Klarer ikke å slappe av

Mamma-til-3

Forelsket i forumet
Hei[emoji173]️ jeg har nå kommet til uke 30+1 og opplever oftere og oftere at jeg ikke klarer å slappe av. Føles som jeg løper maraton selv om jeg sitter eller ligger helt i ro. Virker som om kroppen stresser og jobber på høygir og det er forderdelig ubehagelig og slitsomt. Jeg må hive etter pusten. Blir også svimmel når jeg får disse «anfallene». Men det kan vel være den ovefladiske pustinga.
Jeg merker jeg blir fort sliten av trapper og sånn aktivitet men dette er noe annet og kommer om jeg står helt stille, sitter eller ligger. Nå har jeg hatt det siden jeg sto opp, altså 3 timer[emoji86]
Er det fortsatt helt normalt?[emoji4]

Merker også at jeg sliter litt med pustinga. Spesielt hvis jeg går opp en trapp, eller sitter å spiser. Og av og til selv når jeg sitter rolig og ikke gjør noe som helst. Må liksom anstrenge meg for å trekke pusten dypt ned i magen. Ikke alltid jeg klarer å roe meg ordentlig ned, og kroppen virker stressa, selv om jeg sitter rolig. Sikkelig plagsomt synes jeg, for er vant til å være i relativt god form og ikke har problemer med pusten. Men det er jo bare det at lungene får mindre plass til å utvide seg når man er gravid, så det er i og for seg normalt. Men plagsomt. Det jeg gjør er å forsøke å trekke pusten dypt ned og puste rolig ut et par ganger, så pleier det ofte å blir bedre:)

Flere som har tips til hva man kan gjøre for å få slappet ordentlig av?:)

Jeg var hos lege på tirsdag og forklarte det samme til henne. Hun mente jeg hadde angstanfall. Jeg vet ikkje hva jeg eventuelt har angst for og jeg kjenner ikke på noen sånne følelser før det slår ut, men man kunne visst ha angstanfall uten å ha angst.

Høres veldig ut som angstanfall ja! Det kan komme plutselig og så blir man var på kroppens reaksjoner noe som forsterker følelsen av ubehag!

Når du er klar over det, kan du forsøke å legge inn noen økter med avspenningsøvelser i løpet av dagen, og øve på å puste rolig med magen.

Faste tider er lurt, hvor du har telefonen på lydløs og får være i fred uten å bli forstyrret. Rolig musikk, gjerne yoga-musikk, kan hjelpe deg med å slappe av.

Når du er klar over det, kan du forsøke å legge inn noen økter med avspenningsøvelser i løpet av dagen, og øve på å puste rolig med magen.

Faste tider er lurt, hvor du har telefonen på lydløs og får være i fred uten å bli forstyrret. Rolig musikk, gjerne yoga-musikk, kan hjelpe deg med å slappe av.

Takk for tips! Jeg er blitt 100% sykemeldt nå så blir naturlig mer avslapping på dagen uten tv på. Tror det hjalp at jeg roa ned tempoet for etter jeg ble sykemeldt har jeg bare hatt 2 ganske små[emoji4]

Takk for tips! Jeg er blitt 100% sykemeldt nå så blir naturlig mer avslapping på dagen uten tv på. Tror det hjalp at jeg roa ned tempoet for etter jeg ble sykemeldt har jeg bare hatt 2 ganske små[emoji4]
Så bra at det har blitt bedre! Ro og avslapping er undervurdert... Lurt å øve på teknikker som kan hjelpe deg ut av det når du kjenner at det bygger seg opp.

Back
Topp