tunge MA-er og en tung SA så klarer jeg ikke å glede meg særlig over dette svangerskapet kjenner jeg.
jeg sa til meg selv at jeg IKKE skulle kjøpe meg angelsound, men det har jeg nå gjort. kanskje jeg klarer å slappe av litt hvis jeg får høre hjertet i ny og ne.
vil ikke bruke den ofte, men vil ta den frem når angsten er som værst og prøve å roe meg ned litt. (selv om jeg er forberedt på å ikke alltid finne hjertelyden så tror jeg at den vil hjelpe meg litt)

ja det er veldig trist. vil virkelig glede meg. prøver å tenke positivt, men det er lettere sagt enn gjort

huff..skjønner hvordan du har det[&o]

nei men det kan fortsatt skje. var i uke 10 sist jeg mistet og da er det ikke mange prosentene da heller, men det gikk galt. på en måte tenker man at det kan jo ikke ha gått bra for det er ikke "normalt" for meg. vet det er en teit tanke, men. ...

Skjønner godt følelsene dine. Jeg har heldigvis vær forskånet fra sa og ma, men en venninne av meg har slitt med begge deler. Da hun endelig ble gravid med datteren sin klarte hun ikke å glede seg ordentlig før etter den ordinære ultralyden. Det er veldig lett å havne i en type depresjon når man assosierer graviditet med triste ting. Jeg vet at det ikke hjelper noe å høre det, men vil likevel si at du må prøve å senke skuldrene og glede deg over at det er en liten der inne. Alt kan skje, men når du var ca 11+1? uker når du var på ul er sannsynligheten for at noe skal gå galt ytterst liten.

Sender en hel haug av gledesstøv og happy pregnant thoughts. La oss prøve å glede oss sammen[:D]

ja ejg var 11+1 når jeg var på ultralyd. skal på ultralyd på volvat den 15 september også da.. så håper jeg klarer å senke skuldrene litt da, men er så redd jeg ikke skal klare det. :S men håper jeg finner hjertelyden til den lille når jeg får min angelsound.
hadde bare magen begynt å vokse skikkelig så hadde jeg kanske klart å glede meg litt mer!

ORIGINAL: Ellie86

ja ejg var 11+1 når jeg var på ultralyd. skal på ultralyd på volvat den 15 september også da.. så håper jeg klarer å senke skuldrene litt da, men er så redd jeg ikke skal klare det. :S men håper jeg finner hjertelyden til den lille når jeg får min angelsound.
hadde bare magen begynt å vokse skikkelig så hadde jeg kanske klart å glede meg litt mer!

Jeg kan jo også si at jeg er gravid for andre gang og magen har ennå ikke kommet noe særlig nå i uke 13+1, men den kommer skal du se[:)]

jeg var bekymret 2 og tredje gangen jeg var gravid også jeg hehe. så det stemmer nok ikke. men det var kanskje fordi første gangen jeg mistet var noget spesiell igrunn!

ORIGINAL: Julia89

Eg skjøner hva dere mener. Alle er jo selvfølgelige redde for at det skal skje noe gale med lille spiren.
Men nå er du iallefall over de verste ukene, og håper det kommer til å gå bra[:)]

Legen min sa at etter 12 uker, så er det 1% sjanse for å spontanabortere av alle svangerskap. Og før uke 12 er det 20 %.
så det er stor forskjell heldigvis [:D]

jeg fikk høre at etter at hjerte begynner å banke så er det 97% sjanse for at det går bra. Var på ul i uke 10 og da sa gyn at set var så liten sannsynlighet at det gikk galt når jeg har kommet så langt. Stemmer ikke det? siden du siser at uke før er det 80 % sjanse for å lykkes?

tove81: jeg har også hørt at etter man har sett hjertet slå så er det 95-97% sjans for at det skal gå bra.
det vil si at andre og tredje gangen var jeg en av de 3 % der det gikk galt. så da tenker jeg at da kan jeg jo også være den ene prosenten der det går galt etter 12 uker også[&:]

ORIGINAL: Ellie86

tove81: jeg har også hørt at etter man har sett hjertet slå så er det 95-97% sjans for at det skal gå bra.
det vil si at andre og tredje gangen var jeg en av de 3 % der det gikk galt. så da tenker jeg at da kan jeg jo også være den ene prosenten der det går galt etter 12 uker også[&:]

Skjønner det, men prøv å ikke tenke så mye på det, men jeg vil tro at det vil være en hjelp for deg når du får den angelsounden for da kan du høre at det går bra der inne.. Skjønner at du blir redd og engstelig siden det har gått galt før. Men nå som du er over 12 uker og alt ser fint ut så går det sikkert bra denne gangen. Verden kan ikke være så urettferdig slik at du er en av den ene % som msiter etter uke 12! Jeg er har og vært kjempebekymret siden jeg ikke føler at jeg er så gravid. Har ikke mage og lite symtomer men jeg har slått meg til ro at alt så sint ut i magen min i forje uke og skjer de noe galt såregner jeg med at jeg  kommer jeg til å merke det.  Prøv å slapp litt av og tenk at dette går bra[:D] Denne gangen er det sikkert din tur [:D][:D][:D]

tusen takk [:)]
angelsounden ble sendt fra hongkong i går så det tar 11-14 dager før jeg får den. lenge å vente!

skjønner deg så inderlig godt!
sist sv.skap var jeg helt nervevrak før første ordinære ul.
men blei roligere etter ul.

denne gangen er jeg kjempe redd[:(]
siden jeg mistet en liten en i juni, blei jeg veldig redd når jeg fant ut at jeg var gravid på nytt i juli.
jeg klarer heller ikke å glede med på samme måten som sist sv.skap, men jeg håper det kommer.
er grusomt å gå og være så redd.
man vil jo helst være happy og storkose seg!

vi får håpe angsten slipper taket snart.
er jo ikke så lenge til du skal på ul, så du klarer sikkert å slappe av mere etter den[:)]
jeg skal ikke på ul igjen før 26.okt! så misunner deg litt der med ul snart[;)][:D]

må jo betale den ultralyden selv da. bestilte den fordi jeg ikke klarer å gå i 8 uker før jeg får vite om alt er bra eller ikke

Huff, så kjedelig at du går rundt og har det vondt. Forstår veldig godt at du tenker sånn da, er ikke så rart .. Angsten for at det skal gå galt vil sikkert være der hele svangerskapet (ikke så veldig trøstende å si akkurat.. hehe), men tenk så fint når du begynner å kjenne liv. Da får du jo hele tiden små tegn på at den lille har det bra inni magen. Og når du har kommet såpass langt er det jo ikke så lenge til. Det kommer til å gå bra vettu, prøv å slappe av. Selv om jeg skjønner godt at det ikke er lett...

ja er klar over det, og vet jeg kan bestille sjøl også.
men syns det er litt
flaut når det ikke er så lenge siden jeg var der.
men er jo vert hver krone da[;)]

Jeg vet...
Og har nok ikke noe trøstende å komme med heller, men etter min erfaring, er det ikke så mye andre kan si heller, som hjelper. Innimellom er det godt å bare få ut tankene. Tall og statistikker hjelper meg heller mindre, kjenner jeg blir irritert, for dem "stemmer jo ikke". De stemmer sikkert på alle andre, men ikke på oss... Vi VET jo at de fleste som ser hjerteslag, går det bra med, med så var det de siste prosentene, da..
Du kan prøve å tenke positivt, tenke på den lille du har sett på UL, men det hjelper vel egentlig ikke? Hvertfall ikke for meg. UL hittil har vært en kortvarig glede, jeg trodde jeg skulle være lettet når jeg kom over i 2.tri, men har ikke merket noe forskjell i det hele tatt.
Frykten er der konstant, også får jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å glede meg over lillegull.

Så jeg har nok desverre ikke så mye trøstende og oppmuntrende å komme med, annet enn at jeg virkelig håper det går bra denne gangen, og at vi kan kose oss med hver vår baby på nyåret!

ja vi har det nok veldig likt vi silje. [&:] det er ikke så lett å glede seg. og ja ul har vært kortvarig glede. har jo sett hjertet før og så har dødd etter det, så er liksom ikke så mye trøst føler jeg. det er over 2 uker til jeg skal på ny ultralyd og jeg synes det er en evighet til!!!

Back
Topp